Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Ronald53 » do jan 30 2020 10:53 am

Ik wil wel een poging doen de vraag te beantwoorden
'zijn we nu zoveel verder met zoveel meer mega pixels , of is er met wat doka/fotoshop techniek van elke opname wel een redelijke opname te fabriceren'?"


Ten eerste: Ik ben het met Ben eens, jouw voorbeeld is nou niet echt een gelukkig voorbeeld van een bewerking. Naast de door Ben gesignaleerde onvolkomenheden stoort mij ook de manier waarop in het gezicht de huid is vervaagd.

Ten tweede dan mijn antwoord op jouw vraag: Ik denk dat het aantal pixels daar niet heel veel mee te maken heeft, behalve dan dat je dan meer kunt croppen als de opname te ruim is geweest. En ik vind dat er met fotobewerking heel veel moois te doen is, maar ook heel veel verkeerd kan gaan.

Ik ben zelf pas maar zo'n 3/4 jaar bezig met het bewerken van foto's. Daarvoor werkte ik niet in RAW, en gebruikte de JPG bestanden zoals ze uit de camera kwamen. Inmiddels doe ik wel het e.e.a. aan bewerking (met DxO Photolab) en er is een wereld voor me open gegaan. Van foto's die ik vroeger als mislukt beschouwde doordat bijvoorbeeld de lichtcondities niet best waren, zijn nu door het ophalen van de schaduwpartijen en HDR-achtige bewerkingen nog leuke prenten te maken. Een van de eerste keren dat ik me daarover verbaasde was bij deze foto.

Ik zou zeggen, kijk of je iets kunt doen met de commentaren. Ik weet niet waar het aan schort, ofwel, waarom de bewerkingen naar mijn smaak niet optimaal zijn uitgevallen. Beperkt de door jou gebruikte software je, heb je nog weinig ervaring of ben je te enthousiast met de schuifjes aan de gang geweest? Allemaal lastig te zeggen vanaf een afstand.

Succes, groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » do jan 30 2020 11:42 am

Ben het met commentaar eens dat de bewerking niet optimaal is. Het ligt niet aan de bewerkings software maar aan de slordige manier van werken.

Zal in het vervolg beter mijn best doen :wink:

Bedankt voor de commentaren.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Skippy » do jan 30 2020 12:02 pm

Retoucheren van portretten is een vak apart dus ik kan me voorstellen dat je als je minder ervaring hebt en/of te snel werkt het resultaat verkeerd uitpakt. Het eerste portret vind ik - ook nu nog - geslaagd omdat het naturel is.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » do jan 30 2020 3:35 pm

Ronald53 schreef:Ik zou zeggen, kijk of je iets kunt doen met de commentaren. Ik weet niet waar het aan schort, ofwel, waarom de bewerkingen naar mijn smaak niet optimaal zijn uitgevallen. Beperkt de door jou gebruikte software je, heb je nog weinig ervaring of ben je te enthousiast met de schuifjes aan de gang geweest? Allemaal lastig te zeggen vanaf een afstand.
Succes, groet,
Ronald


Zoals eerder vermeld ligt het niet aan de software maar aan het te overdreven toepassen van. Insteek was pixels toen en pixels van nu. Daar is antwoord opgegeven.

Zo zie je maar dat slechte voorbeelden direct worden afgestraft :wink:

Skippy schreef:Retoucheren van portretten is een vak apart dus ik kan me voorstellen dat je als je minder ervaring hebt en/of te snel werkt het resultaat verkeerd uitpakt. Het eerste portret vind ik - ook nu nog - geslaagd omdat het naturel is.


Het Wacom tablet aangesloten omdat dit iets makkelijker werkt dan met de muis.

De ogen en lippen wat meer accent gegeven en randje contactlens glad gestreken. Wat vlekjes uit het gezicht verwijderd en hier en daar een lijntje wat licht aangetipt, licht/contrast iets aangepast en rechts onder verwijderd. Haar meer in overeenstemming.

Afbeelding.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Huib op do jan 30 2020 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jan 30 2020 4:28 pm

Wat probeer je nu precies aan te tonen?

De topictitel is "de verschillen tussen toen en nu", maar vervolgens laat je alleen een foto van toen zien die je nu nogmaals hebt bewerkt. Je laat dus eerder zien of je kunt bewerken, maar niet wat het verschil tussen vroeger en nu is - je laat immers geen vergelijkingsmateriaal zien. De vraag die je daarna formuleert (of we beter af zijn met meer megapixels) wordt door wat je laat zien in dit topic evenmin beantwoord.

Mij ontgaat het feitelijk nut van dit topic dus, tenzij het bedoeld is om gewoon eens te bomen over de vraag of het vroeger nou écht allemaal beter was.

Nou ja, het heeft jou in ieder geval een paar regenachtige dagen doorgeholpen :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » do jan 30 2020 5:08 pm

MarcoEos70D schreef:Wat probeer je nu precies aan te tonen?

De topictitel is "de verschillen tussen toen en nu", maar vervolgens laat je alleen een foto van toen zien die je nu nogmaals hebt bewerkt. Je laat dus eerder zien of je kunt bewerken, maar niet wat het verschil tussen vroeger en nu is - je laat immers geen vergelijkingsmateriaal zien.

En dan nog op de verkeerde manier ook.

De vraag die je daarna formuleert (of we beter af zijn met meer megapixels) wordt door wat je laat zien in dit topic evenmin beantwoord.

Andere gaven daar volgens mij wel antwoord op.

Mij ontgaat het feitelijk nut van dit topic dus, tenzij het bedoeld is om gewoon eens te bomen over de vraag of het vroeger nou écht allemaal beter was.


Vroeger waren sommige zaken wel beter en sommige niet.
Als we het bij de fotografie houden zie je nog steeds, fotograven die er een website op na houden opnames plaatsen met uitgevreten hoge lichten, ingeplakte wolkenpartijen terwijl dit in de tijd van NU echt niet nodig is. Zeker niet als je dit tegen het licht beziet in relatie tot de digitale doka.

Nou ja, het heeft jou in ieder geval een paar regenachtige dagen doorgeholpen :wink:


Mee eens wel jammer dat er verwarring is :o

Begin al met de topic titel. :oops: en daarna totale vaagheid. :frown:

Mensen die in het vandel dragen '"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" tasten dan al snel in het duister.

Had beter moeten weten :wink:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor ben42 » do jan 30 2020 5:59 pm

Huib schreef:Waar ik me aan stoorde is de opmerking dat vroeger de lat lager lag.


Laten we even voor mijzelf beginnen. Omdat Huib zelf Ansel Adams noemde zal ik beginnen waar hij is opgehouden, maar dit is vrij willekeurig. Dan hebben we het over 1984. In die tijd fotografeerde ik meet een SLR van Minolta, bij elkaar 3 kilo die ik ook bij het wandelen over 25 km met me mee nam. Nu maak ik met een compact toestelT van een paar honderd gram betere foto's dan toen met mijn SLR en een 64 Asa diarolletje.
Toch prefereer ik mijn Nikon DSLR, meer gewicht, meer kosten, waarom zou ik nu niet gewoon tevreden zijn met een beter resultaat dan ik in 1984 had. Nou mijn lat ligt wat hoger.
Ondertussen ben ik overgestapt van een D70, die een niet verwijderbaar spettertje had op de sensor naar een D7000. En weer ligt mijn lat hoger. Waarom? Omdat het kan. Ik wil niet meer terug naar de D70 en zijn mogelijkheden.

Dan even de mensen in dit Nikon Forum, velen geven relatief veel geld uit voor een 'nieuwere' camera, dat doen mensen bij het upgraden van/naar/binnen de D7000 reeks camera's, dat doen mensen bij het upgraden naar een nieuwe FF camera. En dan mag ik toch hopen dat ze dat doen om een beter eindresultaat te halen. Met andere woorden, dat ze de lat hoger leggen. Het is zonde om een dergelijke investering niet meer uit je apparatuur te willen halen.

Als we kijken naar de minder fanatiekelingen waarvoor fotografie nauwelijks een hobby is. Daar worden grote bedragen uitgegeven aan b.v. mobiele telefoons, soms met de reden dat daar een betere camera opzit. Daarvan hoop ik dat ze dat doen voor betere foto's, dus de lat hoger leggen.

Zo nu schakelen we even over van de hobby van fotografie naar de professionelen.
Op de fotovakschool werd je een kleine doka fout vergeven en werd een opname nog steeds als voldoende en soms zelfs als goed beschouwd ondanks dat er een doka fout in zat. Toen was tijd en ook het materiaal gebruik beperkt en werden kleine fouten je vergeven.Nu in het digitale tijdperk zijn de eisen hoger. Nu worden er veel minder fouten in de eindopname geaccepteerd dan in het analoge tijdperk. De lat ligt nu hoger.

Kijken we naar beroeps fotografen, daar komt het voor dat ze vroeger een goede boterham konden verdienen, maar dat nu niet meer lukt. Er wordt meer van ze gevraagd in kwaliteit voor minder geld. De lat ligt daar dus hoger.

Kijken we naar bladen, dan mag je National Geographic nemen, maar ook een blad als de Libelle, door de jaren heen zijn de foto's in die bladen veel beter geworden. Ja ook nog sinds 2007, maar veel duidelijker over een langere tijd. De lat ligt nu dus hoger.

Als ik naar de portfolio kijk van een aantal mensen die hier fotografie al hobby beoefenen, dat zie ik resultaten waar ze in het verleden zo als professional mee aan de slag konden. Nu lukt dat niet meer zo gemakkelijk. De lat ligt nu hoger er wordt meer van de professional verwacht dan in het verleden.

Ja er bestaat ook een tegengestelde beweging met moderne Lomo camera's of Lomo filters, maar dit is minder algemeen.

Voor mij blijft het dus staan, als we naar het eindresultaat kijken, ligt de lat hoger dan in het verleden, dit geldt zowel voor professionals als voor mensen met fotografie als hobby en ook voor mensen die een foto maken als aandenken van een gebeurtenis.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » vr jan 31 2020 10:23 am

Huib schreef:Waar ik me aan stoorde is de opmerking dat vroeger de lat lager lag.


Wel de hele zin vermelden en niet steeds er iets uitknippen om zo alles uit z'n verband te rukken.

Ben42 schreef:En kijk eens naar een fotowand van foto's gemaakt in het analoge tijdperk, b.v. een hele serie bruidsfoto's gemaakt op ongeveer dezelfde plek (voornamelijk door beroeps fotografen), dan zie je toch wel dat de lat destijds echt wat lager lag.


Hier geef je een sneer naar de beroepsfotografen dat betwist ik en verwijs dat het goed zou zijn om eens naar fotografen te kijken zoals Ansel Adems etc..

Daarvoor kom je met een betoog over de het weglaten bla bla bla, die niets met mijn vraag van doen...

Laten we even voor mijzelf beginnen. Omdat Huib zelf Ansel Adams noemde zal ik beginnen waar hij is opgehouden, maar dit is vrij willekeurig.

Lees nog even mijn eerste quote.

Een groot deel van je lange betoog sla ik even over.

Zo nu schakelen we even over van de hobby van fotografie naar de professionelen.
Op de fotovakschool werd je een kleine doka fout vergeven en werd een opname nog steeds als voldoende en soms zelfs als goed beschouwd ondanks dat er een doka fout in zat. Toen was tijd en ook het materiaal gebruik beperkt en werden kleine fouten je vergeven.Nu in het digitale tijdperk zijn de eisen hoger. Nu worden er veel minder fouten in de eindopname geaccepteerd dan in het analoge tijdperk. De lat ligt nu hoger.

Wat een onzin. Zelf de opleiding gedaan en fouten werden keihard onder je neus gewreven. Commerciële opdrachten met fouten werden niet geaccepteerd door de art director van een reclamebureau.

Kijken we naar beroeps fotografen, daar komt het voor dat ze vroeger een goede boterham konden verdienen, maar dat nu niet meer lukt. Er wordt meer van ze gevraagd in kwaliteit voor minder geld. De lat ligt daar dus hoger.

Je haalt er de meest krankjorum voorbeelden bij om het gelijk naar je toe te drammen. Zou dit te maken kunnen hebben dat tegenwoordig iedere gemiddelde fotograaf met een gemiddelde kennis foto's kan maken die geaccepteerd worden?
Ook hier zet je fotografen die over een degelijke vakkennis beschikte in een hoek waar ze niet thuishoren.

Voor mij blijft het dus staan, als we naar het eindresultaat kijken, ligt de lat hoger dan in het verleden, dit geldt zowel voor professionals als voor mensen met fotografie als hobby en ook voor mensen die een foto maken als aandenken van een gebeurtenis.

Vriendelijke groet,
Ben


:shock:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 31 2020 10:39 am

Ik begin onderstaande reactie steeds beter te begrijpen...
ben42 schreef:Fijn dat superioriteits-gedrag. Het is ronduit onbeleefd om een vraag te stellen en vervolgens het antwoord af te zeiken. Als je het zelf zo goed weet, waarom stel je dan de vraag.
[...]
Ik hoop hiermee je erop gewezen te hebben dat je best wat vriendelijker kunt zijn tegenover andere forum posters, of deze kundig of onkundig zijn, of deze goede of slechte plaatjes maken.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » vr jan 31 2020 11:21 am

MarcoEos70D schreef:Ik begin onderstaande reactie steeds beter te begrijpen...
ben42 schreef:Fijn dat superioriteits-gedrag. Het is ronduit onbeleefd om een vraag te stellen en vervolgens het antwoord af te zeiken. Als je het zelf zo goed weet, waarom stel je dan de vraag.
[...]
Ik hoop hiermee je erop gewezen te hebben dat je best wat vriendelijker kunt zijn tegenover andere forum posters, of deze kundig of onkundig zijn, of deze goede of slechte plaatjes maken.


En dat met de 'kennis' van nu. :wink:
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor ben42 » vr jan 31 2020 11:30 am

Huib schreef:
Huib schreef:Waar ik me aan stoorde is de opmerking dat vroeger de lat lager lag.


Wel de hele zin vermelden en niet steeds er iets uitknippen om zo alles uit z'n verband te rukken.



In het berichtje van je:
https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=100&t=71974&p=914139#p914143
Is het de hele zin, het is zelfs de gehele alinea. Er staat een punt achter die zin en onder en boven de zin is ruimte die een alinea aangeeft. De beschuldiging die je uit is dus onterecht.

Prima dat je het niet eens met mij bent, dat is je goed recht, maar waarde oordelen uitspreken en aangeven dat ik je zinnen manipuleer waar dat niet zo is, is niet erg kies. Nogmaals je kunt best wat vriendelijker

Hier een paar stukjes die ik uit jouw zinnen heb geknipt en misschien wel uit het verband ruk, waarbij ik alleen maar wil zeggen een beetje respect naar je forumgenoten mag toch ook wel, ook als de forum een ander beeld van de wereld hebben, zelfs als ze vreemde ideeen hebben waar je het niet mee eens bent.
Huib schreef:...bla bla bla,...
...Wat een onzin....
...krankjorum...
...drammen...


Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor henkk » vr jan 31 2020 11:45 am

Kan het graag wat vriendelijker, op de inhoud en niet op de man. Daar is al meer voor gepleit, ook door anderen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor Huib » vr jan 31 2020 11:50 am

@Ben42
Excuus voor mijn onvriendelijke toon.

Had niet moeten reageren toen je het pixel tijdperk naar het analoog trok en compleet of topic ging . Hoe goed ook bedoeld maar normaliter skip ik altijd je lange en uitgebreide inbreng in een topic.

Nu een ervaring rijker en een illusie armer zal ik ook niet meer reageren.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor justme » vr jan 31 2020 11:59 am

Spreken is zilver...

Jammer dat je je onvriendelijke toon twee zinnen verder gewoon weer doorzet na je excuses.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen toen en nu?

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 31 2020 12:42 pm

Riep u mij? :prost:

Verschillen van vroeger en nu kan best wel een leuk onderwerp zijn als het gaat om wat "vroeger" het best haalbare was en wat er met de technische stand van zake nu allemaal mogelijk is.
Een portretfoto van toen hevig door de fotobewerkingsmangel halen is nou niet 123 iets om aan te tonen en wat nu precies die verschillen zijn, daar loop je (misschien) al spaak op je bewerkings skills met zo'n programma.
Een objectievere beoordeling zou zijn, een foto van toen simuleren in de zelfde situatie, op dezelfde plek als je referentieonderwerp, maar dan met de middelen van nu.
Zo zijn er wel meer items te bedenken, zoals oud glas t.o.v. nieuw glas, analoog t.o.v. digitaal, en ga nog maar even door.
Elders op dit forum worden m.b.t. toen en nu ook dingen gepost die betrekking hebben op oud materiaal wat opnieuw en met de kennis van nu gepresenteerd wordt, of wat er met de kennis van nu met oud materiaal aan resultaat behaald kan worden.
Twee die mij zo bijstaan, waaronder een van mezelf. Er zullen er vast nog wel meer zijn.
- viewtopic.php?f=97&t=71942&p=913964#p913964
- viewtopic.php?f=18&t=71222&p=907267#p907267
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten