Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » zo jan 19 2020 2:13 pm

Beste allemaal,

Misschien kunnen jullie mij op het goede pad zetten :wink:

Ik gebruik al jaren ACDSee pro 7 en wil wel eens wat meer en overweeg ACDSee Ultimate 2019 of 2020.
Echter: de nieuwere versies werken kennelijk met "echte" lagen zoals in PS. (Waar?)

Maar het penseel in de oudere versies van ACDSee vind ik zeer prettig. Weinig handelingen.....

Wat is dan de meerwaarde van de lagenstructuur in de nieuwere versies?

Dus:
1. ACDSee Ultimate aanschaffen 2019 of 2020,
2. Of eens met PS CS6 gaan stoeien.
3. Of een pro versie ACDSee zonder PS - achtige lagen

(Ik ga geen abonnement gebruiken, dus dat mag buiten beschouwing gelaten worden)

Dank aan iedereen die mogelijk de verschillen kan duiden.

Mieke

NB:
Krijg net een mail binnen.
Aanbod:
ACDSee Photo Studio Professional 2018 voor
€ 11,50.
Werkt iemand met dit programma en heeft dit ook een penseel om plaatselijk te bewerken?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » di jan 21 2020 2:15 pm

😊 dit onderwerp slaat niet aan?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Skippy » di jan 21 2020 2:21 pm

Mieke, het feit dat je nog geen reactie hebt gekregen ligt denk ik niet aan het onderwerp. Feit is dat de activiteit op dit forum een sterk afnemende tendens vertoont. De precieze redenen ken ik niet, wellicht neemt de interesse en activiteit in algemene zin af, of er is een verschuiving naar discussies in Facebook groepen. Ook ik weet het antwoord op jouw vraag niet (ik werk met Capture One, niet met ACDSee). Ik hoop dat er nog forumleden reageren met specifieke kennis.
Skippy

Moderator
Berichten: 11666


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » di jan 21 2020 3:03 pm

Ahhh, dankjewel Skippy, dat verklaart wel wat.

We wachten rustig af en als het te lang duurt dan beslis ik maar gewoon. Maar wil niet overbodige zaken aanschaffen.
Dat is het meer.

Nogmaals bedankt. :thumbup:
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor ben42 » di jan 21 2020 4:01 pm

Bij gebrek aan reacties, maar een reactie van iemand met gebrek aan kennis.

Lagen in Photoshop ken ik wel en in Lightroom mis ik best wel vaak de mogelijkheid van lagen.

Voor mij is het voordeel van het werken met lagen (enkele voorbeelden, maar zelfs voor mij niet uitputtend).
  • Veel dingen kun je daar doen en dat is dan niet destructief, je kunt b.v. een aantal bewerkingen doen en dan de derde bewerking toch nog veranderen of er tussen uithalen.
  • Je kunt een bewerking doen en dan met een 'invloedslaag' aangeven waar die bewerking op moet gebeuren. B.v. een bewerking doen op de gehele foto, maar deze slechts in een deel van de foto laten werken.
  • Je kunt een laag maken uit je eigen foto en die laten bepalen hoeveel invloed een bewerking heeft.
  • Je kunt de bewerking op een bepaalde kleur doen en de andere kleuren ongemoeid laten **)
  • Als je een foto samenstelt uit meerdere componenten of foto's kun je de componenten in verschillende lagen zetten, dan kun je ze onafhankelijk van elkaar blijven bewerken.
  • HDR zou je helemaal kunnen realiseren met lagen, van de foto zelf creer je een belichtingslaag, deze vervaag je een beetje, deze laag gebruik je vervolgens als invloed laag voor een bewerking, b.v. hoeveel je van een lichte foto doorlaat op een donkere foto. (Dit is technisch overigens best wel een hoogstandje.
  • USM (UnSharpMask, is zelfs een analoge doka techniek die 'expliciet' met lagen werkte en nu ook digitaal met lagen te maken is.)

Lagen, het vergt wat kennis en oefening, maar het geeft je een extreem groot palet aan mogelijkheden. Veel meer mogelijk dan zelfs een goed artiest ooit allemaal onder de knie kan krijgen. Maar met een fiets ga je ook niet naar alle locaties die met een fiets te bereiken zijn.
Let op! Dit verhaal betreft lagen in Photoshop, gebrek aan kennis is van toepassing op andere software.

**)
Voorbeeld.
Rode ogen, zit vaak wel in de programma's. In lagen los je dat als volgt op, je copieert vanaf de groene laag naar de rode laag, alleen het rode deel van het oog. Leuk maar er was al een rode ogen verwijderaar, maar deze techniek werkt ook met groene ogen van b.v. een schaap. Dan copieer je de blauwe (of misschien de rode laag) in de groene laag.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » di jan 21 2020 4:08 pm

:) Ben: dankjewel
Mooi begin voor het onderdeel PS.
Nu nog voor ACDSee.
Komt vast nog wel iemand ofm de hoek kijken.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor p.visker » vr jan 24 2020 12:00 pm

Beste mensen, als alternatief voor PS is er van Corel het programma PaintshopPro wat bijna het zelfde werkt maar een heel stuk goedkoper (1malige aanschaf).

https://www.paintshoppro.com/nl/product ... ehicle=edm

Heb er zelf een tijd mee gewerkt.
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 183


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 24 2020 12:08 pm

Hoi Visker,

Ik ben zo gehecht aan ACDSee dat ik hier nog even aan blijf hangen.
Tis meer: wat de boer niet kent......
Maar het zal zeker goedkoper zijn dan PS.

Dankjewel voor je inbreng.
Anderen zullen er zeker wat aan hebben.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor ben42 » vr jan 24 2020 3:43 pm

Lagen in ACDSee :
Layers, Light EQ, and Dehaze - Tutorial in ACDSee

Dit lijkt op lagen in Photoshop (zover ik kan beoordelen).
In Photoshop vond ik het een essentieel onderdeel van mijn werkwijze.

Gebruik je ACDSee, dan zou ik me zeker eens verdiepen in lagen (layers).

Nu ga ik er vanuit dat Photoshop meer (en betere) mogelijkheden biedt dan al de goedkopere concurrenten. Maar de Tutorial voor ACDSee zag er voor mij wel overtuigend uit en zal in veel gevallen voldoende bieden. Photoshop lijkt mij meer voor de fanatieke gebruiker, of de rijke gebruiker, of de professionele gebruiker. (Ze sluiten elkaar niet uit).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Henk » vr jan 24 2020 9:05 pm

Mieke, ik gebruik ACDSee al jaren voor beheer van mijn foto's. Ik kende het van mijn werk en kon zo een licentie thuis gebruiken. Heb nu Ultimate 2020 op mijn windows pc en versie 6 op mijn MacBook (geen lagen). Voor de bewerking gebruik ik echter Photoshop, maar ik weet wel een beetje hoe het werkt in ACDSee.
En ja, het lijkt hierin sterk op Photoshop. Zo kun je voor diverse zaken layers toevoegen: exposure, clarity, sharpen, white balance enz. Van elke laag kun je instellen hoe je deze wilt zien (normal, dodge, burn, darken, lighten) en je kunt het percentage overvloeien instellen. Ook dupliceren van lagen is mogelijk. Tja, en dan houdt de vergelijking wel een beetje op.

Als je het bestand wilt opslaan zonder er één laag van te maken, dan kun je dit alleen opslaan als ACDC en niet als TIFF. Photoshop gebruikt PSD, maar kan ook TIFF opslaan met meer lagen (wordt wel een heel groot bestand). Er is ook geen optie om te werken met masker en kanalen, maar mogelijk wil je dat ook helemaal niet.
Wat ik even voor je heb geprobeerd is wat er gebeurt als je een PSD bestand met meer lagen opent in ACDSee. Je opent dan echter alleen de oorspronkelijke laag, dus je kunt voor zover ik kon achterhalen niet uitwisselen.

Oh ja, er zit ook een brush in, maar of deze hetzelfde werkt als in andere versies weet ik echt niet. Als je screenshots wilt, stuur me even een PB met je mailadres, dan mail ik je die.
Maar waarom download je niet een testversie en probeer je het 30 dagen uit?
En 11,50 is echt geen geld.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Werken met lagen in Photoshop vs lagen in ACDSee

Berichtdoor Mieke53 » ma jan 27 2020 7:39 pm

Hoi Henk en Ben,

Sorry voor mijn late reactie.
Soms krijg ik wel een mail bericht van post op dit topic en deze weer niet gezien. Loop er toevallig tegenaan.
Ik heb de studio professional 2020 in gebruik.
Kan ik aardig mee overweg.
Maar selecteren geprobeerd en dat vind ik in ACDSee moeilijker dan in PS ( en daar heb ik al.moeite mee)
Het +/- icoontje gebruik ik kennelijk niet goed.
Het toverstafje pakt meer pixels dan wat ik wil.
Huppekee, deselecteren dan maar en opnieuw beginnen
Dat deed ik zo ongeveer 10 keer.
Pffffffff.
Deselecteren zag ik niet( was vroeger een tekst icoon). Zoeken zoeken.... blijkt nu in het menu te zitten. Maar misschien instelling?

Begrijp me goed: het ligt altijd aan de mens achter het apparaat :-) maar ik dacht wel: dit gaat handiger volgens mij in PS6.
Maar goed selecteren is wel een dingetje. Lees ik overal.

Maar ik heb nu natuurlijk nog niet de lagen- versie zoals bij Ultimate.
Misschien is die beter uitgerust met magnetische lasso?( Of ik moet nog wat ontdekken)

Waarom met lagen denken sommigen:
Ik zie soms foto's waarvan ik denk:
Wat helder dat water, wat een prachtige kleur nuances.
Dus dat spoort me aan wat meer van lagen te willen weten om nog meer en het maximale uit mijn foto's s te halen.

Met het kwastje van ACDSee maak je volgens de kenners onbewust een laag aan, en op zich ben ik daar tevreden over, maar als dat zo simpel met een kwastje gaat, vraag ik me af, waarom wil ACDSee dan nu toch op PS lijken in zijn Ultimate 2020.
Maar ik ga wel uitproberen.
Ga er vanuit dat de trials allemaal uit te proberen zijn.

De versie 11,50 was rap uitverkocht Henk.
Kennelijk beperkt aantal......
Ik kon wel doorlinken naar andere aankoop(lokkertje?).
En Henk, ook bedankt voor je aanbod. Super.
Ik weet je te vinden.

Ben, ik zal zo even je link bekijken.
Misschien heb ik hem nog niet gezien.
Inmiddels bekeken Ben. Zeer behulpzaam filmpje. Dankjewel.

Heb veel filmpjes van ACDSee gezien dit weekend.
En ook veel vertaling gebruikt :-))
Want technisch Engels.......:-(

Jongens, bedankt tot zover.

En nogmaals sorry voor deze late reactie.

Groetjes
Mieke

N.B.

Ben ik heb CS6 hè.
Dus dat was ook mijn vraag:
Welke van de 2 is beter in lagen.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten