Nikon D6

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Nikon D6

Berichtdoor Mike-Nikon » wo feb 12 2020 8:34 pm

En daar is hij dan...... Het nieuwe werkpaard van Nikon.

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/slr/professional/d6

Van het laatste nieuws tot internationale sportwedstrijden, de D6 komt tegemoet aan de eisen van professionals die op zoek zijn naar de ultieme combinatie van snelheid en nauwkeurigheid. Met Nikon's krachtigste AF-systeem ooit en een [url][/url]snelle real-time beeldoverdracht maakt u met deze full-frame D-SLR prachtige opnamen van beslissende momenten. Altijd en overal.

https://www.youtube.com/watch?v=BoGfg2e6bMM

https://www.youtube.com/watch?v=2oxOPtkPMyQ&t=2s
Laatst gewijzigd door Mike-Nikon op vr feb 14 2020 7:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Canon EOS-1D X Mark II met Canon EF 14-24mm f/2,8L USM.
Maar dan van Nikon......
Gebruikersavatar
Mike-Nikon

Forumlid
Berichten: 1913


Locatie: Rosevalley
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » wo feb 12 2020 9:05 pm

Fijn voor de sportfotografen onder ons... Ik heb de D5 specs niet ernaast gehouden, maar het lijkt me veel van hetzelfde. De AF heeft een schopje gekregen met meer sensoren, maar ze zitten nog steeds allemaal in het centrum. Dat zal wel zo blijven bij FX DSLR's...

Tja, de prijs is voor professionals. Dus heel fors. Wat me eigenlijk meer verbaast is dat de Lichtnetadapter EH-6C 379 Euro moet kosten!

Benieuwd wat de reacties zijn die hieronder komen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor justme » wo feb 12 2020 9:29 pm

Ik hoop dat het eens niet teveel over de prijs gaat zijn, er is nu eenmaal een specifieke doelgroep voor.
Ik ben benieuwd naar de reacties
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor RVK » do feb 13 2020 9:42 am

Hier een vergelijking tussen D 5 en D6
https://nikonrumors.com/2020/02/12/niko ... ore-143404
Het lijkt een beetje mager en ik zie dan ook al veel reacties zo van dit is een D5s en niet een D6.
Verder zag ik ook de vergelijking met de F5 en F6 , de laatste een camera die eigenlijk niet meer nodig was.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor ben42 » do feb 13 2020 9:59 am

Professioneel gereedschap. De afweging zal dan zijn, kan ik dit gereedschap terugverdienen.

Er zullen weinig hobbyisten zijn die deze camera aan zullen schaffen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Huib » do feb 13 2020 12:06 pm

Prijs € 7.299,00 voor een body. Met een 500/600mm zit je dik over de 20K. Als beroeps kan je dit afschrijven voor amateurs zal die sporadisch worden gekocht.

Zet je de D6 tegenover de Canon EOS-1D X Mark III dan bijt Nikon wederom in het stof.

Voor slechts 200 euro meer laat Canon de D6 ruim acht zich. Nikon claimt de snelste fps in zijn klasse 14 max/ Canon Max. 16p tot Max. 20 fps in Live View-modus, 105 punt af tegenvoer 191 Canon. Ook op film gebied hobbelt Nikon voor de zoveelste keer achter de feiten aan.

Teveel om eigenlijk op te noemen waar Nikon een steekje laat vallen.

Niet voor niets zie je steeds meer grijs bij grote sport evenementen.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor mozes » do feb 13 2020 12:12 pm

Zou leuk geweest zijn als de nieuwe groep af opties als firmware update voor de D5 aangeboden werden.
De cijfertjes vallen inderdaad wat tegen, ben benieuwd naar de in het veld reviews naast de nieuwe Canon 3dx, ergens heb ik een vaag vermoeden dat de verschillen niet heel groot zullen zijn, afgezien van de video opties.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » do feb 13 2020 1:45 pm

Toch even wat verder gekeken. Het aantal autofocus sensoren is juist AFgenomen, maar ze zijn allemaal kruisgevoelig en werken langer als er minder licht is. En je kan ze handiger combineren. Al met al zal het best een verbetering zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Skippy » do feb 13 2020 1:50 pm

Nikon heeft blijkbaar o.a. wat de autofocus betreft goed geluisterd naar de wensen zoals die geuit zijn door de doelgroep. Dat lijkt mij mij de juiste insteek.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor RVK » do feb 13 2020 2:56 pm

Hier een vergelijk met Canon

https://photographylife.com/nikon-d6-vs ... x-mark-iii

ook hier komt de d6 er erg mager vanaf

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor JvdKooij » do feb 13 2020 3:26 pm

RVK schreef:Hier een vergelijk met Canon

https://photographylife.com/nikon-d6-vs ... x-mark-iii

ook hier komt de d6 er erg mager vanaf

RVK


op papier ja, misschien beter om de testen en reviews in het wild af te wachten.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » do feb 13 2020 3:45 pm

Punt is natuurlijk vooral elke foto's je wel kan schieten met een D6 en niet met een D5... of meer kans om de foto zoals bedoeld te schieten. Idem natuurlijk ten opzichte van de Canon 1DX III.

Ik heb de zaken wat nader bekeken en ik schat dat de echte professional de D6 zal kopen als hij een nieuwe camera in deze klasse nodig heeft, maar als vervanger van een D5, dan moet je wel heel hoog in de boom zitten. Die camera is bijna gelijk wat betreft specs als ik het zo zie.

Opvallend trouwens dat de D6 een stuk lichter is dan de D5! En vrijwel even zwaar als de Canon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor justme » do feb 13 2020 3:52 pm

Op zich is het toch altijd een inkoppertje wat opvolgende modellen betreft. Als je net een d750 hebt, koopt niet snel een d780, datzelfde geldt voor de d7200 en de d7500.

Als je nu in de markt bent voor je eerste toestel dan is zo’n keus toch heel anders. Of wanneer je huidige body X jaar oud is.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor MarcoEos70D » do feb 13 2020 4:15 pm

Patrick schreef:Ik heb de zaken wat nader bekeken en ik schat dat de echte professional de D6 zal kopen als hij een nieuwe camera in deze klasse nodig heeft

Ben wel even benieuwd: op basis waarvan schat je dit in?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon D6

Berichtdoor Patrick » do feb 13 2020 4:36 pm

Omdat de verschillen met de D5 mij niet zo groot lijken. Het is natuurlijk wel wachten op de eerste echte tests. Wellicht is de autofocus echt een stuk beter en/of sneller. Of is de nieuwe CPU voor de verwerking in staat tot wat extras. Betere hoge ISO prestaties bijvoorbeeld, betere belichting? Wie zal het zeggen. De kale specs geven me wat dat betreft weinig aanknopingspunten...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten