Capture One Versie 20

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Capture One Versie 20

Berichtdoor gvdnberg » wo dec 04 2019 10:17 pm

Vandaag is versie 20 van dit mooie programma uitgekomen. met een aantal verbeteringen en nieuwtjes. Ik weet er het fijne nog niet van, omdat het programma net op mijn computer is gedownload. Maar C1versie 12 was vooral met de raw conversie beter dan Lightroom, en versie 20 zou nog beter zijn.
Ik kan het aanraden voor mensen die van de abonnementstructuur van Adobe af willen. Maar ook voor de mensen die juist met C1 een abonnement willen aangaan is C1een uitstekende keuze.
Overigens heb ik geen aandelen in deze club, ik ben gewoon enthousiast.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One Versie 20

Berichtdoor desire » do dec 05 2019 7:13 pm

ook reeds gedownload en op de computer gezet.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be
Gebruikersavatar
desire

Forumlid
Berichten: 97


Locatie: Bornem - België
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Capture One Versie 20

Berichtdoor NiekHs » di dec 24 2019 4:38 pm

Ik heb nu enige tijd C1 in gebruik; eerst versie 12 maar ik kreeg bij aanschaf (Black Friday) een gratis upgrade naar versie 20. Ik heb v. 12 te kort gebruikt om te kunnen zeggen of er veel verschil is met de nieuwste versie.
Ik ben overgestapt van LR6. Het is wel even wennen, want de mogelijkheden zijn legio. LR is toch simpeler, al was het maar qua lay-out. Maar vooral de mogelijkheid om bewerkingen uit te voeren in lagen bevalt mij zeer.
Overigens een waarschuwing voor gebruikers van Fujifilm; ik heb RAF-bestanden in LR altijd geconverteerd naar DNG. Ik ging ervan uit dat dit laatste (Adobe-)formaat universeel zou zijn. Dat blijkt niet helemaal waar. Ik heb mijn laatste LR-catalogus geïmporteerd in C1 - zonder problemen - maar alle DNG-bestanden krijgen een verschrikkelijke paarse waas bij het openen in C1. RAFs hebben hier geen last van, maar het lijkt wel te maken te hebben met de Fujifilm-oorsprong, want NEFs die geconverteerd zijn naar DNG hebben dit effect niet. Sindsdien heb ik eens rondgekeken op internet; dit fenomeen blijkt niet onbekend te zijn. Voor de rest ben ik heel tevreden over C1.
Z6ii, D750, D700, Fujifilm X100s, Tamron 24-70 f/2.8 Di VC USD, Z 24-70/f4, etc.
NiekHs

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Capture One Versie 20

Berichtdoor bcvthul » zo jan 05 2020 12:34 pm

Ik heb nu ook enige tijd een demo versie gebruikt van dit programma. Het edit-en/bewerken (zonder gebruik te maken van lagen/layers) gaat wel goed maar ik vind het heel erg omslachtig om een foto-tje te voorschijn te krijgen binnen het programma. Daarom vind ik het maar niks (maar ik denk dat ik niet snap/weet hoe capture met bestanden om wil gaan).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten