foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Nancy » za okt 26 2019 1:23 pm

Goedemiddag,

Geruime tijd geleden heb een D7100 aangeschaft maar ben niet tevreden over het gebruik ervan. Ik heb diverse cursussen gevolgd met deze camera (géén online, maar met ervaren docenten).
Als ik een foto maak, zelf de belichting, iso en diafragma instel en de witbalans kies (uit voorkeuze) dan krijg ik op het beeldscherm een preview te zien.
Wanneer ik deze terug kijk (inzoom) dan ben ik dik tevreden. Wanneer ik dezelfde foto daarna via de computer upload, dan lijkt die qua kleur niet op hetgeen ik heb gezien op het beeldscherm van de camera (beeld pc/beeld camera). Als ik de camera direct aansluit op een printer, dan komen de kleuren ook niet overeen (afdruk/beeld camera).

Op de computer vind ik de foto's vaak te flets (net of er een grijze zweem overheen zit, of als ik bewolkt weer heb gekozen, veel te oranje.
Het lijkt alsof het beeldscherm van de camera de kleuren van de foto's mooier (warmer) weergeeft. Aangezien ik er nog veel mee moet oefenen, werkt en leert het erg vervelend wanneer de beelden zo van elkaar verschillen. Heb al van allerlei geprobeerd en kom er niet uit.

Ik weet dat ik de foto's met RAW zelf helemaal naar wens kan nabewerken, maar ook dan is het wel handig als dat kleine aanpassingen betreft en ik niet de hele foto hoef te verbouwen, voor die naar mijn zin is.

Het resultaat is dat ik de camera niet graag gebruik, vaak zelf maar mijn telefoon of Coolpix pak, maar dat is eigenlijk geen goede optie met een kleine man en vele mooie momenten om vast te leggen. Op internet vond ik het antwoord niet op mijn vraag. Ik heb me hier zojuist aangemeld, in de hoop dat iemand hier mij kan helpen.

Is er iemand een idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn en me wil helpen?? Alvast heeel hartelijk bedankt!
Nancy

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor JvdKooij » za okt 26 2019 1:52 pm

je zegt het zelf al, RAW moet je nabewerken.
het plaatje achterop de camera is al voor je nabewerkt in de camera.
wat je zou kunnen doen is instellen dat je RAW en JPG opslaat, dan kun je eens vergelijken.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Nancy » za okt 26 2019 3:03 pm

Hoi, Bedankt voor de snelle reactie. De optie (JPG en Raw opslaan) heb ik standaard aan......
Ik snap dat het plaatje die ik op de camera zie, is zoals die is voordat ik het bestand heb bewerkt, echter het beeld op de computer of de foto direct in een afdruk zijn ook zoals die zijn voor bewerking. Misschien was ik daarin niet duidelijk genoeg geweest...
Nancy

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Franklin » za okt 26 2019 3:22 pm

Wat hier ook meespeelt is het beeldscherm waarop je de foto bekijkt. Is dat een kwaliteitsscherm of een goedkoope versie. Dat kan heel veel schelen.
Is het een gecalibreerd scherm of een "zo op het oog ingesteld scherm"? Om goede kwaliteit foto's te printen zou je ook de printer moeten calibreren.
Daarnaast is ook niet alle software even goed in het bewerken van .NEF bestanden.
Probeer eens om een paar foto's op een andere PC met andere software te bekijken of te printen.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor henkk » za okt 26 2019 6:44 pm

Ik zou niet zelf de witbalans gaan kiezen. De camera kan dat meestal beter automatisch.
In de zeldzame gevallen dat het niet goed gaat, kun je altijd nog een grijspunt instellen in je nef.

En waarmee bekijk je de foto's? Camera-instellingen zoals levendigheid komen alleen door in Nikon programma's. Bij andere moet je zelf een profiel instellen of je krijgt een 'neutraal' beeld of enige preset die standaard is gekozen. Voor printers zal wel hetzelfde gelden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Peter » za okt 26 2019 7:16 pm

camera op RGB staan in plaats van sRGB ?
en heb je op de diverse lessen die je hebt gevolgd niet de vraag gesteld dan ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Nancy » za okt 26 2019 8:06 pm

Franklin schreef:Wat hier ook meespeelt is het beeldscherm waarop je de foto bekijkt. Is dat een kwaliteitsscherm of een goedkoope versie. Dat kan heel veel schelen.
Is het een gecalibreerd scherm of een "zo op het oog ingesteld scherm"? Om goede kwaliteit foto's te printen zou je ook de printer moeten calibreren.
Daarnaast is ook niet alle software even goed in het bewerken van .NEF bestanden.
Probeer eens om een paar foto's op een andere PC met andere software te bekijken of te printen.


Bedankt voor de tip! Ik zal eens kijken op een ander beeldscherm of dat verschil uitmaakt.
En anders inderdaad eens met kalibreren aan de gang...
De software die ik voor het bekijken van de .nef gebruik is de bijbehorende viewnx2. Dat zou toch gewoon moeten werken?
Nancy

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Nancy » za okt 26 2019 8:11 pm

henkk schreef:Ik zou niet zelf de witbalans gaan kiezen. De camera kan dat meestal beter automatisch.
In de zeldzame gevallen dat het niet goed gaat, kun je altijd nog een grijspunt instellen in je nef.

En waarmee bekijk je de foto's? Camera-instellingen zoals levendigheid komen alleen door in Nikon programma's. Bij andere moet je zelf een profiel instellen of je krijgt een 'neutraal' beeld of enige preset die standaard is gekozen. Voor printers zal wel hetzelfde gelden.



Heb net een paar testfotos gemaakt, zonder het instellen van de wb (automatisch) en kritisch gekeken of ik het wel goed zie. Heb exact dezelfde foto gemaakt op levendig en standaard. Maar het beeld op de camera is (bijna) zoals ik het in werkelijkheid zie. Op de computer wederom geen goede (een veel te lichte fletse) weergave.

Printen doe ik overigens niet zelf :)
Nancy

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Nancy » za okt 26 2019 8:22 pm

Peter schreef:camera op RGB staan in plaats van sRGB ?
en heb je op de diverse lessen die je hebt gevolgd niet de vraag gesteld dan ?


Bedabkt voor de tip! Dit heb ik inderdaad ook aangepast en beide standen geprobeerd. Heb het nu op sRGB laten staan (ipv adobeRGB)

Heb het idee dat ik er de 1e lessen serie niet zoveel last van had. Daar moesten we allemaal jpg schieten en namen we de opdrachten digitaal mee terug naar de les. Was toen (denk ik) meer bezig met het leren van diafragma sluitertijd en ISO etc. Had misschien nog niet zo'n oog voor kleur? Of ik had geluk dat zij de goede apparatuur had ;)

Bij de volgende lessenserie (andere docent) heb ik het wel aan de orde gesteld maar kwamen we er niet uit. Misschien omdat de afgedrukte fotos (Hema of kruidvat ivm te weinig tijd om profi te bestellen), soms ook met vooringestelde kleurenseries werken, was de conclusie.

Bij de derde lessenserie had de docent een kleurenprinter mee waarmee je de mooiste foto van die les kon uitprinten. Weer was ik de enige waarbij het beeld van mn camera niet voldoende overeenkwam met de afdruk...
Nancy

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor henkk » za okt 26 2019 8:45 pm

Nancy schreef:De software die ik voor het bekijken van de .nef gebruik is de bijbehorende viewnx2. Dat zou toch gewoon moeten werken?

Dat zou wel moeten maar ViewNX2 is inmiddels verouderd en vervangen door (gratis) ViewNX-i. Misschien maakt het wat uit.
Je verhaal doet mij toch erg denken aan verschillen in ingestelde beeldbewerking van NEF naar (JPEG-)weergave. In View NX-i kun je ook diverse 'Picture Control' instellingen kiezen en kijken wat het uitmaakt. Overigens beginnen met een goede belichting, die je daar ook kunt aanpassen.

je kunt View NX=i downloaden bij Nikon.

Misschien eens een voorbeeld plaatsen van een foto die je niet bevalt? Zie hier diverse methoden om foto's te plaatsen (geen nefs, alleen jpegs): https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewforum.php?f=82
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor Etienne2 » zo okt 27 2019 7:46 am

Callibreren van je scherm en printer, dan zou het geen verschil mogen te zien zijn.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: foto komt niet overeen met beeldscherm D7100

Berichtdoor pveenstra » zo okt 27 2019 8:51 am

"Ik snap dat het plaatje die ik op de camera zie, is zoals die is voordat ik het bestand heb bewerkt,...."
Dat is het nu juist niet.
De camera toont - of je nu de jpg of de nef bekijkt - een bewerkte versie daarvan.
Als je de jpg op de computer bekijkt, hangen de kleuren af van de instellingen die je zelf gekozen hebt, bijvoorbeeld levendig of neutraal.
Als je de nef op de computer bekijkt, bepalen de (voor-)instellingen van de RAW converter de kleuren.
En wat hierboven door diverse mensen genoemd is.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten