MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Stem hier op jouw favoriete foto bij het thema "Vijf".

Peiling eindigde op di jan 21 2020 9:03 pm

Richard
2
8%
jur001
3
12%
Gerrit
1
4%
HuibS84
1
4%
bcvthul
6
24%
ben42
2
8%
josti
1
4%
EdvandeZilver
1
4%
Ronald53
8
32%
Jacqueline Ermens
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 25

Onderwerp:

MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor josti » do jan 02 2020 9:03 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van december 2019 met als onderwerp "Vijf".
We hebben een tiental fraaie inzendingen en ik vermoed een moeilijke keus! Alle deelnemers bedankt voor het meedoen.
Breng je stem uit op de volgens jou beste foto. Welke spreekt je het meest aan en geeft naar jouw gevoel het best het thema "Vijf" weer? Discussie over de foto's is een mooie aanvulling van deze poll. Verwoord wat je van de foto's vindt en leer daarmee van elkaar. Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 januari 2020, ongeveer 21.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Vijf" vind je hier.
De winnende foto's van 2019 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017 en 2018 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017 en 2018.
En tenslotte vind je in dit draadje draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor josti » di jan 14 2020 7:43 pm

Ik heb deze maand weer wat tijd over en doe weer een 'wat vind ik van de foto's'-rondje. Geheel persoonlijk en niet gestoord door heel veel kennis van zaken :wink2:, gewoon een persoonlijke menig over de foto's.

Richard: als enige de link gelegd met de 5-december traditie. Ik vind het een sfeervolle foto. Wat ik jammer vind is het rijtje lampjes onderaan de foto. Ook wat veel ruis maar in zijn totaal een lekker beeld.
jur001: mooi avondfoto van een voor mij onbekende plek. Was wel even zoeken omdat de vijfde heel klein is. Ik houd wel van de sfeer in dit soort avondfoto's hoewel ik er zelf voor gekozen zou hebben iets meer avond te laten zien (iets donkerder). Door de lijnen wordt mijn oog lekker het beeld ingetrokken. In mijn top 3.
Gerrit: mooi rustig beeld en goed gevonden. De lijnen mooi uit de hoek laten komen en de schaduw voegt voor mij wat extra's toe. Jammer dat het concept al een keer is geplaatst.
HuibS84: ook bij deze foto is het goed kijken naar de vijfde kleine wagon. Ook weer goed gevonden. De rechterkant komt op mij wat onrustig over.
bcvthul: vijf keer vijf. Veel 'vijfer' kan het niet. Een superdunne focusrange waardoor alleen de eerste dobbelsteen scherp is en de andere steeds onscherper worden. Een mooi rijtje! Er had van mij iets meer helderheid in gemogen. Misschien was zwart-wit ook mooi geweest?
ben42: weer een bijzondere Keymission-opname met het nodige nawerk. De vijf is makkelijk gevonden. De foto wordt wat mij betreft 'gemaakt' door het effect van de bijzondere camera en de nabewerking. Fijn beeld!
josti: de mooiste van deze maand :lol: maar dat vind ik vooral zelf. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
EdvandeZilver: de foto heeft voor mij een beetje een geheimzinnige sfeer. Mooi getroffen. En ja, een pentaprisma heeft ook met vijf te maken. Wat mij vooral boeit is de lichtval in de foto. Mooi gedaan :thumbup:
Ronald53: wat mij betreft de beste van je inzendingen. Een prachtige compositie; de vijf 'bommetjes' in het ijs staan precies goed in beeld en het gras linksonder maakt het helemaal af. Zit in mijn top 3.
Jacqueline Ermens: ook een beeld wat mij aanspreekt, vooral door de sfeer. De bomen zijn voor mij op de juiste plek in beeld gezet. Ook in mijn top 3.

Alles overwegend ga ik voor de foto van Ronald53.

Voor diegene die ook nog willen stemmen of feedback willen geven; je hebt nog tot en met volgende week dinsdag 21 januari.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor josti » wo jan 22 2020 7:24 pm

De stemming is afgelopen en Ronald53 heeft de meeste stemmen in de wacht gesleept en is daardoor winnaar van de maandopdracht van december 2019 met het thema "Vijf". Van harte gefeliciteerd Ronald! :prost: .

Ik zet je foto in het draaadje met de winnaars van de maandopdrachten van 2019, je foto komt in het volgende NCN-magazine, op de homepage van de website, op Instagram en in de nieuwsbrief. Ik stuur je zo een pb om het af te ronden.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor jan24 » wo jan 22 2020 8:52 pm

Stemming helaas gemist. Had gekozen voor Gerrit, maar dat terzijde.
Ik vond de foto van Richard sterk doen denken aan The pond-Moonlight van Edward Steichen. Die bracht wel 2,2 miljoen euro op.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor wadwandelaar » do jan 23 2020 8:58 am

josti schreef:op Instagram
Daar gebeurt niet veel. Laatste post is van 16 november en veel winnaars staan er niet op. Daar gaat je eeuwige roem :lol:
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor Ronald53 » do jan 23 2020 9:45 am

wadwandelaar schreef:Daar gaat je eeuwige roem [emoji38]
[emoji54][emoji30]



Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor ben42 » do jan 23 2020 3:26 pm

Mijn mening:
Het thema 5 komt het best tot zijn recht met de vijf dobbelstenen.

De foto in deze range was voor mij:
De vijf cirkels in het IJs, het lijkt op Cassiopea, een constellatie met 5 (hoofd)sterren.

Ik heb niet gestemd, daar ik bij een dergelijk thema vind dat je voor het thema moet gaan, maar ik vond de vijf cirkels in het IJS veel sterker wat foto betreft. De vijf komt nog wel tot uitdrukking, maar is niet het hoofdthema.

Bij de andere foto's, vind ik de vijf erg gezocht en zie het thema niet zo terug. Bij het maandthema vind ik dat het thema 'duidelijk' terug hoort te komen in de foto.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor Ronald53 » do jan 23 2020 8:37 pm

Hallo Ben,
Ik snap je standpunt, maar ik houd altijd nog wel in de gaten dat de foto straks bijvoorbeeld ook (o.a.) in het Nikon Magazine wordt geplaatst. En dus vraag ik mij ook af of een foto geschikt is om als uithangbord voor "ons" forum te fungeren. En dan kan een spanningsveld ontstaan. Zou jij mijn vijf lucifers bijvoorbeeld prefereren boven mijn vijf luchtbellen? De lucifers zijn duidelijker "vijf", maar zelf vond ik uiteindelijk de bellen als foto attractiever (nog bedankt trouwens, voor je waardering voor deze foto). Ik zou het zelf wel leuk vinden indien de stemmende forumleden wat meer vertellen over wat hun heeft bewogen. Zelf deed ik dat bij het thema "het station". Toen deed ik niet mee, en voelde ik me wat vrijer om mijn mening te geven.
Groet,
Ronald

Edit: Als toevoeging nog even hetgeen er in de instructie voor deelnemers staat: "Het thema is herkenbaar in de foto." Zelf interpreteer ik dit als dat het thema er ook niet van af hoeft te spatten.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor jan24 » vr jan 24 2020 9:38 am

Ik kan mij vinden in het idee van Ronald, om een keuze te onderbouwen. Zo lees ik dit.
Maar dat zou m.i. dan achteraf moeten gebeuren om elke vorm van beïnvloeding op de stemming te voorkomen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 24 2020 10:18 am

jan24 schreef:Ik kan mij vinden in het idee van Ronald, om een keuze te onderbouwen. Zo lees ik dit.
Maar dat zou m.i. dan achteraf moeten gebeuren om elke vorm van beïnvloeding op de stemming te voorkomen.
Goed gelezen Jan, zo bedoelde ik het ook. Ik heb het er ook al eens met Jos over gehad. Zo'n bespreking helpt mensen vooruit denk ik, zowel bij het beoordelen, alsook bij het maken (en bewerken). Het zou geen verplichting moeten zijn, maar even napraten als je dat wil. Dan kunnen de makers (niet alleen de winnaar) eventueel ook een toelichting geven.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor Richard » vr jan 24 2020 12:46 pm

jan24 schreef:Ik vond de foto van Richard sterk doen denken aan The pond-Moonlight van Edward Steichen. Die bracht wel 2,2 miljoen euro op.

Dank je Jan!

Mijn stem is naar Ronald gegaan, mooi gezien en doet me aan het Sterrenbeeld Cassiopeia denken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO december 2019, Beoordelen foto's "Vijf"

Berichtdoor Ronald53 » vr jan 24 2020 4:14 pm

Even een korte toelichting op de vijf bellen: ik heb welgeteld 145 opnamen van een betrekkelijk klein stuk ijs gemaakt. Er zijn er ook een paar bij met 6 bellen, maar die zijn niet echt beter. Dat er meestal 5 op staan, heeft ook iets te maken met de maandopdracht, ik zag al meteen de connectie en ben allereerst vol voor vijf stuks gegaan. Een deel van de 145 stuks betreft foto's waarbij ik op één bel heb ingezoomd, met veel kleintjes erom heen. Deze zijn wat later gemaakt, ik zag die optie pas toen ik al weer op de camping was en de foto's op de laptop bekeek. Gauw de fiets gepakt en weer terug. Dat ik in totaal 145 opnamen heb gemaakt heeft ook te maken met de ongunstige wijze van camera hanteren. Ik moest, licht voorover gebogen, de camera voor me uit houden, werkend in live view. Anders had ik het ijs gebroken, letterlijk. Omdat de belletjes niet allemaal even diep in het ijs zitten, was het lastig te bepalen op welke hoogte ik de camera moest houden. En ik had in deze ongunstige positie rekening te houden met bewegingsonscherpte. Dus iedere keer een klein serietje schieten, en hopen dat er wat bij zit. In de nabewerking heb ik zo goed als niets gedaan. Een beetje gepeuterd aan de scherpte en microcontrast, maar de kleur is origineel, met daglicht witbalans. Waarschijnlijk ontstaat de mooie blauwe kleur omdat het ijs voornamelijk in de schaduw lag, onder een strak blauwe lucht. De foto is wel 180 graden gedraaid, om het plukje gras linksonder te krijgen. Verder niet of nauwelijks gecropt, de compositie is gemaakt bij de opname.

Overigens vraag ik me nog steeds af of het bellen zijn. Zelf geef ik de volgende theorie ook een goede kans:
Gedurende de nacht is op een plas water op zanderige grond een laagje ijs gevormd. Daarbij kwamen de kleine belletjes al meteen in het ijs. Gaandeweg is het water wat gezakt, en het laatste restje vloeibaar water dat nog onderaan het ijs hing verzamelde zich in druppels die wat later alsnog bevroren.

Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kröenekraan, LosGoud en 6 gasten