Diepte

Onderwerp:

Diepte

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2019 1:52 pm

Afbeelding

De maandopdracht voor oktober 2019 was Diepte. De bovenstaande foto Ronda mei 2019. Dit voldoet dus niet aan de voorwaarden. Maar de foto heeft diepte, zowel in beeld als in werkelijkheid, daarom laat ik deze hier toch zien.
(Het lukt met niet om deze maand Ronda nog een keer te bezoeken.).

Vriendelijke groet,
Ben
Nikon Keymission 360 1.6 mm 1/6400 sec f2.0 Iso 100

Ik probeer lokaal nog wel iets vergelijkbaars (oeps) te verzinnen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Diepte

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2019 2:29 pm

Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor Ronald53 » za okt 26 2019 5:56 pm

Leuk, dit schaduwdraadje!
Afbeelding
DSC_0274_DxO by Ronald, on Flickr
Laatst gewijzigd door Ronald53 op za okt 26 2019 7:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor josti » za okt 26 2019 6:26 pm

Leuk heren dit 'schaduwdraadje' bij de maandopdracht :thumbup: Ter inspiratie en als aanmoediging om mee te doen! Alleen uitkijken dat je je mooiste voor het draadje zelf bewaard :wink:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor Fotomarius » zo okt 27 2019 1:26 pm

Fijne serie… :thumbup:
Met groet, Marius...
Gebruikersavatar
Fotomarius

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Friesland...
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor ben42 » zo okt 27 2019 1:45 pm

Het uitdagende van de maandopdracht is (meestal) dat de foto gemaakt moet zijn nadat de opdracht is gegeven. Je moet er opuit. In het archief heb je vaak wel een foto die prima bij de maandopdracht plaatst. Maar 'gelukkig' mag je die niet gebruiken, dan zou de maandopdracht graven in je eigen archieven worden, nu moet je er op uit of in ieder geval als je er toch al op uit gaat ook aandacht moet hebben voor het thema.

Mijn foto is van gisteren, waar ik er speciaal op uit ben gegaan om een foto in het thema te plaatsen. Verschillende locaties bezocht (twee musea en wat andere locaties).
Mijn archief gebruik ik wel om inspiratie op te doen.

Hieronder nog wat foto's gemaakt voor het thema diepte.

De parkeergarage, omdat ik er toch was, nu met een wat 'realistischer beeld', maar dit is meer vanuit de diepte. Geeft wel wat meer inzicht hoe de garage eruitziet.
Afbeelding
Afbeelding
Museum voor Oudheden, heeft een mooie hoge ?'vestibule'?. Met ook flink wat diepte.
Afbeelding
En mijn werkplek thuis, zo weergegeven dat de kamer erg klein lijkt, maar wel veel diepte heeft.
Gelukkig zijn mijn boeken 'De Camera' en 'Foto en Film Encyclopedie' nog net goed zichtbaar. De rest is 'relatief anoniem' :lol: .
Wel diepte, maar als foto :crazy: ???
Afbeelding

Groetjes,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 27 2019 3:06 pm

Hallo Ben,
Ik ben het met je eens dat het uitdagend is om in de 4 weken na het bekend worden van de maandopdracht een passende foto te plaatsen. Maar af en toe is het ook leuk er een foto uit het archief bij te zoeken. Maar dan uiteraard elders te plaatsen. Deze is wel van deze maand, van vanmorgen zelfs:

Hardlopers storten zich in de diepte tijdens de BUFF Duinentrail in schoorl:
AfbeeldingDSC_0086 by Ronald, on Flickr

Nog even een vraagje over die Keymission 360: Die maakt bijzondere foto's, maar is hij alleen geschikt voor 360 graden foto's/video's, of kan je daar ook ander werk mee maken? Ik krijg bij het zien van meerdere opnames een beetje het gevoel als bij fish-eye en glazen bollen: leuk voor een enkele opname, maar in de beperking kent men de meester.

Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor MarkLeijtens » zo okt 27 2019 8:04 pm

Weer eens wat anders, wel diepte ;)
AfbeeldingDSC_0273 by Mark Leijtens, on Flickr
Gebruikersavatar
MarkLeijtens

Clublid
Berichten: 46


Locatie: Sint-Oedenrode
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor ben42 » ma okt 28 2019 12:11 am

Nog even een vraagje over die Keymission 360: Die maakt bijzondere foto's, maar is hij alleen geschikt voor 360 graden foto's/video's, of kan je daar ook ander werk mee maken? Ik krijg bij het zien van meerdere opnames een beetje het gevoel als bij fish-eye en glazen bollen: leuk voor een enkele opname, maar in de beperking kent men de meester.

Ieder camera en ieder objectief kent zijn beperkingen. Werken met een beperkt budget, een beperkte camera of een enkel vast brandpunt dwingt je inderdaad creatiever te zijn, dan een volle tas met objectieven. Zo beperk ik mijzelf regelmatig door alleen met 8 mm op DX formaat te werken. Ik vind de extreme groothoek die optisch niet vervormd, maar door de meeste mensen als te extreem wordt gezien (en vervormend) wel leuk. Ik hou wel van het 'vervreemdend' effect van deze extreme groothoek.

Toen, afgelopen januari iemand op deze site aangaf dat de Keymission voor 129 Euro te koop was, was voor mij de beslissing snel genomen deze camera aan te schaffen. In ieder geval in eerste instantie bedoelt als gimmick of stukje speelgoed.
Met de Keymission is de beeldhoek nog veel extremer dan de 8 mm, de camera is dan ook niet (echt) geschikt om portretten mee te maken, of om vogeltjes te fotograferen. Dus beperkt in wat er 'redelijk' mee kan.
Maar dat dwingt je ook om op een andere manier naar dingen te kijken en maakt je creatiever. Zelf heb ik nog maar een beperkt deel van de mogelijkheden van de Keymission gebruikt, er kan nog veel meer, maar er zitten ook veel beperkingen aan.

Een aantal mogelijke projecties wordt in de onderstaande draad getoond, daarbij moet je wel op enkele links enkele keren doorklikken voor de 'streetview' achtige ervaring.
Keymission 360 projecties

Vriendelijke groet,
Ben
Al gek op de misvorming van de 8 mm (geen vervorming) en nu met de Keymission ook heel blij.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor ben42 » ma okt 28 2019 9:28 am

Aanvulling op het bovenstaande verhaal zie :
$160,000 Nikkor 6mm Fisheye in Action on a Nikon D800

Toegegeven de kwaliteit van de Nikker 6 mm Fisheye op een FF digitale Nikon is beter dan de kwaliteit van de Keymission 360. Maar op vrijwel alle andere aspecten wint de Keymission 360 het van de 6 mm. Goedkoper, lichter, handzamer, heeft geen speciale body nodig, kan video met geluid maken. Je krijgt dus veel meer waar voor je geld.

Al die mensen die ooit dachten daar (de 6 mm) zou ik wel eens een dagje mee willen fotograferen, die zouden nu (met minder kwaliteit), de keymission 360 een dagje kunnen gebruiken. Momenteel koop je voor 400 Euro een zelfs een 360 camera met heel wat meer mogelijkheden dan de 160 000 dollar kostende 6 mm fisheye. En de kwaliteit van de 400 Euro camera doet niet eens zo heel veel meer onder.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 30 2019 7:08 pm

Diepte, eerder deze maand genomen op de luchthaven van Atlanta.
Afbeelding
(Into the) Depth by Ronald, on Flickr
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1569


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor ben42 » ma nov 18 2019 8:51 pm

Hallo Ronald53, je eerste plaat is bijzonder fraai.
Maar bij de tweede plaat voel ik dit toch diep in mijn maag bij het full screen bekijken.

Ook nog eentje van mij, een beetje dubbelzinnig, maar gelukkig mocht je hier niet fotograferen.
Past deze in the thema diepte ?
Afbeelding

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Diepte

Berichtdoor ben42 » wo nov 27 2019 5:05 pm

Zo nu het maanddraadje diepte gesloten is, wat meer van de maandopdracht.
Zoals al gezegd ben ik er speciaal met de keymission op uit gegaan voor de maandopdracht.

In de parkeergarage me natuurlijk niet beperkt tot een enkele foto. En dan kun je dezelfde foto ook nog eens op meerdere manieren presenteren.
O.a. heb ik mezelf wat ruimer gefotografeerd door op de grond te gaan liggen. De foto is genomen ongeveer 90 cm boven de vloer (de lengte van de selfie stick).

Rectilineair ziet dat er zo uit:
Afbeelding
Als Little planet (Stereografisch).
Afbeelding
Als Rabbithole (Stereografisch, zelfde projectie als voorgaande foto, maar dan naar boven i.p.v. beneden).
Afbeelding

Een van de locaties die ik bezocht heb op de diepte (of grote hoogte) weer te geven was de molen :
Afbeelding

Als ik op de rand van die molen sta vind ik het altijd eng hoog zo kijkend in de diepte.
De laatste foto is rectilinear, maar wel extreem groothoekig, dat maakt alles aan de randen zo uitgerekt.

Naast de bovenstaande locaties heb ik nog wat locaties bezocht en enkele locaties waar ik niet aan toe gekomen ben.
De uiteindelijke foto die ik voor de maandopdracht heb gekozen leek mij de meest geschikte, echter mezelf op de grond van de parkeergarage vind ik ook wel een leuke.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten