MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto is jouw favoriet bij het thema 'Diepte'?

EdvandeZilver
2
6%
Gerrit
3
10%
Tony D
0
Geen stemmen
Jacqueline Ermens
0
Geen stemmen
ben42
13
42%
henkk
0
Geen stemmen
stronk
10
32%
Ronald53
2
6%
josti
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 31

Onderwerp:

MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » vr nov 01 2019 9:56 am

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van oktober 2019 met als onderwerp "Diepte." Het thema is weer zeer gevarieerd ingevuld; letterlijk van zo'n 20 milimeter tot enkele tientallen meters alsook fotografische diepte komt voorbij.
Breng hierboven je stem uit op de volgens jou beste foto. Welke spreekt je het meest aan en geeft naar jouw gevoel aan het best het thema Diepte weer? Je mag je stem motiveren. Dat wordt, zeker door de inzenders, erg gewaardeerd. Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 november 2019, ongeveer 10.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Diepte" vind je hier.
Deze maand negen inzendingen. Iedereen bedankt voor het meedoen. Dankzij jullie kan dit draadje bestaan. Deze keer ook een leuk initiatief van ben42; hij startte een 'inspiratie'-draadje met diepte-foto's. Mag je vaker doen Stef!

De winnende foto's van 2019 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017 en 2018 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017 en 2018.
En tenslotte vind je in dit draadje draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » vr nov 01 2019 10:26 am

Op verzoek nog even vooraf aan het stemmen; ik heb met Ben42 contact gehad over zijn foto. Daarvan is de exif niet gelijk te zien. Ik heb zijn origineel ontvangen en in LR is dan de exif gewoon zichtbaar. De foto van stronk is met een iPhone gemaakt. de andere foto's met een Nikon.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » za nov 16 2019 9:03 pm

Geïnspireerd door de fotobespreking op de clubdag doe ik ook weer een poging om iets van de ingezonden foto's van deze maandopdracht te vinden.

EdvandeZilver: pure nostalgie voor mij :wink: ! mooie invulling van het thema en de compositie vind ik goed gekozen door de inlopende lijnen. Het enige wat mij iets afleidt is de groene vlek rechtsonder.
Gerrit: ook op deze foto is op een creatieve manier met het thema omgegaan. Leuke techniek! Voor mij werkt de horizontale stand van het vallende poppetje niet zo goed. Als ik hem rechtop zet is het voor mij een sterker beeld.
Tony D: en daar ging mijn eerste idee. Een trappenhuis naar beneden toe gefotografeerd. Mooi egaal beeld waarbij de compositie OK is. Mijn oog volgt de leuning van rechts onderin tot in het midden de diepte in. Jammer dat je de tegelvloer niet hebt 'rechtgezet'.
Jacqueline Ermens: weer een ander invulling van het thema. Fraai dorpstafereel met de diepte in het straatje. Mooi gezien. Opvallend dat het in Zuid-Frankrijk zo Hollands grijs is. Hierdoor vind ik het licht mooi zacht. De putten in de voorgrond leiden mij een beetje af.
ben42: een heel bijzonder beeld vind ik. Er zit een fraaie symmetrie in en ik wordt door de rode lijn de diepte ingetrokken naar de man met de camera.
henkk: fijne foto waarbij mijn oog ook de diepte wordt ingetrokken.Ik kan niet goed vinden waardoor. Ik denk door de licht-schaduw-lijn aan de linkerkant en aan de rechterkant. Hoe langer ik ernaar kijk hoe meer ik de foto waardeer.
stronk: nog een trappenhuis en deze vind ik mooier dan die van Tony. Onderkant is netjes recht en de driehoeksvorm doet het prima in deze uitsnede. Als ik mijn beeld verder inzoom (bovenst plateautje weg), wordt hij nog sterker.
Ronald53: ook een mooie en creatieve invulling van het thema. Wat mij bevalt is de compositie; de lijn van linksboven naar rechtsonder, de lijn in de wolken daar bijna loodrecht op en de lijn van de lopers. Ook een sterk element de houding van de rechterarm van de twee middelste lopers. Enige minpuntje is de half zichtbare loper bovenop het duin.
josti: nadat mijn idee al twee keer geplaatst was, heb ik er lang over gedaan om iets anders te bedenken. Op de valreep kwam het Eureka-momentje en heb ik een half-uurtje geknutseld met de schuifmaat en de camera dit als resultaat.
Mijn stem gaat uiteindelijk naar de foto van ben42. Deze intrigeert mij het meest.

Van één van de deelnemers aan dit draadje kreeg ik de suggestie om de inzenders te vragen hier ook iets over hun eigen foto te plaatsen zodat er wat diepgang in dit draadje kan komen en we met z'n allen wat van elkaar kunnen leren.. Wat mij betreft een prima suggestie. Dus bij deze: bespreek je eigen foto! Wat vind je goed, waar ben je achteraf minder blij mee en wat zou je anders doen of .... nou ja, vul maar in!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » za nov 16 2019 9:11 pm

Begin ik zelf gelijk maar;
ik heb toen het eureka-moment daar was, eerst wat voorwerk gedaan. Plankje, gereedschap en plaats uitgezocht. De lijnen van het hout heb ik in een hoek gelegd met de schuifmaat en ervoor gezorgd dat de noest voorin het beeld kwam. De houtsnippers zo neergelegd dat er evenwicht in het beeld ontstond. Zo ook enkele deuvels. De compositie heb ik zo gemaakt dat er nog net een boorpunt te zien was en rechtsboven voor de kleur ook het borendoosje. In de nabewerking een vignet geplaatst en de schuifmaat wat extra nadruk gegeven. Als ik het beeld nu goed bekijk, zou ik de boor beter uit de linkerbovenhoek laten komen en de deuvel rechtsonder iets naar boven toe leggen zodat hij helemaal in beeld zou zijn.

Schiet u maar :)
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor Gerrit » zo nov 17 2019 6:12 pm

Dank voor de op opmerkingen bij mijn foto.
Ik heb de vallende figuur bewust op deze manier op de foto gezet.
Inderdaad kijkt het nu wat "ongemakkelijk".
Maar dat is precies wat ik wilde.
Het in de " diepte" vallen is namelijk ook een ongemakkelijke actie.
Mvrgr,
Gerrit
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor Mieke53 » zo nov 17 2019 6:36 pm

Ik zie net dat ik Ben en Stronk op gelijke stand heb gezet.
Prachtfoto's.

Evengoed zaten er nog meer mooie bij.

Groetjes
Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor Henk » zo nov 17 2019 8:52 pm

De foto van Ed sprak me qua creativiteit erg aan. Het raakt natuurlijk mooi aan onze hobby. Maar de foto van ben42 is uiteindelijk mijn keus geworden. Er staan drie foto's met trappen, maar bij deze word ik echt op de foto de diepte in getrokken. Dus staat Ben weer één stem voor :D .
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » zo nov 17 2019 9:14 pm

@Gerrit: Ik was er al bang voor dat het een bewuste keus van je was :wink2: . Ik snap je motivatie voor je compositie. Niks mis mee. In mijn ‘ranking’ blijf je nr. 3 :thumbup: .
Leuk dat er nu in het draadje wat reuring komt zoals we hier in het oosten zeggen.
Voor wie nog niet heeft gestemd: je hebt nog aanstaande donderdag 10.00 uur.

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor Ronald53 » di nov 19 2019 4:25 pm

Hierbij mijn "the making of":
Ook ik had aanvankelijk een trap als onderwerp gekozen, op 4 oktober maakte ik deze opname van een roltrap. Ik vond de foto echter wat te statisch, en eerlijk gezegd ook wat 1-dimensionaal, figuurlijk gesproken dan. De foto van de hardlopers vond ik interessanter en dat werd dus mijn inzending. Geen foto die zich leent voor een instant beoordeling, maar naar mijn mening is er in voldoende mate sprake van diepte. De hardlopers komen een steile helling af, welke is gevormd in de Schoorlse stuifduinen. Dat er sprake is van een steile helling wordt duidelijk door de houding van de hardlopers. Het gebruik van een groothoeklens (10mm op DX sensor) zorgt er in combinatie met de opnamepositie (liggend in het zand) voor dat de verschillende hardlopers sterk in grootte verschillen, hetgeen optisch diepte creëert. Dat wordt mijns inziens nog versterkt doordat de lopers tevoorschijn komen uit het hoge licht linksboven. Dat is min of meer ook de start van de lijnen in de wolken.

Doordat de zandpartij op de voorgrond in de schaduw ligt, heb ik via een lokale kleurtemperatuuraanpassing de zandhelling van grauw-grijs weer wat kleur kunnen geven. De hardlopers heb ik eerst van een masker voorzien, opdat ik hen apart kon houden van de bewerking van lucht en zandpartij.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO oktober 2019, Beoordelen foto's - "Diepte"

Berichtdoor josti » do nov 21 2019 8:50 pm

We hebben een duidelijke winnaaar! Met zijn foto van de diepe parkeergarage wint ben42 de maandopdracht van oktober 2019 met het thema "Diepte".
Van harte gefeliciteerd :prost: namens ons allen.

Jouw foto zet ik zo spoedig mogelijk in de eregalerij. Ik stuur je zo meteen nog een pb. Je foto wordt geplaatst in het eerstvolgende NCN-magazine. Daarnaast wordt hij geplaatst op de homepage van de NCN-website, in de nieuwsbrief en op Instagram.

Groet Jos

NB Denken jullie deze laatste anderhalve week aan een foto voor de lopende maandopdracht met als thema "Het station"? Je hebt nog tot en met 30 november.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten