Kleur van foto's grauw op pc

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor Benji0289 » za feb 01 2020 11:53 am

Goedemorgen allemaal,

Na flink wat zoeken op google heb ik de oplossing voor mijn probleem nog niet kunnen vinden, dus ik dacht ik doe hier een poging. Ik ben een beginnende amateur fotograaf die zijn camera op RAW heeft staan. Wanneer ik mijn foto's op de camera bekijk, zien deze er goed levendig en kleurrijk uit. Maar, als ik ze vervolgens importeer met nikon transfer, zijn de foto's een stuk kleurlozer. Ik kreeg een tip van iemand dat wanneer ik de foto's converteer naar jpeg de levende kleuren terug moeten komen, maar dit was niet het geval. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Met vriendelijke groet,

Ben
Benji0289

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor gijs sandberg » za feb 01 2020 12:11 pm

Ben,
Welkom.
Verschillen kunnen vele oorzaken hebben:
-de preview op de kamera kan afhankelijk zijn van instellingen op de kamera, b.v. Vivid.
-de PC monitor moet voor optimaal gebruik gecalibreeerd zijn, sommige monitoren worden in fabrieken expres te fel/te helder ingesteld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor Brutus » za feb 01 2020 1:37 pm

Hallo Ben,

RAW bestanden bevatten alle informatie die je beeldchip levert. De ruwe data, zogezegd. Vandaar de benaming RAW. Het beeld van een RAW bestand ziet er op de monitor van je computer inderdaad vlak en wat onscherp uit. Deze bestanden moeten verder bewerkt worden om een mooi beeld te krijgen. Hiervoor zijn veel computerprogramma's op de markt. Voordeel van deze werkwijze is dat je het beeld in nabewerking zo mooi kunt maken als je wilt en het helemaal naar je eigen smaak kunt aanpassen. Voor veel fotografen is dat bewerken een belangrijk deel van het plezier dat zij van fotografie beleven, voor anderen is het een noodzakelijk kwaad. Nadeel is dat het bewerken tijd kost, de gebruikte programma's een behoorlijke leertijd vergen en vrij prijzig kunnen zijn (er zijn ook gratis alternatieven).

Een andere mogelijkheid is je camera zó in te stellen dat het beeld als JPG bestand wordt weggeschreven. Het bewerken wordt dan door je camera gedaan, vaak kan je in je instellingen opgeven hoe dat moet gebeuren (zie de handleiding van je toestel).
De door je camera bewerkte foto zal er dan zo uitzien als het beeld op het beeldscherm van je camera.
Nadeel is dat je afhankelijk bent van de keuzes die je camera maakt bij het bewerken.

Een andere mogelijkheid die veel camera's bieden is het dubbel laten wegschrijven van je foto, dat wil zeggen een RAW bestand én een JPG bestand.
Je hebt dan een JPG foto die er meteen goed uitziet en je hebt nog een RAW bestand dat je later, als je wilt nog kunt bewerken.

Veel plezier met je nieuwe hobby!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor ReneG » za feb 01 2020 2:18 pm

Is al kort benoemd door Gijs, maar behoeft voor een beginner waarschijnlijk meer uitleg.

Je moet je even van een paar zaken bewust zijn. Het beeld dat je achterop je camera ziet is door je camera al 'nabewerkt'. Je camera past een profiel toe (o.a. kleurcorrectie) en past afhankelijk van je instellingen verscherping en/of ruisreductie toe. Het eindresultaat zie je achterop je scherm. Dat scherm is bovendien vaak ook nog (te) helder ingesteld. Waarschijnlijk omdat de foto er dan wat fraaier uitziet, maar ook omdat je dan bij veel omgevingslicht de foto nog goed kunt zien.

Als je nu in JPG fotografeert is dat ook je eindresultaat, al ziet het er op je scherm wellicht wat fletser uit omdat je camera beeldscherm ietwat te helder staat. Als je in RAW fotografeert zie je achterop je camera hetzelfde, want een RAW bevat een preview (een kleine JPEG zegt maar) zodat je die op je camera ook kunt zien. Echter, als je een RAW op je computer opent kan het er ineens een stuk fletser/grauwer uitzien als de software niet 'weet' wat je camera heeft gedaan. Oftewel, als je een RAW hebt kan die software niet weten welk profiel, verscherping etc. je camera heeft toegepast. De uitzondering hierop is Nikon software, die kan dat wel uitlezen.

Maar andere software (zoals Photoshop of Lightroom) weten dat niet. De oplossing hiervoor is tijdens het importeren van je foto's dit aan te geven. Als je bijvoorbeeld een foto in Lightroom importeert, kun je tijdens import een profiel kiezen. Als LR ziet dat je een Nikon hebt, heb je de keuze uit dezelfde camera profielen als in je camera. Verder kun je er rustig vanuit gaan dat de camera wat verscherping heeft toegepast, dat kun je zelf tijdens import (of later) alsnog regelen. Algemeen gezegd moet je de software die je gebruikt 'afstellen' op de camera, en in de ideale wereld maak je daarvan een profiel dat je bij elke import toepast. En als die software dat niet weet kun je die RAW foto's wel converteren naar JPEG, maar krijg je natuurlijk hetzelfde resultaat als de RAW.

Daarnaast is het raadzaam om je scherm te kalibreren (een wat geavanceerder onderwerp). Dan moet je wel een redelijk fatsoenlijk scherm hebben (bijv. een IPS scherm en geen TN scherm) en een kalibratieapparaatje. Maar dat is wel een investering (al kan het meevallen als je weet wat je moet hebben). En dat kun je op een later tijdstip alsnog doen.

Ik kan je wel wat algemeen advies geven. Daar kun je heel wat kanttekeningen bij zetten, maar ik laat dat allemaal even weg anders wordt het wat te moeilijk:

1. Blijf bij voorkeur fotograferen op RAW, of RAW+JPEG. Misschien heb je er nu nog niet zoveel aan, maar RAW levert veel voordelen op die je op termijn nog wilt gebruiken. Ben je er echter niet gerust op dat je de RAWs nu al goed kunt maken, gebruik dan RAW+JPEG. Dan heb je altijd de 'mooiere' JPEGs nog.

2. De camera. Er vanuit gaande dat je in RAW gaat fotograferen:
- Zet je profiel op 'Standaard', dat is de default voor de meeste programma's.
- Zet ruisreductie (zowel regulier als high-ISO) op laag (of zelfs uit als je weet hoe je achter ruis kunt weghalen). Eventueel kun je Active D-Lighting ook nog uitzetten, want de niet Nikon software kent dat niet.
- Zet de verscherping die de camera toepast één of twee tandjes lager.
- Zet de helderheid van je LCD display één of twee tandjes lager. Hoewel je het op je camera schermpje dan misschien iets minder goed ziet, ligt het qua beoordeling wel wat dichter bij de werkelijkheid.

3. Software: Gebruik foto software die profielen begrijpt/snapt. Als je Nikon software gebruikt (maar de nieuwste software vind ik niet zo best) zou hij eigenlijk alles moeten herkennen en zou de weergegeven RAW er zo'n beetje net als de JPEG uit moeten zien. Gebruik je anders software zoals lightroom, kies dan het profiel dat je in je camera hebt ingesteld. Misschien moet je dat iets tweaken. En sowieso wat verscherping en (afhankelijk van de situatie) wat ruisreductie toepassen.

4. Je beeldscherm: Elk beeldscherm is anders, zelfs als je twee identieke schermen koopt zitten er nog (kleine) afwijkingen in helderheid en kleur in. Wil je dat voorkomen dan moet je het scherm kalibreren. Voor de duidelijkheid, ik zeg nu niet dat je naar de winkel moet rennen en een hoop geld uit moet geven! Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Op termijn wil je waarschijnlijk minimaal een IPS beeldscherm en een kalibratieapparaat. Dat kost toch minimaal enkele honderden euro's. Tot die tijd kun je eventueel proberen je huidige scherm met software calibratie tools te optimaliseren. Niet optimaal, maar veel beter dan niets. De meeste moderne OS'en hebben daarvoor wel iets aan boord (even googlen). Maar maak je hier voorlopig niet al te druk om.

Nogmaals, er zijn bij bovenstaand advies heel wat kanttekeningen te plaatsen en er zijn veel uitzonderingen op te verzinnen. Maar dit brengt je waarschijnlijk naar een goed 'startpunt' van waaruit je verder kunt werken en leren hoe het echt zit. Maar dat doe je niet in een paar dagen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor Benji0289 » zo feb 02 2020 8:10 am

Goedemorgen allemaal, bedankt voor de vele duidelijke reacties. Ik gebruik momenteel de nieuwste versie van Nikon om mijn bestanden over te zetten naar mijn pc, maar hiermee zijn de bestanden dus ook gewoon een stuk fletser/grauwer. Zoals ik verder lees zit er weinig anders op dan een fotobewerkingsprogramma te installeren en de foto's handmatig te bewerken.

Nogmaals dank voor de uitleg en een fijn weekend allen!
Benji0289

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor henkk » zo feb 02 2020 11:33 am

Ben, je schrijft dat je de foto's overzet met Nikon Transfer maar daarna heb je toch Nikon ViewNX-i? Ook gratis en daarin kun je diverse Picture Controls kiezen. Rechts bovenaan in het menu. Dit werkt alleen met RAW-bestanden.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur van foto's grauw op pc

Berichtdoor Benji0289 » ma feb 03 2020 7:44 am

Dankjewel Henk. Ben daar gisteravond inderdaad mee begonnen, komt goed allemaal.

Groet, Ben
Benji0289

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten