Lightroom op laptop en computer

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom op laptop en computer

Berichtdoor MelissaW » di okt 15 2019 9:17 pm

Hoi,

Ik heb problemen met lightroom op mijn computer en laptop synchroniseren. Mijn vader heeft een adobe abonnement en ik heb daar op mijn laptop altijd gebruik van gemaakt met lightroom classic (computer versie). Ik heb het nu op mijn computer geinstaleerd en ik ging er vanuit dat alle foto's meteen in mijn catalogus stonden, maar daar waren ze niet. Ik heb synchroniseren aangezet en toen kwamen alle foto's van mijn vader die de web versie gebruikt.

Ik snap het niet, ik gebruik op zowel mijn laptop als computer de versie voor computers en mijn vader gebruikt dus de web versie, waarom krijg ik dan zijn foto's?

Is er een manier om het te synchroniseren waarbij ik mijn eigen foto's krijg en dus op computer en laptop dezelfde catalogus heb?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom op laptop en computer

Berichtdoor justme » di okt 15 2019 11:12 pm

Je zult twee zaken voor beide systemen bereikbaar moeten maken:

Ten eerste de foto’s zelf, aannemelijk zijn dit de race-files. Dit zijn de *.NEF bestanden. *.JPG zou hier ook prima kunnen maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Je wilt dat deze bestanden benaderbaar zijn vanaf beide systemen.
Ik zou je willen voorstellen eerst gebruik te laten maken van een externe usb schijf. Deze neem je met je laptop gemakkelijk mee, en staat qua opslag ook fysiek los van de computer en laptop ( in geval van schade of verval )

Je kunt voor de opslag van deze fotobestanden ook kiezen voor een netwerkschijf of NAS. Deze zul je binnen je netwerkstructuur thuis bedraad of via WiFi kunnen benaderen.


Het tweede punt ligt wat lastiger. De catalogus. *.lrcat bestand of bestanden.

Deze bestanden staat Adobe niet toe, om ze opnieuw slaan op een externe locatie, tijdens gebruik ervan. Je zult deze op de laptop en op de computer moeten hebben staan.
Probleem hiermee is vervolgens de versiebeheer ervan. Met name wanneer je veelvuldig wisselt van werken op het ene systeem en later op het andere, op de zelfde catalogus.

Ik heb daar zelf persoonlijk weinig werkervaring mee. Maar ik heb ergens eens een website of ander forum gezien waarin werd uitgelegd dat het e.e.a. wel haalbaar is, door de maplocatie van je catalogus te laten synchroniseren met vb. Dropbox/Owncloud/etc.
Wanneer je dit op beide systemen goed zou hebben ingesteld zou de catalogussen op beide systemen blijvend gesynchroniseerd worden.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom op laptop en computer

Berichtdoor MelissaW » zo okt 20 2019 6:43 pm

wiebeterpstra schreef:Je zult twee zaken voor beide systemen bereikbaar moeten maken:

Ten eerste de foto’s zelf, aannemelijk zijn dit de race-files. Dit zijn de *.NEF bestanden. *.JPG zou hier ook prima kunnen maar dat laat ik even buiten beschouwing.
Je wilt dat deze bestanden benaderbaar zijn vanaf beide systemen.
Ik zou je willen voorstellen eerst gebruik te laten maken van een externe usb schijf. Deze neem je met je laptop gemakkelijk mee, en staat qua opslag ook fysiek los van de computer en laptop ( in geval van schade of verval )

Je kunt voor de opslag van deze fotobestanden ook kiezen voor een netwerkschijf of NAS. Deze zul je binnen je netwerkstructuur thuis bedraad of via WiFi kunnen benaderen.


Het tweede punt ligt wat lastiger. De catalogus. *.lrcat bestand of bestanden.

Deze bestanden staat Adobe niet toe, om ze opnieuw slaan op een externe locatie, tijdens gebruik ervan. Je zult deze op de laptop en op de computer moeten hebben staan.
Probleem hiermee is vervolgens de versiebeheer ervan. Met name wanneer je veelvuldig wisselt van werken op het ene systeem en later op het andere, op de zelfde catalogus.

Ik heb daar zelf persoonlijk weinig werkervaring mee. Maar ik heb ergens eens een website of ander forum gezien waarin werd uitgelegd dat het e.e.a. wel haalbaar is, door de maplocatie van je catalogus te laten synchroniseren met vb. Dropbox/Owncloud/etc.
Wanneer je dit op beide systemen goed zou hebben ingesteld zou de catalogussen op beide systemen blijvend gesynchroniseerd worden.


Bedankt voor de uitleg. Een externe usb schijf heb ik al en het is inderdaad wel een goed idee om die te gebruiken. Mijn foto's op mijn laptop staan opgeslagen in onedrive, dat is ook online. De catalogus staat daar als het goed is ook. Ik snap alleen de verdere uitleg daarover niet echt, dus hoe ze gesynchroniseerd moeten worden. Kan je dat nog wat uitgebreider uitleggen?
MelissaW

Forumlid
Berichten: 133


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom op laptop en computer

Berichtdoor Brutus » ma okt 21 2019 9:34 pm

Ik werk ook met een externe drive die zowel op PC als laptop wordt aangesloten. Hierop staan zowel de foto's als de catalogus.
Gaat prima.

Paar dingen om op te letten:
- (als je Windows gebruikt:) Zorg dat de drive op allebei de systemen dezelfde letter krijgt, anders loop je de kans dat LR de foto's niet herkent.
- MAAK REGELMATIG EEN BACKUP VAN DE EXTERNE DRIVE!! (excuses voor hoofdletters en uitroeptekens; ik ben door schade en schande wijs geworden)

Succes!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten