Nikon 1 J5 erbij

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor Ed Post » za okt 26 2019 1:38 pm

Nikon 1 is dood, maar toch blijven het erg fijne camera's hoor, met name het allerlaatste model, de J5.
Hier zijn toch weer mooiere technieken in toegepast waaronder een erg mooie sensor.
Ik kon voor een heel erg zacht prijsje een in nieuwstaat verkerend exempaar kopen, compleet met originele tas en ben erg blij met dit kleine speeltje.

Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor Skippy » za okt 26 2019 1:53 pm

Prima cameraatje voor er bij. Veel plezier er van, Ed.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor jan » za okt 26 2019 2:47 pm

Heel fijn cameraatje. We hebben thuis ook een J5. Een Z- compact zeg maar.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor Ed Post » za okt 26 2019 5:02 pm

Ik heb er nu 3. Een V1, J3 en deze J5.
Leuk spul. En ook steeds kleiner.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor jantom » za okt 26 2019 5:25 pm

ik bezit een Nikon 1 V1 en V3 en vooral de laatste presteert erg goed. Ik gebruik vooral de 6.7-13mm zoom op die camera.
De grote camera's staan eigenlijk alleen te pronken :)
Het enige nadeel van het systeem is de wel erg kleine sensor maar alles heeft zo zijn voor- en nadelen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J5 erbij

Berichtdoor Ed Post » za okt 26 2019 5:49 pm

Ook leuk om de verschillen tussen de nieuwe Z50 en de J5 te zien.
Dat kleintje kan nog een aardige grote bek opzetten.

https://cameradecision.com/compare/Niko ... Nikon-1-J5
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

!

Berichtdoor henkk » di jan 05 2021 10:24 pm

Het draadje is al even stil maar ik wil toch even mijn ervaringen delen met de J5 die ik van Robin heb overgenomen.

De kwaliteit van het geheel valt mij reuze mee. Het is echt neergezet als een hoogwaardig systeem. Dan bedoel ik body en wat vroeger heette de 'paraattas'.

De 10-30 mm 3.5/5.6 VR verrast ook in kwaliteit. Ik heb hem vergeleken met 20/1,4 Sigma Art en 24/2.8 AI Nikkor op de FT1 en dan doet hij het prima. Alleen bij f/16 valt de kwaliteit sterk terug en de stop voorbij vol open verbetert ook snel.

De 30-110 3,5/5.6 VR heb ik wat minder getest. Het is natuurlijk wel een zeer handzaam objectief in de FX range van 80-300 maar in dat gebied heb ik tal van FX objectieven voor de FT1. De AF-S 50/1.4 mm verandert in een 135/1.4, de 105/2.8 verandert in een 300/2.8 VR met zeer handzame afmetingen. De AF-S 300/4 verandert in een 800 mm. De 80-200/2.8 overbrugt zo'n 200-500 mm. Aandachtspunt is dat de body die lenzen niet kan dragen.

De sensoroutput verraste me ook. De ruis is heel beperkt, ruisreductie kan er weinig aan verbeteren, integendeel, tenzij ik nog heel andere instellingen moet proberen. Het is ook een heel 'vriendelijke' ruis, bijna vergelijkbaar met het analoge tijdperk. Verscherpen helpt wel een beetje.

Wat er niet is, is de ISO-invariantie van de D850. Onderbelichte opnamen zijn niet goed op te halen op straffe van enorm veel kleur-ruis. Tot ISO 3200 komen er echter best wel goede opnamen uit.

Als ik dit zo zie, dan is het probleem om echt lichtere systeemcamera's te maken, toch de afmeting van de sensor. De S-lenzen zijn beter dan ooit gemaakt maar het zijn knollen zoals mijn 20/1.4 Sigma van bijna een kilo. Als het kleiner moet met behoud van kwaliteit, dan zou ook de sensor kleiner moeten. De Nikon 1 J5 heeft daarvoor de weg gewezen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten