Benro filterhouder

Discussies over filters

Onderwerp:

Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » ma dec 23 2019 9:14 pm

Afgelopen vrijdag heb ik een Benro filterhouder Mark II gekocht. Een tijdje ben ik al opzoek naar een filter, maar ik kon geen keuze maken door de vele soorten. wel zweem, minder zweem, ik dacht ik zie wel waar het schip strand.

Dus ja, waarom deze? Je kan er filters op kwijt inclusief polarisatie filter. Het filter zit in een frame, kan misschien meer tegen een stootje. Minder vingers op het glas. Je kan makkelijk de polarisatie filter draaien en her zit een stel knopje om het glas te verstellen. Door de frame's is er ook minder vals licht. Al bij al deze dan maar.

Nu heb ik tijdens mijn uitzoektocht niet gezien dat het polarisatie filter maar een enkele deel is, hoe kan dat dan werken?
Je kan het wel draaien, maar ik dacht dat je twee delen altijd nodig had voor het polariseren?
Ik heb het allemaal nog niet getest door drukte met werk. Morgen nacht gaan we op vakantie en kan ik er mee spelen.
Nu is het zo dat ik twee softfilters hebt gekocht van kunststof, goedkoop,kosten maar €49,- per stuk. Ik verwacht er niet het meeste van. Mijn goedkope keuze was omdat ik er eerst even mee wilde spelen en te kijken of dit wel iets is wat ik wil.
In een latere fase wil ik glasfilters kopen en die zitten rond de €165,- per stuk. Nu hebben ook andere merken 100mm x 150mm filters in het assortiment. Nu vraag ik me af of dat die ook in de frames passen? Of zit er veel verschil in de dikte?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor Robert » ma dec 23 2019 11:05 pm

Ik weet dat er fotografen zijn die andere merken filters in hun Benro frame gebruiken b.v. die van Lee.
Of het past is lastig op voorhand aan te geven, waarschijnlijk wel, ik zou zeggen test het in een winkel of probeer het thuis na een internet aankoop met recht op retournering.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » di dec 24 2019 5:44 pm

Ik ga dat ook zeker proberen. Ik had ook gelezen dat men verschillende merken gebruiken, maar dat dit soms ook wel eens problemen kon geven met het vast klemmen van de filters. Door het frame denk/hoop ik dat dit minder een probleem is.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor gvdnberg » di dec 24 2019 7:49 pm

Wat filters betreft kun je ruwweg stellen dat een kunststof filter zo'n 15-20% van de scherpte wegneemt, terwijl glazen filters slechts ongeveer 5% scherpte laten inleveren. Let er bij de aanschaf op dat je lang niet altijd een 10 stopper (Big stopper zoals Lee dat noemt) nodig hebt. Bijvoorbeeld bij zonsopkomst aan een meertje of een vennetje heb je genoeg aan een 4 of 6 stopper. Daarbij is een polarisatie filter wel erg fijn. Het is het meest gebruikte filter denk ik zo. Ga je wat verder dan zou ik de ND verloop filters aanraden, zacht verloop of hard verloop is dan afhankelijk van het gebruik. Hard verloop als er een duidelijke horizon of horizontale lijn in de opname is en de zacht verloop filters in de meeste andere situaties. Neem niet een te lage sterkte, ik kocht een 2 stops zacht verloop en dat is te weinig een 3 of 4 stopper is veel praktischer. En als de beurs het toelaat...…..dan koop je ze toch allebei!

Veel plezier met deze langzame manier van fotograferen!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » wo dec 25 2019 8:54 pm

Het was me inderdaad vermeld dat de kunststof filters interen op kwaliteit. ik heb thuis wel een beetje er mee gespeeld, werkt goed en ziet er goed uit.
Ik heb nog niet echt geoefend om er foto's mee te schieten. Vanmiddag aangekomen in Tsjechië en de eerste paar dagen kan ik ook helaas niet oefenen, familie verplichtingen, veel eten en drinken. Maar 30ste gaan we met vrienden naar Oostenrijk om nieuwjaar te vieren en te skiën. Ik heb niks met skiën en met mijn stijgijzers om en camera tas heerlijk op pad.
Zojuist wel een soft HD GND filter besteld via Ebay, ±3 weken levertijd, maar het scheelt wel een pak met geld.
Polarisatie filter heb ik ook en ik ben benieuwd hoe deze gaat werken aangezien deze filter maar uit een glaasje bestaat. Ik dacht dat dit er altijd twee moesten zijn om te werken.
Wat betreft de langzame manier van fotograferen, dit ben ik wel gewent met avond en nacht foto's. Dit gaat ook niet altijd snel, vooral als je een pano set maakt.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor gvdnberg » wo dec 25 2019 9:41 pm

Leuk om te lezen. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Een pola filter bestaat gewoon uit één glaasje, want dat glaasje laat alleen gepolariseerd licht door. Een variabel ND filter bestaat uit twee pola filters die elkaar versterken waardoor er meer licht tegengehouden wordt, of juist elkaar tegenwerken zodat er meer licht wordt doorgelaten.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor Hans Braakhuis » do dec 26 2019 8:27 am

Tegenwoordig bestaan de polarisatie filters uit één glaasje. Ze werken nu circulair in plaats van lineair, en dus hoef je ze niet meer te draaien.
Heb het afgeleerd om filters te gebruiken. Maar soms kun je er niet omheen. Om m'n groothoek met veel glas aan de voorkant te beschermen tegen vingers gebruik ik een kleurloos beschermingsfilter. Soms kun je niet om een polarisatiefilter heen. En als toerist wil je soms al die andere toeristen niet op de foto, een 10 x ND.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma jan 13 2020 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » do dec 26 2019 9:15 am

Ik heb altijd gedacht dat 2 glaasjes nodig was, vandaar dat ik het vreemd vond. Ik kan het glaasje wel draaien in de houder aan de achterzijde, slim bedacht van de ontwerper.

Wat betreft de ND 10 filter, die moet ik opnieuw kopen als 100x100. Ik heb een filterdraad versie liggen, in 2016 (als school opdracht) heb ik de onderstaande foto gemaakt in Breda. Het plein was bomvol met mensen. Het is misschien niet de mooiste foto, maar het ging mij er meer om of dit ging werken wel of niet. Sluitertijd was 5 minuten op ISO 100.
Tijdens het maken heeft er nog een persoon ±3 minuten stil gestaan voor mijn camera, toen dacht ik dat dit niet goed ging uitpakken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door signxpress op do dec 26 2019 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor gvdnberg » do dec 26 2019 10:01 am

Bekende plek en goed gelukt om iedereen weg te poetsen, ik weet hoe druk het daar meestal is.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » zo jan 12 2020 8:55 pm

Tijdens de vakantie in Oostenrijk gespeeld met de kunststof filters, werkt opzicht goed, door de frames geen last van vals licht.
Vrijdag heb ik de HD filter van glas binnen gehad, ziet er goed uit.De verloop is vloeiender als je ze naast elkaar houdt. Grijs verschillen ook iets als je er doorheen kijkt.
Binnenkort wil ik er wat mee gaan oefenen/spelen. Ook wil ik een foto op statief maken met kunststof en daarna met glas.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor gvdnberg » ma jan 13 2020 9:09 am

Aanstaande zaterdag is er in Dorst een activiteit over filtergebruik bij landschapsfotografie. Kijk even bij de activiteiten.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » di jan 14 2020 9:48 pm

Ik zal best graag willen gaan, maar ik ben flink druk bezig met een grote verbouwing. Ik moet nog veelvoorbereidingen treffen voor dat de nieuwe keuken wordt geleverd.
Maar als dat achter de rug is, dan kan ik eindelijk weer mijn hobby oppakken ;-) Bedankt voor de tip.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor ReneG » di jan 14 2020 11:01 pm

Oh maar dat is een handige filterhouder! Ik heb al een aantal van die benro filters, maar nog de originele plastic houder. Zeker die frames erbij en het snelle wisselsysteem bieden wat voorbeelden. Ik denk dat ik weet wat de volgende investering wordt. :D
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor signxpress » wo jan 15 2020 7:20 pm

Ik zoek alleen nog iets waar ik ze in kan opbergen. De stoffen schede waarin ze worden aangeleverd is mooi voor het glaasje, maar te klein voor glas+frame.
Ik wil een framepje per glaasje zodat ik niet telkens het glas uit het frame moet halen.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Benro filterhouder

Berichtdoor gvdnberg » wo jan 15 2020 10:18 pm

Nisi en LEE hebben goede tasjes/hoesjes voor 6 of 10 filters.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten