FoCal, AF fijnafstelling software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Harry W » za nov 16 2019 8:30 pm

Tijdens de Masterclass Autofocus, door Emile de Jong (Nikon School), werd gesproken over de software van FoCal. Het lijkt mij een uitstekende tool om tot een goede fijnafstelling te komen. Is er iemand op het forum die er ervaring mee heeft en voor welke heb je dan gekozen (de Plus of de Pro versie) en waarom?

Als lid van de Nikon Club kunnen wij voor de prijs van een jaar ons lidmaatschap verlengd krijgen naar 18 maanden.

https://www.reikanfocal.com/
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor wadwandelaar » za nov 16 2019 8:39 pm

Ik heb de Pro versie (waarom? Ik vond het niet veel geld) en heb de tool gebruikt om mijn D500 en Tamron 150-600mm te kalibreren. Dat is prima gelukt en ben later nog bij Chipclean geweest om te kijken of ik met mijn gedane meting goed zat. En het bleek uitstekend.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Harry W » za nov 16 2019 9:42 pm

Ok wadwandelaar, bedankt voor jouw reactie. Een goede investering dus.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor gerardschouw » za nov 16 2019 10:32 pm

Harry W schreef:Tijdens de Masterclass Autofocus, door Emile de Jong (Nikon School), werd gesproken over de software van FoCal. Het lijkt mij een uitstekende tool om tot een goede fijnafstelling te komen. Is er iemand op het forum die er ervaring mee heeft en voor welke heb je dan gekozen (de Plus of de Pro versie) en waarom?

Als lid van de Nikon Club kunnen wij voor de prijs van een jaar ons lidmaatschap verlengd krijgen naar 18 maanden.

https://www.reikanfocal.com/

Hallo Harry, kun je misschien hierover wat meer uitleg geven waar dit precies voor word gebruikt? is dit om lenzen op je camera te caliberen misschien?
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 412


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Harry W » za nov 16 2019 10:50 pm

Klopt helemaal Gerard, een hulpmiddel om je lenzen te kalibreren. Zie ook de meegestuurde link in mijn bericht.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor gerardschouw » zo nov 17 2019 10:13 am

Dankjewel Harry, ga ik zeer zeker doen
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 412


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor TinoK » zo nov 17 2019 8:20 pm

Ik heb eerlijk gezegd niet zo'n goede ervaring met deze software, ook niet met de Autofinetuning op de D850 en de D5.

De Lensalign is de beste in mijn ervaring. Ik had een 3 tal jaar geleden Reikan Focal gekocht en daar heb ik geen goede ervaringen mee. Eigenlijk hetzelfde als bij de automatische AF-tuning op de D850. Wat ik heb ervaren is dat de waarden erg inconsistent waren, en je kijkt alleen naar scherpte. Je vergelijkt het beeld van Liveview met het beeld van de AF-sensor en het verschil is de AF-tunning correctie. Nog wat meer berekeningen hierop en dan zou het volgens hen goed moeten zijn, maar dat is het niet.
Ik denk niet dat de verdeling wordt bekeken, dus 1 / 3e voor en 2 / 3e achter het focuspunt of 50/50. Dus de ene keer klopt de correctie en de andere keer zit je er weer naast. Met de Lensalign kun je dat gebied heel goed zien (ik gebruik 25x in plaats van 50x de brandpuntsafstand) en toen kwam je altijd op ongeveer 10cm DOF. Als je dat gebied ziet, kun je elke keer de aanpassing bekijken. Houd er rekening mee dat het DOF-gebied ook een beetje op en neer beweegt, zodat je je instelling aan die beweging kunt aanpassen.
Vooral met lenzen van derden heb je soms dat de AF een goede brandpunt mist. Ik heb 2 sigma-kunstlenzen (35 mm en 50 mm) en ze hadden het soms verkeerd. Sigma zei dat ze niet precies weten hoe het AF-systeem van de Nikons en Canons werkt, dus daarom heb je meer front- en back-focusproblemen op deze. Om te controleren op scherp / contrast gebruik ik FastRawViewer ook om te bekijken. Ik fotografeer ook met verschillende instellingen tijdens het aanpassen. Allereerst in Jpeg. Beeldinstelling: ik stel de standaardinstelling in op Verscherping 4, helderheid +2, Contrast +1, Helderheid 0, verzadiging +1, Tint +1. Dit om het maximale dynamische bereik van de camera te krijgen. Einde schiet ik 1 stop onderbelicht. Een zoom altijd calibreren op de grootste brandpuntsafstand. 1.4 lenzen nog eens checken op 2.8.

Maar goed, als het bij jullie werkt is het goed toch?

Grtz, Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor mozes » zo nov 17 2019 11:56 pm

Hier doen we het Altijd real live.
ik zoek onderwerpen op (bv in de tuin), en check de focus via fastrawviewers focus peaking of de scherpte daar ligt waar die zou moeten liggen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Harry W » ma nov 18 2019 10:55 am

Dank je mozes, ik ga fastrawviewers focus peaking bestuderen, ik hoop dat het een beetje begrijpelijk uitgelegd wordt.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Harry W » ma nov 18 2019 10:59 am

TinoK bedankt voor het delen van jouw ervaringen met Focal en FastRawViewer
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor mozes » ma nov 18 2019 9:40 pm

Harry W schreef:Dank je mozes, ik ga fastrawviewers focus peaking bestuderen, ik hoop dat het een beetje begrijpelijk uitgelegd wordt.

Laad een foto in fastrawviewer, en gebruik de P toets.
Eenmaal en je krijgt peaking op contrast, nogmaals op de P en je hebt peaking op het fijnere detail. nogmaals om het weer uit te zetten.

Tip. maak je test fotos in raw.
En check de peaking op zowel de raw als de embeded jpg file, switchen tussen raw en jpg gaat met de J toets. (raw heeft een smallere peaking dan de jpeg wat een hoop extra scherpte heeft

Contrast
Afbeelding
Fijn detail
Afbeelding
Raw heeft nog weinig scherpte, met usm kan je het aanpassen in 2 stappen, 2x erop klikken, en nogmaals om het weer uit te zetten
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor TinoK » di nov 19 2019 12:48 am

Ik gebruik fastrawviewer samen met de Lensalign tijdens callibreren.

AfbeeldingLens Align by Martino Karunding, on Flickr
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Boomhaak » do mar 19 2020 10:13 pm

Ben benieuwd naar leden die dit pakket Reikan Focal gebruiken
Heb je het pakket gedownload of vanuit Engeland laten opsturen.
Krijg je een link om dat target te downloaden en te printen.
Hoe weet men dat je clublid bent van de Nikon club Nederland.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FoCal, AF fijnafstelling software

Berichtdoor Boomhaak » ma mar 30 2020 12:22 pm

Inmiddels het pakket aangeschaft en in hun contact formulier aangegeven dat ik lid was van de NCN met mijn lidmaatschap nummer. Per ommegaande werd die update termijn van één jaar verlengd met 6 maanden.
Ik heb hun focus kaart geprint op een etiket vel en opgeplakt op een stuk Passepartout Karton.
Op de kamerdeur geplakt met schilder-afdektape. Camera op statief, een schemerlamp voor het uitlichten van die focuskaart en aan de gang gegaan.
Gebruik momenteel de software-versie 2.11.
Aangesloten op een laptop hoor je de handeling die je moet doen, de begeleiding van het programma gaat voorspoedig.
Resultaat tot nu toe positief.
Alleen effe is er niet bij maar gelet op de huidige situatie met de ophokplicht in huis blijven is dat van minder belang.
Boomhaak

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten