vervanging computer: advies gevraagd

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » za nov 30 2019 10:24 pm

Mijn idee. Heb nu ook een Seagate van acht jaar oud erin hangen en die voldoet prima. Uiteraard wél naast de ssd als C-schijf.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor henkk » za nov 30 2019 10:41 pm

Ja hier ook al een tijd een Samsung C:\SSD naast de D:\HDD.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor imaginary_nl » za nov 30 2019 11:28 pm

henkk schreef:Een 2 Tb SSD? Voor gewone opslag voldoet een HDD toch prima?


Ja, en nog liever een paar (of een hele snelle M2 SSD)!

Voorbeeld: ik gebruik zelf 3x Samsung 860 Evo naast mijn harddisks.

1 TB als systeemschijf (OS en programma's + LR database)
512 GB als cache disk voor o.a. LR
512 GB als tijdelijke opslag voor nog uit te zoeken foto's
diverse harddisks voor permanente opslag

de SSD's op een SATA aansluiting doen maximaal 550 MB/s. Maar dat kunnen ze dan wel onafhankelijk van elkaar. En dat maakt het allemaal net wat sneller dan alles op een enkele SSD.

Met M2 SSD, bijvoorbeeld de Samsung 970 heb je veel meer snelheid (3500 MB/s), maar dat kan mijn huidige pc niet.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Peter » zo dec 01 2019 9:32 am

het systeem is zo traag als de zwakste schakel.
Een 'oude' harddisk voldoet natuurlijk prima als externe opslag. Alleen de snelheid is belabberd vergeleken met een SSD.
SSD is dan wellicht ietwat duurder, verschil is in mijn optiek elke cent waard.
Je wilt toch een paar jaar weer vooruit kunnen neem ik aan ....
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Richard » zo dec 01 2019 9:50 am

Peter schreef:het systeem is zo traag als de zwakste schakel.

Helemaal mee eens!
Een 'oude' harddisk voldoet natuurlijk prima als externe opslag. Alleen de snelheid is belabberd vergeleken met een SSD.
SSD is dan wellicht ietwat duurder, verschil is in mijn optiek elke cent waard

Alle waar voor het geld.
Dit benaderd aardig een SSD qua snelheid: :mryellow:
Afbeelding
Een HPE LeftHand - artikel in Engelstalige Wikipedia waarin het wordt genoemd: https://en.wikipedia.org/wiki/HP_StorageWorks#2011_products_and_solutions

Voorlopig heb ik TB's speelruimte. :lol: Nuon wordt ook blij als ik ze aanzet, dus minder geschikt als permanent draaiende thuis NAS. :roll:

Met een knappe videokaart er in is het qua prestatie een prima pc, alleen qua geluid niet; ventilatoren zijn duidelijk hoorbaar. :lol:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Patrick » zo dec 01 2019 10:50 am

Toe maar. 15k schijfjes!

SSD en HDD zijn prima te combineren. In onze grote 17" laptop hebben we een 512GB SSD en een 1TB HDD. Je werkt aan je foto's op de SSD. Alles klaar of ruimte tekort, dan verschuift het naar de HDD. Loopt dat ook echt over, dan gaat er een pakket naar een externe schijf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Richard » zo dec 01 2019 6:19 pm

Patrick schreef:Toe maar. 15k schijfjes!

En worden overstemd door de ventilatoren.
SSD en HDD zijn prima te combineren. In onze grote 17" laptop hebben we een 512GB SSD en een 1TB HDD. Je werkt aan je foto's op de SSD. Alles klaar of ruimte tekort, dan verschuift het naar de HDD. Loopt dat ook echt over, dan gaat er een pakket naar een externe schijf.

Oftewel tiered storage; volledig bekeken geheugenhiërarchie - op Wikipedia
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » zo dec 01 2019 7:56 pm

Voor mij is dat prima. Een stevige SSD als C-schijf, een grote HDD als D-schijf en een zootje externe ZHDD’s als backup. Goed genoeg.

Ik heb nog wel wat zitten schuiven. De configuratie ziet er nu als volgt uit:

1 x Intel® Core i7-9700K, 3.6 GHz (4.9 GHz Turbo Boost) socket 1151 processorHN7I07

1 x ASRock Z390 Pro4, socket 1151 moederbordGNER44

1 x be quiet! Pure Rock Slim cpu-koelerHXLVBF

1 x Samsung 970 EVO Plus, 500 GB SSDIMJM4X10

1 x Seagate BarraCuda, 2 TB Harde schijfAFBS45

1 x Microsoft Windows 10 Home 64bit softwareYQBM1Z00

1 x HLDS GH24NSD5 dvd-branderCEBH1G

1 x Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit werkgeheugenIFIG5N22

1 x GIGABYTE GeForce RTX 2060 WINDFORCE OC 6G grafische kaartJFXY0R22

1 x be quiet! PURE BASE 600 Window tower-behuizingTQXV2028

1 x DeLOCK 5.25" USB 3.0 Card Reader 5 slot + 4 port USB 3.0 Hub kaartlezerMR#VA8

1 x ASUS PCE-AC51 wlan adapterLWXA11

1 x be quiet! Pure Power 11 700W CM voedingTN7V2L06
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Peter » zo dec 01 2019 9:19 pm

andere processor ?
maar goed, was ook al geschreven :wink:

https://www.pugetsystems.com/labs/artic ... 2019-1620/


Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » zo dec 01 2019 9:46 pm

Ik heb last van koudwatervrees, denk ik :D die AMD’s ken ik niet, de Intel’s wel. Ik lees verschillende afwegingen. Ik ben dan snel geneigd de “veilige” kant te kiezen :oops:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Remco H » zo dec 01 2019 9:57 pm

Leuk topic! Toevallig ben ik zelf ook bezig met het uitzoeken wat mijn nieuwe computer moet gaan worden, aangezien mijn systeem wel aan vervanging toe is.

Wat de processor betreft kijk ik momenteel naar de 5-serie (AMD Ryzen 5, Intel Core i5). Ik ben het meest geneigd om voor de AMD Ryzen 5 3600 te kiezen. Wat informatie die ik recentelijk onder ogen gekregen heb:
AMD vs Intel: Zijn de rollen compleet omgekeerd? (YouTube-video van 26:39)
AMD Ryzen 5 3600 & 3600X review: bom onder de Core i5's!
Hardware.info heb ik als een erg nuttige informatiebron ervaren. Niet alleen voor de processor, maar voor alle computeronderdelen.
Tot nu toe heb ik altijd een Intel-processor gehad.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor MarcoEos70D » di dec 24 2019 2:28 pm

Nou, het duurt allemaal iets langer dan ik had gehoopt. Een aantal componenten waren niet op voorraad en hadden een onbekende levertijd. En ik had geen zin meer om langer te wachten, dus ik heb twee wijzigingen aangebracht:

- het ASRock moederbord heb ik vervangen door een gelijkwaardige Z390-P-versie van ASUS;
- de HDD heb ik gewijzigd (van een 500GB Samsung EVO Plus naar een 1GB Samsung 970 EVO). Ietsje minder snelheid, maar dubbele ruimte.

Inmiddels ligt de bak met onderdelen op de assemblagebank, dus hopelijk duurt het nu niet lang meer ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Remco H » vr dec 27 2019 9:27 pm

MarcoEos70D schreef:Nou, het duurt allemaal iets langer dan ik had gehoopt. Een aantal componenten waren niet op voorraad en hadden een onbekende levertijd. En ik had geen zin meer om langer te wachten, dus ik heb twee wijzigingen aangebracht:

- het ASRock moederbord heb ik vervangen door een gelijkwaardige Z390-P-versie van ASUS;
- de HDD heb ik gewijzigd (van een 500GB Samsung EVO Plus naar een 1GB Samsung 970 EVO). Ietsje minder snelheid, maar dubbele ruimte.

Inmiddels ligt de bak met onderdelen op de assemblagebank, dus hopelijk duurt het nu niet lang meer ;)

Voor mij leek een 500 GB me wel voldoende. Zo ontzettend veel software zet ik er toch niet op. En voor documenten, foto's etc. is een andere locatie gewenst.

Moederborden die in aanmerking zouden komen als ik zelf een Intel-systeem zou samenstellen:
  • Asus Prime Z390-A
  • Gigabyte Z390 Aorus Pro
  • MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
Die hebben namelijk een Excellent-award op Hardware.info. Niet dat dat altijd persé moet, maar als het kan vind ik dat wel fijn.

De assemblagebank? Is dat bij jou, of bij een bedrijf die de computer assembleert?
Laatst gewijzigd door Remco H op vr dec 27 2019 9:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor Remco H » vr dec 27 2019 9:38 pm

Ik heb zelf ook een nieuwe. Configuratie:
  • Behuizing: Fractal Design Define R6 Blackout USB-C
  • Voeding: Corsair RM550x
  • Processor: AMD Ryzen 7 3700X
  • Processorkoeler: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
  • Moederbord: Asus Prime X570 Pro
  • RAM geheugen: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (2x16GB) 3200 MHz
  • Videokaart: MSI GeForce GTX 1650 Aero DC
  • SSD geheugen: Kingston KC2000 - 500 GB
  • Interne harde schijf: Western Digital Blue - 4TB
  • Optisch station: Asus DRW-24D5MT DVD-brander

Randapparatuur:
  • Monitor: BenQ SW271
  • Speakers: Edifier R1280T
  • Toetsenbord/muis: Logitech MK710

Ruim een week geleden heb ik de meeste onderdelen opgehaald in de winkel, waarmee ik alle onderdelen compleet had. Inmiddels heb ik de computer geassembleerd en geïnstalleerd.
Wel een enorm verschil met mijn vorige computer qua snelheid en soepelheid! Toen ik gisteren mijn oude computer eens aanzette, had ik zoiets van: "Hoe kun je daar überhaupt op werken?!" :o , en "Eens, maar nóóit meer!" :shock: Al zal dat laatste nog niet helemaal kunnen, aangezien ik die oude nog even nodig heb om een oude harde schijf te recoveren die in 2011 crashte. Die heeft een IDE-aansluiting, en dat is inmiddels zo ouderwets dat mijn nieuwe computer dat niet meer heeft.

Als besturingssysteem heb ik voor Microsoft Windows 10 Pro gekozen. De voornaamste reden voor die keuze is wat ik las over het updatebeleid. Ooit las ik de opmerking, dat Microsoft de Home-gebruikers gebruikt als proefkonijnen wat betreft de updates, en dat de Pro-gebruikers alleen de updates krijgen die in de praktijk goed zijn gebleken. Recentelijk heb ik nog iets opgezocht over de verschillen, zoals hier: 5 redenen om voor Windows 10 Pro te kiezen. Daar staat ook iets over het updatebeleid.

Wat betreft fotobewerkingssoftware moet ik nog iets installeren. Ik heb twee opties in gedachten:
  • DxO PhotoLab 3 (+ DxO Filmpack, DxO ViewPoint)
  • Capture One Pro 20
Beiden kan natuurlijk, maar lijkt me nogal prijzig en meer dan nodig. Dus een keuze lijkt mij wel handig.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: vervanging computer: advies gevraagd

Berichtdoor ben42 » za dec 28 2019 4:46 pm

Misschien is het voor (mij en ) anderen ook handig als je bij je keuze vermeld wat :
  • De functie wordt van de PC, b.v. uitsluitend fotobewerking en wat administratiefs, of misschien ook video bewerking, games of iets anders dat resource intensief is.
  • Het budget dat je (minimaal en) maximaal wilde of wilt besteden.
  • De prijs van het uiteindelijke systeem.
  • Welke bewuste keuzes je gemaakt hebt.

Nu lijkt het een beetje op ik het 1500 Euro (of iets daar in de buurt) en dat maak ik op.
Juist de achtergrond van bepaalde keuze's hebben andere mensen misschien wat aan. Onderdelen veranderen zo erg snel dat het voor een later moment wel handig voor het vergelijken is als je de prijs van een onderdeel kunt vergelijken, met de onderdelen van dat moment.
Momenteel zijn b.v. de AMD processoren in opkomst en ik zie inderdaad dat daar (soms terughoudend) ook voor wordt gekozen. Ook wordt vaak voor een behoorlijke grafische kaart gekozen, maar ik zie niet dat er games worden genoemd.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten