Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor Huib » wo dec 11 2019 8:51 pm

Was ik in de jaren zestig blij me de F1 en F2 en altijd goed geholpen door Inca. Na mijn Studie aan de Fotovakschool alleen nog 6x6 en 4x5 inch formaat. De F body's met een vijftal objectieven gedoemd tot stofhappen.

Na verloop van tijd gestopt met fotografie als broodwinning. Art directors met hun lay outs vernielde elke vorm van eigen inbreng. Uiteindelijk besloten de camera aan de wilgen te hangen.

Alles verkocht, behalve de F2 met een vijftal objectieven. Puur nostalgie.

Als motorrijder kwam ik op plekken waarvan ik dacht, 'zou een leuke foto...'. Ging voor een eenvoudige kamera maar dat gaat niet als. :D

Het werd een d300 die net op de markt verscheen. Was ook de eerste in NL, de geheugenkaart doordrukte en alle contactpuntjes platdrukte zodat .... :oops: Gelukkig was er bij KE een vertegenwoordiger aanwezig, die de body mee wilde nemen voor reparatie . Zonder kosten retour ontvangen na reparatie. Direct een tweede d300 erij gekocht. Deze twee body's zijn Jarenlang mijn werk paarden geweest als Amateur.


Een 7000 gekocht maar ... Daarna de d700 en weer verkocht, niets mis mee. Plaatsgemaakt voor een D800 weer voor het eerst een grijns op mijn vooringenomen liefde voor Nikon. Helemaal happy toen de D500 kwam, als vervanging voor mijn D300 en nu het werkpaard i.c.m. de 500mm vr F4 voor vogel fotografie.

Op film bleef Nikon achter het net vissen, zo ook de D500 spes op dit gebied zijn pover. In combinatie met de Ninja star te doen, ondanks de beperkte fps.

Toen kwam de de Z serie en had ik mijn bedenkingen. Echter bleef het prikkelen en deze week een D6 aangeschaft, hoofdzakelijk voor video.

Ja, ben sinds lange tijd weer eens echt blij met Nikon, daarmee de 800 of 500 niet te kort willen doen. De z6 in combinatie met d Atomos Ninja V is echt een geweldig combo!

Het enige waar ik niet blij van word is dat Nikon bij de het aankondigen -in samenwerking met Atomos- prores raw zou implementeren. Deze 12 bit footage, nog steeds niet beschikbaar.

Veel getwijfeld om afscheid te nemen van 'ons merk' maar met de Z6 weer een beetje verliefd. :D, die naast de d7000,d800 en d500 mijn liefde voor Nikon niet doen verbleken.
Laatst gewijzigd door Huib op wo dec 11 2019 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor Skippy » wo dec 11 2019 9:07 pm

Mooi verhaal Huib, veel plezier met je Z6 set!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor Huib » wo dec 11 2019 9:18 pm

Skippy schreef:Mooi verhaal Huib, veel plezier met je Z6 set!


Gaat helemaal goed komen. Nog bedankt voor je pm met advies.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor wil » do dec 12 2019 10:36 am

Lijkt een beetje op mijn verhaal. Ook fotovakschool begin jaren 70. Ze waren net naar Apeldoorn verhuist en daar ook examen gedaan. Kleinbeeld eerst Exacta V1000 en daarna alleen maar Nikon. Middenformaat werd Mamiya RB67 en de Cambo voor 4x5 inch. Wel altijd als fotograaf blijven werken, als medisch fotograaf tot pensioen in 2017. En nu ook een tevreden gebruiker van de Z6. Ook vanwege het lagere gewicht de overstap gemaakt van D750 naar Z6. De stof problemen zoals gemeld in ander topic heb ik nog niet ervaren.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor Ad B » za dec 14 2019 3:56 pm

Hoi,
Ik denk dat meerderen zich kunnen inleven in zo'n verhaal. :thumbup:
Het is heel leuk om terug te denken aan je manier hoe je in je fotografie groeit.
In míjn geval, analoge fotografie was niets voor mij...
Het was te duur, mijn geld en mijn leven bestede ik aan mijn motorrijden, m'n motorclub en feesten.
Ik begon met een digitale bridge camera (2002), daarna m'n eerste spiegelreflex.
17,5 jaar en 9 camera's verder :huh: :think:
Olympus, 3x Canon, 2 Olympus, Nikon... nu mijn 3e.
Mijn eerste Nikon, de D750 was geen probleem.
Mijn daaropvolgende D850 was een beetje groot, best gewichtig en behoorlijk luid. Dat laatste trok ik me best aan.
Natuurlijk zat ík met mijn oor er het dichts bij... maar toch. Ik werd steeds minder happy, ik en de D850 hadden geen klik.
De overstap naar de Z7 was voor mij een must.
Vrij klein, niet te zwaar en een perfect geluid... Geen spiegel ter grote van een garagedeur die op en neer vliegt.
Als ik 'm helemaal stil instel, wat ik bijna nooit doe, weet ik maar amper of ie wel een foto gemaakt heeft.
Ik laat géén controlefoto komen... kost tijd en energie.
Meer stroomverbruik dan met een spiegelreflex, neem ik voor lief. Ik neem nu een extra originele batterij meer mee.
Het Z lenzenaanbod moet nog wel groeien, ook van Tamron, Sigma en zo.
De roadmap van Nikon lenzen voor de Z modellen ziet er wel aardig uit.
Ik hoop op een zsm uitbrengen van een superzoom (24-200, 28-280) en telezoom (200-600), voor een schappelijk prijsje...
En kleiner van stuk zijnde primes...
Helemaal happy met m'n Z7... Nu alweer bijna een jaar...

Hoelang nog? Dat weet niemand...
Ik wil in het nieuwe jaar de Sony A7R IV met een FE 200-600 lens testen naast mijn Z7 met Sigma 150-600 C lens.
Je moet tenslotte altijd blijven bewegen, niet? Vastroesten kan altijd nog... later, als ik oud ben, ben nu 61 lentes...
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eindelijk weer eens blij met Nikon.

Berichtdoor Huib » ma dec 23 2019 10:23 pm

Ad B schreef:Hoi,
Ik denk dat meerderen zich kunnen inleven in zo'n verhaal. :thumbup:
Het is heel leuk om terug te denken aan je manier hoe je in je fotografie groeit.
In míjn geval, analoge fotografie was niets voor mij...
Het was te duur, mijn geld en mijn leven bestede ik aan mijn motorrijden, m'n motorclub en feesten.
:prost:


Door het motorrijden eigenlijk de draad weer opgepakt. Rond rijdend op mijn Ducati kwam ik op plekjes waar ik dacht.... verdient eigenlijk een foto.

[off topic modus]
Na een crash met mijn laatste Ducati 749 nog een jaar gereden op een BMW R 1200 GS Adventure maar nooit echt verkering gekregen met dit hobbelpaard. Rijdt geweldig maar na 10.000 km verkocht. Uiteindelijk gestopt op mijn 62 ste en nu hoop ik volgend jaar juni de 70 jaar aan te tikken, iets waar ik achteraf over twijfel als ik had blijven motorrijden. Want er gebeurde elk jaar wel iets wat de hartslag richting de 170 deed gaan, door de steeds agressiever rijdende automobilisten.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten