Recovery van SD-kaart, welke software ?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ben42 » vr okt 18 2019 11:14 am

Mij is gevraagd een SD-kaart die tijdens een vakantie is overleden te recoveren.

Vraag van mij is : Welke software raden jullie daarvoor aan ?

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding


Toelichting:
De verkenner geeft aan dat de kaart corrupt is en opnieuw geformatteerd moet worden.
De kaart is leesbaar met 'gratis' recovery software.
In het verleden al een paar keer recovery software gekocht, maar dat was of een licentie voor beperkte tijd en/of een licentie voor een 'vaste' pc.

Dit keer al drie 'gratis' programma's geprobeerd.
Eerste ziet de files, maar recovery betekend aanschaf van de software.
Tweede kan alleen files undeleten en kan de inhoud van de kaart niet zien.
Derde (alleen de site nog bekeken), kosten boven de 300 mb recoveren.
(Deze komen allen uit een lijst met tien gratis recovery programma's).
Daarom de vraag Welke software?, mag best wat kosten, maar iedere keer opnieuw betalen begin ik een beetje vervelend te vinden.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor justme » vr okt 18 2019 11:17 am

De eerste doet het dus? Met betaling?
Prima oplossing toch?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor wadwandelaar » vr okt 18 2019 11:54 am

Ik heb iemand Diskdrill en Magoshare Data Recovery aanbevolen.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ReneG » vr okt 18 2019 12:55 pm

Recuva. Al een tijd niet meer gebruikt maar haalde alles terug zonder betaling.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor CeesNikon » vr okt 18 2019 12:58 pm

Heel wat jaren in het bezit van een licentie voor IsoBuster . Dit programma benaderd de media zonder tussenkomst van Windows. Binnen enige minuten toont IsoBuster een overzicht wat op de media staat. Er zijn diverse opties beschikbaar voor het herstellen. Overigens herstelt IsoBuster niet de media, het kopieert de gegevens naar de opgegeven locatie.

Vaak zelf en bij vrienden gebruikt voor het terughalen van gegevens. Niet alleen SD kaartjes maar ook CD, Blu-disc en harddisk welke wat te hardhandig zijn behandeld.

https://www.isobuster.com/nl/

Wie zit achter IsoBuster ?
Peter werkte vele jaren voor Philips, een grote speler in de optische media industrie, als een Senior Ingenieur en technisch adviseur voor de marketing en sales groep. Nauw samenwerkend met ontwikkeling, en PC ontwikkelaars zoals Dell, HP, Compaq, Iomega, Gateway IBM. Alsook onafhankelijke software producenten zoals Roxio, Nero, VOB enz. Het is deze technische achtergrond en expertise die tot de creatie van IsoBuster heeft geleid. De toonaangevende, meest gebruikte datareddings software alsook een belangrijke speler in de forensische wereld.

Met vriendelijke groet, Cees
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo okt 20 2019 3:46 pm

Recuva 1.53 kun je ook gratis downloaden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ben42 » ma okt 21 2019 1:20 pm

Allereerst dank voor het meedenken,

Ik loop ze even van achter naar voren door,:

Voor zover ik kan beoordelen of lezen, kan de Recuva 1.53 gratis worden gedownload, deze kan alleen files terughalen die door het OS als Deleted zijn gemarkeerd. Geen files van een kapot medium. De pro (betaalde versie) kan meer.

ISO buster ziet er veelbelovend uit. (Betaald, 39.95, maar wat je daarvoor krijgt is mij nog niet helemaal duidelijk).

Disk Drill (nu in de aanbieding van 214.08 Euro naar 107.04 Euro voor de Pro versie).
(De Free versie kan tot 500 Mb recoveren. Leuk maar niet voldoende. En er is ook nog een Enterprise versie nu in de aanbieding voor 600.15 Euro (was 1200.3)). Prijzig dus, voor meer dan 500 Mb.

Magoshare Data Recovery for Windows is 69.95 Dollar. Ook niet goedkoop dus, ik weet niet wat je daarvoor krijgt.

De eerste doet het dus? Met betaling?
Prima oplossing toch?

Of de eerste het doet heb ik niet vastgesteld. Dit lijkt wel een manager antwoord. Waarschijnlijk wel waar, maar je hebt aan het antwoord niets. Zelf hoop ik ook dat je bij het kopen van het product niet het eerste het beste koopt. Zo van: Heeft u een fototoestel? Doet het het? Pak maar in deze neem ik.


Mijn vizier is momenteel gericht op ISO buster, ik kijk hier nog even verder naar en kijk ook nog even verder. Maar van de producten is lastig te beoordelen wat ze precies kunnen en wat een licentie precies biedt. Op dit gebied van software is het niet ongebruikelijk dat de PR veel beter is dan het product.

Allen dank voor de input, het ziet er naar uit dat gratis niet gaat lukken (jammer), maar als ik betaal wil ik vooraf graag weten waarvoor ik betaal.

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ReneG » ma okt 21 2019 2:26 pm

Recuva verbaast me, die haalde in het verleden in de gratis versie ook bestanden terug van beschadigde media. Maar goed dat zal wel veranderd zijn.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor justme » ma okt 21 2019 2:29 pm

Sorry Ben. Ik ben me er overigens nu wel van bewust, dat er vaak te weinig garantie wordt geboden of het gekocht software product daadwerkelijk werkt.
Mocht er een geld retour voorwaarde aanwezig zijn, bij niet tevreden, zou ik het wel overwegen natuurlijk.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor CeesNikon » ma okt 21 2019 8:37 pm

ben,

Dit is de indrukwekkende lijst aan IsoBuster functionaliteit.
https://www.isobuster.com/nl/isobuster.php

IsoBuster is ook gratis beschikbaar, uiteraard met beperkte functionaliteit. Hier staan de verschillende licenties.
https://www.isobuster.com/nl/license-models.php

IsoBuster gebruikt een goedkoop upgrade model, staat in het kader op deze url uitgelegd.
https://www.isobuster.com/nl/download.php


Groet, Cees
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ben42 » vr nov 08 2019 9:03 pm

Ok zojuist ISO-buster gedownload en een licentie betaald. Kosten uiteindelijk 43.30 Euro. En geen 39.95 dollar zoals geadverteerd, daar komt nog 7.50 dollar bij.

De files zijn ondertussen gerecoverd. Maar er zitten teleurstellend veel fouten in de foto's. Vaak is een foto een mosaic van enkele foto's. Nu ik de foto's terug heb kan ik kijken of de andere software ook zo slecht waren in herstellen. (Dat kan ik met een paar foto's controleren.

Bij voorgaande herstelacties had ik altijd wel 1 of 2 kapotte foto's maar geen tientallen zoals nu het geval is.

Ik ga nu eerst de foto's terugleveren aan de eigenaar en zoek dan nog even verder, daar zal wat tijd overheen gaan.

Naschrift:
Ondertussen ook wat andere software gebruikt om de foto's te bekijken (alleen bekijken en niet restoren), maar het lijkt erop dat hier dezelfde problemen zichtbaar worden. Het gaat dus niet om 1 beschadiging, maar vele. Het probleem ligt dus waarschijnlijk niet bij ISO-buster. (Of de ander software moet ook op dezelfde engine gebaseerd zijn).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor CeesNikon » za nov 09 2019 11:22 am

Ben,

Vervelend de recovery niet een bevredigend resultaat heeft opgeleverd. Met een licentie krijg je product ondersteuning. Leg in een mail uit welke stappen zijn ondernomen en stel de vraag naar mogelijk andere Isobuster opties voor recovery. Is het proberen waard.

Met vriendelijke groet, Cees
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor MarcoEos70D » za nov 09 2019 7:36 pm

Ik heb recent met Recuva een even teleurstellend resultaat gehad.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor Richard » za nov 09 2019 8:25 pm

Beschouw het herstellen van een beschadigd bestand op een defecte SD kaart net zo moeilijk als het herstellen van een verbrande foto.

Vervelende is dat het van de buitenkant van een SD kaart dat niet is te zien dat deze defect is.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Recovery van SD-kaart, welke software ?

Berichtdoor ben42 » ma nov 11 2019 10:41 am

CeesNikon schreef:Vervelend de recovery niet een bevredigend resultaat heeft opgeleverd. Met een licentie krijg je product ondersteuning. Leg in een mail uit welke stappen zijn ondernomen en stel de vraag naar mogelijk andere Isobuster opties voor recovery. Is het proberen waard.
Daar kan ik inderdaad een mailtje aan wagen. Misschien komt er dan een standaard mailtje met tips. Ik zal ook even op de site kijken naar tips. Mijn verwachting voor dit traject is 'bijzonder' gering.

MarcoEos70D schreef:Ik heb recent met Recuva een even teleurstellend resultaat gehad.

Goed dan dat ik dit traject niet heb geprobeerd.

Richard schreef:Beschouw het herstellen van een beschadigd bestand op een defecte SD kaart net zo moeilijk als het herstellen van een verbrande foto. Vervelende is dat het van de buitenkant van een SD kaart dat niet is te zien dat deze defect is.

Gelukkig is de SD kaart fysiek niet kapot, dat maakt het redden van de files nog veel lastiger.
Bij een verbrande foto zijn de delen die verbrand zijn niet meer te herstellen. Bij de nu herstelde (maar kapotte) foto's is te zien dat de foto maar in een zeer klein gebied is beschadigd. Maar het deel dat dan volgt na de beschadiging wordt niet meer goed weergegeven. Ik ben er van overtuigd dat het deel dat goed herkenbaar is, maar slecht wordt weergegeven met zeer veel inspanning hersteld zou kunnen worden. Maar dat de inspanning hiervoor alleen de moeite waard is voor extreem belangrijke foto's. (B.v. foto's van een ruimtesonde, of misschien van een bruiloft). **)

Dank voor jullie bijdragen,
Ben

**)
De beschadiging van de foto's is over het algemeen heel lokaal. Als je de beschadigde foto's van boven naar beneden bekijkt, zie je meestal dat de bovenkant nog in orde is. Dan volgt vaak een beschadigd stukje. En onder het beschadigde stuk wordt de rest fout weergegeven. Soms volledig grijs, maar nu heel veel foto's waarbij alles onder de beschadiging de foto wel wordt weergegeven, maar in volledig foute kleuren en de foto is een stuk opgeschoven. Bij de onderkant van de foto wordt een deel van het linkerdeel van de foto rechts weergegeven en het rechterdeel schuift naar links.
Het beschadigde stuk (wat vaak maar heel klein is), kun je natuurlijk niet herstellen, maar met extreem veel (!) inspanning zou het onderste stuk weer in 'register' kunnen worden gebracht.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten