ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor Huib » za okt 12 2019 2:09 pm

Gisteren een update gedaan naar macOS Catalina. ViewNX-i wordt niet ondersteund door Catalina (64 bit). De huidige ViewNX-i is waarschijnlijk een 32 bit en een zoektocht heeft niets opgeleverd.

Capture NX en NX 2 werken ook niet onder 64 bit. Capture NX-D werk wel maar helemaal vlotjes is het niet.

Werk altijd via Nikon transfer 2 -> ViewNX-i en daarna PS of sporadisch een Capture variant.

Ga niet meer terug naar vorig OS tenslotte wil je een beetje met de tijd mee gaan.

Vraag me af of op korte termijn Nikon een nieuwe update uitbrengt voor ViewNX want vind het zelf wel een makkelijk tooltje.

Zijn er tot dan nog leuke alternatieven (heb zelf nog niet gezocht :oops: ) om snel door je opnames te browsen?
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor Skippy » za okt 12 2019 2:35 pm

Huib schreef:Ga niet meer terug naar vorig OS tenslotte wil je een beetje met de tijd mee gaan.

Dat is toch geen argument om overhaast een nieuw besturingssysteem te installeren? Wat brengt Catalina je dan praktisch bruikbaar aan nieuws t.o.v. High Sierra? Zo'n installatie gaat altijd gepaard met problemen zoals met View NX. Maar goed je zit er nu mee, je zou eens FastStone Image Viewer kunnen proberen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11671


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor Huib » za okt 12 2019 3:27 pm

Skippy schreef:
Huib schreef:Ga niet meer terug naar vorig OS tenslotte wil je een beetje met de tijd mee gaan.

Dat is toch geen argument om overhaast een nieuw besturingssysteem te installeren? Wat brengt Catalina je dan praktisch bruikbaar aan nieuws t.o.v. High Sierra? Zo'n installatie gaat altijd gepaard met problemen zoals met View NX. Maar goed je zit er nu mee, je zou eens FastStone Image Viewer kunnen proberen.


Wel of geen argument. Catalina maakt het mogelijk om je iPad als extra scherm te gebruiken, upgrade naar muziek inplaats van iTunes en zo zijn er nog een paar voordelen. De 'aanname' dat het overhaast is gegaan gaat niet op want me goed ingelezen. Ging er vanuit dat Nikon zijn progjes inmiddels ook aan deze tijd had aangepast.

Deels hebben ze dat oo gedaan want transfer, picture control en nx d doen het wel.

Ga Faststone even bekijken.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor henkk » za okt 12 2019 8:20 pm

Huib schreef:Capture NX en NX 2 werken ook niet onder 64 bit. [ ... ]

tenslotte wil je een beetje met de tijd mee gaan.



Capture NX en -2 en ViewNX etc. werken onder Windows al jaren onder 64 bits ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor willem1 » za okt 12 2019 11:28 pm

Bij mij werken ook beide programma's niet meer, zal best wel goed komen.
Lightroom werk wel goed en is sneller geworden.


willem
willem1

Clublid
Berichten: 77


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor MvBoetzelaer » zo okt 13 2019 10:08 pm

Ging er vanuit dat Nikon zijn progjes inmiddels ook aan deze tijd had aangepast.

Dat is al jaren een verkeerd uitgangspunt als het om Nikon software en Mac-OS updates gaat. Nikon heeft een trackrecord dat er stelselmatig als volgt uit ziet:

1. Apple brengt de jaarlijkse grote update uit voor Mac OS
2. Een of meerdere programma's van Nikon werken niet/niet goed/crashen/performen slecht/etc...
3. Binnen een maand publiceert Nikon een support artikel dat ze erachter zijn gekomen dat Apple een OS update heeft uitgebracht en dat ze van plan zijn diverse programma's te gaan testen op compatibiliteit.
4. Afhankelijk van de problemen die er zijn duurt het 2-6 maanden voordat Nikon die heeft opgelost.

Sorry dat ik zo cynisch hierover ben, maar dit is al jaren de trieste werkelijkheid.

Alle programma's van Nikon zijn wel al jaren 64 bit (ook Capture NX2), maar de huidige iteraties van View-NXi en Capture-NXD zijn qua performance op mijn uitstekend gespekte iMac ronduit om te janken. Heel jammer, want View NX2 en Capture NX2 waren goed presterende programma's, die helaas de nek om zijn gedraaid.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor wil » ma okt 14 2019 7:38 am

Bij mij werkt ViewNX-i wel onder Catalina.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor Huib » di okt 15 2019 6:07 pm

MvBoetzelaer schreef:
Ging er vanuit dat Nikon zijn progjes inmiddels ook aan deze tijd had aangepast.


1. Apple brengt de jaarlijkse grote update uit voor Mac OS
2. Een of meerdere programma's van Nikon werken niet/niet goed/crashen/performen slecht/etc...
3. Binnen een maand publiceert Nikon een support artikel dat ze erachter zijn gekomen dat Apple een OS update heeft uitgebracht en dat ze van plan zijn diverse programma's te gaan testen op compatibiliteit.
4. Afhankelijk van de problemen die er zijn duurt het 2-6 maanden voordat Nikon die heeft opgelost.

Sorry dat ik zo cynisch hierover ben, maar dit is al jaren de trieste werkelijkheid.

Alle programma's van Nikon zijn wel al jaren 64 bit (ook Capture NX2), maar de huidige iteraties van View-NXi en Capture-NXD zijn qua performance op mijn uitstekend gespekte iMac ronduit om te janken. Heel jammer, want View NX2 en Capture NX2 waren goed presterende programma's, die helaas de nek om zijn gedraaid.


Met dat cynische kan ik heel goed overweg :wink: en deel je mening. Lopen toch wat achter en anno 2019 gaat alles wat sneller en als je dit af afzet wat ONS merk t.o.v. de concurrenten doet verliezen ze ook softwarematig de slag ... :wtf:

Naast de Nikon software ook Adobe maar de versies waren wat gedateerd en 32 bit.

Knoop door gehakt en de hele Nikon meuk van mijn iMac en mac book verwijderd.

Nu naar de 2019 versies Adobe Bridge en Photoshop. Voor video etc. eveneens de Adobe suite.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor Huib » di okt 15 2019 6:28 pm

henkk schreef:
Huib schreef:Capture NX en NX 2 werken ook niet onder 64 bit. [ ... ]

tenslotte wil je een beetje met de tijd mee gaan.



Capture NX en -2 en ViewNX etc. werken onder Windows al jaren onder 64 bits ....


:lol: Alleen nog een snelle windows bak voor een simrace rig en game's.

Voor serieus werk Unix gebaseerde besturing systemen.

[ff off-topic modus]

Verschil met iMac\Windows is dat bij eerst genoemde je na een paar jaar een serieuze update moet downloaden en bij Windows wekelijks en dan is het nog zo lek als een mandje :mryellow:

Het vervelende is -en dat blijkt maar weer- dat sommige fabrikanten wat achter de feiten aanlopen als het om Os gerelateerde apps betreft.

Echte hoor je zelden dat een Mac gebruiker terug gaat naar Windows. Die Gates heeft natuurlijk altijd al in de copy/paste modus geleefd :sick:

Vervelende is dat ik niet Windows trouw ben maar wel Nikon vanaf de jaren eind zestig. Soms tegen beter weten in. Los van de objectieven.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor henkk » di okt 15 2019 8:12 pm

Mijn punt was alleen maar dat de Nikon programma's al jaren onder 64 bits werken, zoals blijkt bij Windows.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor schilder » di okt 15 2019 8:30 pm

Goed dat ik dit even lees.
net bekeken wat de update inhield maar het meeste gebruik ik niet
8.09gb aan geheugen nodig dit programma.
dus ik wacht maar even af voordat ik dat installeer op mijn mac
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor MvBoetzelaer » di okt 15 2019 9:49 pm

Op de Engelse Nikon site staat het volgende support artikel, dat voor het laatst is bijgewerkt op 13 september:
https://www.nikonimgsupport.com/na/NSG_ ... lang=en_SG

Edit: de Nederlandse versie, laatst bijgewerkt 2 september:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... irect=true
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor MvBoetzelaer » di nov 19 2019 10:19 pm

Het NL artikel is op 18 november aangepast, maar ik zie geen inhoudelijke wijziging/nieuw inzicht.
Nog steeds de belofte om te gaan testen en totdat die tests zijn voltooid ben je op jezelf aangewezen.

https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... irect=true
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor lotjeman61 » wo nov 20 2019 1:21 am

Bij PS 2019 en 2020 kan ik wel in raw bewerken maar als ik hem dan opsla als jpg dan vind ik de foto niet terug. Onder catalina
D-800 en nikkor 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR2 en de nikon 50mm 1.8 en de SB-900 en SB910
Gebruikersavatar
lotjeman61

Clublid
Berichten: 182


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ViewNX-i werkt niet meer na update macOS Catalina

Berichtdoor MvBoetzelaer » za dec 07 2019 9:12 pm

En inmiddels is Nikon zover dat de problemen zijn geïdentificeerd. Nikon is van plan deze problemen ook daadwerkelijk op te gaan lossen en vraagt "uw voortdurend geduld totdat volledig compatibele versies van de software kunnen worden uitgebracht".

Alle details hier:
https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_a ... irect=true
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten