Flitsers voor Nikon Z6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor christinagrauls » za feb 01 2020 8:29 pm

Sinds kort heb ik een Nikon Z6. Mijn eerste indrukken zijn heel positief.
Nu zou ik graag met een flitser aan de slag gaan. Ik heb een SB-900 die goed functioneert in combinatie met mijn Nikon D7500. Als ik deze flitser op de Z6 plaats, zie ik niet de mogelijkheid om de flitser off-camera te gebruiken. Welke flitser heb ik nodig om dit wel te kunnen doen? Is een SB 700 goed genoeg of heb ik de SB 5000 nodig?
Ik hoor veel positiefs over de Godox V1. Heb ik daarvoor een transmitter nodig om die off-camera te gebruiken? Ik vond het bij de D7500 met SB900 juist zo handig dat ik de flitser ergens anders neer kon zetten en toch bedienen vanaf de camera. Ik heb op het internet gezocht, maar vind geen informatie over deze specifieke vraag.
christinagrauls

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo feb 02 2020 8:18 am

Een tweede Nikon flitser, zoals de SB600, SB700, SB800, SB910 of de dure SB5000. Wat ook kan is de SU-800, die niet flitst, maar wel aanstuurt.
Met twee flitsers kun je ook meer met het licht spelen. Gebruik zelf de hoofdflitser om met -2 bij te lichten, zodat schaduwen wat minder worden of donkere delen iets mee worden verlicht. De tweede flitser wordt de hoofdflitser en belicht in een tele-stand alleen het onderwerp.
Andere merken kunnen dit ook wel. Heb er een keer naar gekeken en als je alles aanschafte was je toch weer duur uit.
Je hebt andere merken die wel op Nikon passen en werken, maar zelf niet meer als zender of ontvanger werken.
Zelf koop ik veel tweedehands, en als het dan niet meer bevalt, is het vrijwel voor eenzelfde prijs weer te verkopen.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor gijs sandberg » zo feb 02 2020 10:07 am

Christina,
Welkom.
Eens met de voorkeur voor Nikon die Hans beschrijft, ookal heeft het Nikon optische CLS systeem ook wat minpunten.
Ik zou kiezen tussen een SB-700 en een (extra-tweedehands) SB-900.
Een 700 kan als commandant optredeen, en is iets compacter dan de 900;
Een extra 900 heeft als voordeel dat de bediening niet anders is dan de flitser die je al hebt; een nadeel: groot en zwaar.
Groeten, Gijs
PS als de flitser niet ver weg hoeft: overweeg de mogelijkheid om de SB-900 via een TTL kabel aan de kamera te hangen.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo feb 02 2020 10:43 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Nikkormaat » zo feb 02 2020 10:20 am

Ik gebruik het flitsertje van mijn D750 vaak als master. Op de clubdag in de dierentuin heb ik aan de uitleentafel een vraag gesteld hoe een Z camera als master te gebruiken. Volgens een van de mannen van Nikon, was de aanschaf van de onlangs op de markt gekomen en erg compacte SB 500 zinvol. De prijs viel mij mee. Hij is net als de grotere flitsers via het cameramenu in te stellen op masterfuncties.
https://store.nikon.nl/speedlight-sb-50 ... 1/details#
Het is de vraag of er nog een vergelijkbaar Infraroodafdekkapje (SG-3R) komt. Die gebruik ik soms op de D750 om een of meer slave(s) aan te sturen zonder dat het licht van het cameraflitsertje de opname beïnvloed. De afwezigheid van een cameraflitsertje op de Z-serie vind ik jammer. Compactheid heeft zijn keerzijde.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Richard » zo feb 02 2020 12:00 pm

De Z50 heeft wel een ingebouwde flitser zoals Ken Rockwell laat zien: https://www.kenrockwell.com/nikon/mirrorless/images/z50/flash.jpg
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Nikkormaat » zo feb 02 2020 12:14 pm

Je hebt gelijk. Ik heb gereageerd op de vraag over de Z6 en de mogelijkheid van de Z5 over het hoofd gezien.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Ad B » zo feb 02 2020 12:17 pm

Hoi,

naast mijn grote(re) flitser Nikon SB-700 heb ik ook een kleinere en vooral handzamer flitsertje voor mijn Z7.
De Metz Mecablitz 26-AF2.
Een klein flitsertje voor het lichtere flitswerk en invulflitsen, gemakkelijk mee te nemen, daarnaast is ie niet duur.
(Op dit moment bij Kamera-Express in de aanbieding voor weinig...)
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... &utm_term=
Hiermee kan ik ook mijn SB-700 aansturen.
:prost:

PS topicstarter heeft een Z6... geen Z50...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Richard » zo feb 02 2020 12:27 pm

Ad B schreef:PS topicstarter heeft een Z6... geen Z50...

Helemaal gelijk. Ik reageerde op Nikkormaat die de Z serie over één kam scheert qua flits mogelijkheden.

Hoe is het batterij verbruik van de Metz Mecablitz 26-AF2? Ik ervaar de SB700 en SB910 als zuiniger qua batterij verbruik dan de Metz Mecablitz 44-AF1.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 03 2020 8:14 am

Heb de SB-500 niet genoemd. Zit te veel plastic aan. En is relatief veel te duur, want de SB-500 kan niet zo veel. Een goedkoper merk zoals bv hierboven vermeldt is dan een redelijk alternatief.

De SB-500 kan wel met IR om gaan, kan door de SU-800 of de eerdere genoemde flitsers aangestuurd worden (je gebruikt zo'n piep ding nooit als hoofdflitser) En de SB-500 kan zelf wel andere CLS flitsers aansturen maar er zijn beperkingen. En dan niet eens te spreken over die grote bak licht die uit de led-lampjes komen. In China maken ze betere spullen.
Vandaar, ben er zelf nooit aan begonnen.

Heb ooit voor minder geld dan nu een nieuwe SB-500, de SB-700 aangekocht, die was toen 195 euro.
Vorig jaar er een tweedehandse bij de Nikon Service er bij gekocht voor 175 euro.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 03 2020 9:26 am

Tja... Aan de uitleentafel preken ze natuurlijk wel voor eigen parochie
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor christinagrauls » ma feb 03 2020 4:52 pm

Hartelijk dank allemaal! inmiddels begrijp ik al iets meer over die flitsers...
christinagrauls

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Ad B » ma feb 03 2020 5:11 pm

Hoi,
Richard schreef:...
Hoe is het batterij verbruik van de Metz Mecablitz 26-AF2? Ik ervaar de SB700 en SB910 als zuiniger qua batterij verbruik dan de Metz Mecablitz 44-AF1.


Ik flits maar zeer weinig, ik heb niet voor niets m'n fullframe Z gekocht...
Vanaf Nikon fullframe gebruik (D750 in 2015) maak ik meer gebruik van hogere ISO's dan dat ik meteen naar een flitser grijp.
Maar soms moet het. Ook dan schroef ik m'n ISO wat op, zodat ik niet zo fel hoef te flitsen. :crazy:
In de Metz 26 AF2 zitten 2 AAA batterijen, die gaan bij mij toch wel een tijd mee.
Maar ik heb ook altijd een reserve setje bij me, gewone niet oplaadbare.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di feb 04 2020 1:38 pm

Ik heb zelf 2 SB-700 flitsers naast mijn D7200, op zich kun je een SB-700 flitser prima als comander gebruiken en zeker als de flitsers niet ver van je vandaan staan. Ik vind het enige nadeel van als je een flitser gebruikt als comander dat het infrarood gebruikt om de andere flitser aan te sturen. Voor off camera flitsen gebruik ik meestal een triggerset(zender met 2 ontvangers) die radiografisch werkt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor wil » di feb 04 2020 7:29 pm

Dankzij de tip van Ad B heb ik bij Kamera Express de Mecablitz 26 AF-2 gekocht. Ik snap alleen de werking van de slave niet. De Metz reageert pas een paar seconden later op een flits van mijn SB 900 als master. Ik zal wel iets fout doen in een instelling, maar kan niet vinden waar.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Flitsers voor Nikon Z6

Berichtdoor wil » di feb 04 2020 7:51 pm

Ik ben al iets verder. Met de knop op de SB 900 voor testflits reageert de Metz een paar seconde later. Met de SB 900 op de Z6 flitst de Metz wel gelijk.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten