Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Stem hier op jouw favoriete foto bij het thema "Fiets".

Peiling eindigde op zo okt 20 2019 5:51 pm

jan24
0
Geen stemmen
Gerrit
10
67%
JDPix
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
2
13%
Bak
1
7%
josti
2
13%
Richard
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 15

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor josti » di okt 01 2019 5:51 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van september 2019 met als onderwerp "Fiets."
Welke foto vind je het mooist, het best, het grappigst, het meest origineel of het creatiefst? Een motivatie van je stem is niet verplicht maar wordt, zeker door de inzenders, erg gewaardeerd. Je kunt je stem uitbrengen tot en met 20 oktober 2019, ongeveer 18.00 uur. Iets korter dan gebruikelijk in verband met de deadline van het volgende NCN-magazine.
De ingezonden foto's voor het thema "Fiets" vind je hier.
Deze maand zeven inzendingen. Iedereen die de moeite nam om een foto in te sturen; dank! Dankzij jullie kan dit draadje bestaan.

De winnende foto's van 2019 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017 en 2018 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017 en 2018.
En tenslotte vind je in dit draadje draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor josti » wo okt 23 2019 12:24 am

De poll is geëindigd en we hebben een duidelijke winnaar. Gefeliciteerd Gerrit! Vanwege drukte op het werk en nu een vakantie met slecht internet alvast dit korte berichtje (als het lukt met de verbinding). Zodra ik weer thuis ben, regel ik de formaliteiten.
Denkt iedereen ook aan een foto voor het huidige maandthema 'Diepte'? De eerste foto's staan er inmiddels.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 23 2019 8:16 am

Tja, we hebben dan wel een duidelijke winnaar, maar jammer genoeg voldoet de winnende foto niet aan de eis dat uit de EXIF data moet blijken dat de foto in de maand september is gemaakt. Er is eerder, in mei, wel een foto afgewezen op hetzelfde feit. Ik vond de foto van Gerrit ook de meest aansprekende, maar ik heb vanwege de ontbrekende EXIF data niet gestemd.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor josti » wo okt 23 2019 10:19 am

Vanwege vakantie en een slechte internetverbinding kom ik er volgende week op terug Ronald.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 23 2019 2:05 pm

De foto wordt hier gehost: http://www.fotockers.nl/wp-content/uplo ... -kopie.jpg

De term 'uploads 2017" in de url doet op z'n minste vermoeden dat de (overigens waanzinnig mooie) foto niet in september 2019 gemaakt is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor Gerrit » wo okt 23 2019 7:46 pm

Ik heb Josti desgevraagd laten weten waarom de exif-gegevens ontbreken.
Ik wil het op dit forum ook wel uitleggen;
Ik heb NADAT het maand-onderwerp "fiets" was bekend gemaakt het fietsje in een speelgoedwinkel opgehaald.
Daarna heb ik de foto gemaakt die ik al direct in mijn hoofd had.
Het NEF-bestand heb ik in een voor mij nieuw foto-bewerkingsprogramma bewerkt.
Dit betrof EasyHDR.
Ik had in het programma echter nog niet aangevinkt dat de EXIF-gegevens moesten worden overgezet.
Ik heb geprobeerd om met Recuva het originele bestand terug te halen. Dat is niet gelukt.
Gelet op andere foto's die ik op die dag heb gemaakt weet ik zeker dat de "waterfiets" op 6/9/2019 is gemaakt.
Inmiddels heb ik in EasyHDR het vakje "EXIF overzetten" aangevinkt.
Dat is inmiddels te zien op mijn foto voor het oktober-thema "diepte".
Als mijn gemaakte foutje aanleiding zou worden voor een uitgebreide discussie dan trek ik mijn foto maar terug.
Mvrgr,
Gerrit
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 23 2019 9:04 pm

Ik zie geen reden om aan jouw toelichting te twijfelen, jouw foto moet gewoon mee blijven dingen :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor EdvandeZilver » wo okt 23 2019 10:42 pm

Eens met Marco.
Maar zomaar een vraag ter interesse. Hou je de .NEF's niet ergens onbewerkt achter de hand?
Bij alle foto's die ik bewerk blijven de .NEF's ongeschonden.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor Gerrit » wo okt 23 2019 10:55 pm

Ik heb ongeveer 35000 foto’s bewaard. Ik bewaar de NEF’s niet. Als ik tevreden ben na de bewerking dan verwijder ik de NEF. Ik heb daarvan nooit spijt gehad. Behalve dan bij deze maandopdracht.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO september 2019, Beoordelen foto's "Fiets"

Berichtdoor josti » zo okt 27 2019 10:42 am

Nog even terugkomen op Ronalds opmerking over de ontbrekende exif-gegevens, helemaal uitgerust van de vakantie en nu met een normale internetverbinding :) .
Wat Ronald schrijft, klopt in ieder geval. De exif-gegevens zijn niet (volledig) aanwezig. Wat is er gebeurd? Bij alle ingezonden foto's, check ik meestal direct de exif-gegevens en neem contact op met de inzender als die niet kloppen. Door drukte op m'n werk en vakantie heb ik deze maand te gehaast gecontroleerd; ik zag in Gerrits foto 6-9-2019 staan en geen merk camera. Prima, dan mag de foto mee in de poll en verdient hij bij winst één punt. Later zag ik bij de datum dat er 'modify-date' staat en -ik wordt niet gehinderd door veel kennis van exif-gegevens, maar dacht dat er iets niet helemaal correct was- heb toen contact met Gerrit opgenomen. Zijn uitleg is hierboven ook weergegeven en ik heb verder geen reden om aan te nemen dat de foto niet in de afgelopen maand is gemaakt.
Blijft staan dat er formeel niet aan de voorwaarden is voldaan. Omdat de poll all enige tijd online stond, heb ik toen besloten het zo te laten. Ik weet het, niet consequent ten opzichte van een vorige keer. Maar ja, ook vrijwilligers maken wel eens een foutje :huh:; het zijn net mensen :wink:. Was het voor National Geographic geweest, dan was de foto ongetwijfeld ongeldig verklaard. Voor de NCN wordt de soep niet zo heet gegeten wat mij betreft. Het enige wat ik nog kan 'rechtzetten', is de regel voor de puntentoekenning toepassen op de foto van Gerrit; hij verdien één punt omdat in de exif niet te zien is dat de foto met een Nikon is gemaakt (dat voelt overigens raar als je weet dat iemand maar één (Nikon)-camera heeft.
Inmiddels heeft Gerrit het lek in zijn workflow gedicht en zal ik de ingezonden foto's bij de maandthema's tijdig checken of ze aan de voorwaarden voldoen.
Gerrits 'waterfiets'-foto blijft dus winnaar en verschijnt in het volgende NCN-magazine, op de homepage, op Instagram en in de nieuwsbrief.
Dus Gerrit; nogmaals van harte gefeliciteerd met de winst in de poll voor deze mooie plaat! :prost:

Ik sluit bij deze ook het draadje. Mocht iemand hierover verder willen discussiëren, dan graag in een apart draadje of stuur mij een PB.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Michel0604 en 7 gasten