Green.L 72mm of B+W 52mm

Discussies over filters

Onderwerp:

Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor vansloneker » do feb 13 2020 10:50 am

Op zoek naar een nog betaalbaar ND1000 filter ben ik bij twee mogelijkheden uitgekomen:
de Green.L ND1000 72mm voor €29,95 en de B+W 1066170, 110E ND 52mm voor €33,00.

De eerste passend voor de 18-200 lens, de 2e past op de 18-55 en de 55-200. Alle prima lenzen, de 18-200 is lichtsterker maar dat is juist bij ND fotografie geen thema lijkt me.

Zelf heb ik met geen van beide merken filters ervaring en ik heb nog geen keuze kunnen maken.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor jazzbassman » do feb 13 2020 12:27 pm

B+W filters zijn over het algemeen wel goed. Heb geen ervaring met hun ND filters maar wel met hun polarisatie filters
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor gvdnberg » vr feb 14 2020 9:42 am

Waar wil je een ND1000 filter voor gebruiken? Als je water "plat"wilt maken op klaarlichte dag dan snap ik dat en bij gebruik om watervalletjes te laten zien stromen ook, maar bedenk dat je 's ochtends en 's avonds het mooiste licht hebt en dan is een 4 of 6 stopper al voldoende. Zeker bij minder lichtsterke objectieven.
Daarbij komt dat je bij gebruik van deze filters eerst de compositie en de belichting goed in orde moet hebben (op statief) en dan zonder iets aan de opstelling te wijzigen het filter voor de lens schroeven. Dat is best lastig, voor je het weet heb je per ongeluk toch iets aan de instellingen (scherpstelling!!) veranderd en is je poging mislukt. persoonlijk zou ik nooit een schroeffilter gebruiken als ND filter. Een filterhouder waar je het filter inschuift is veel praktischer en geeft minder problemen met instellen en filter plaatsen.
bovenstaande geef ik je ter overweging.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor gijs sandberg » vr feb 14 2020 10:39 am

Rick,
Volgens mij probeer je appels en peren te vergelijken:
een mij-onbekend-merk 72 mm, met een A-merk 52 mm.
B+W geldt als betrouwbare maker van A-kwaliteit filters.
Als je de prijs als grens stelt: neem de B+W, die zal de beste kwaliteit bieden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor vansloneker » zo feb 16 2020 8:23 pm

Hartelijk dank voor de reacties. Ik begrijp heel goed hoe een ND fllter werkt en welke complicaties het geeft bij het maken van een opname -als dat tegenstaat moeten we maar een andere hobby kiezen ;)
Ik heb een paar ideeën voor ogen, een aantal fotosessies, daar wil je ook weer geen vermogen aan uitgeven.
Ik heb al eens een goedkoop Polaroid filter setje gekocht om ND te proberen. Het draaide er op uit dat ik op een donkere en grijze dag nog twee polarisatiefilters er voor moest schroeven om de gewenste effecten te verkrijgen.
Maar misschien is ND1000 inderdaad over the top, dan zie ik nog een Kenko ND8 52mm voor min of meer dezelfde prijs.

Vreemd trouwens dat die paar millimeter diameter meer voor een 72mm tov 52mm zo veel extra moeten kosten.

Voor de zonsop- en ondergangen zou er dan eens een ander filter moeten bijkomen.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma feb 17 2020 8:31 am

Zelf gebruik ik alleen een 10x ND filter. Als je wat nodig hebt, werkt dit altijd. Was helemaal niet tevreden over de instelbare ND filters, die gaven bij een beetje meer verduistering vlekken op de opname.
Koop een goed merk, en koop alles op 72 mm. Met een verloopring, die veelal nu nog uit China komen, past je filter op meerdere objectieven. B+W en Hoya zijn goede merken. Helaas is Nikon ND vrijwel niet te verkrijgen.
Alle ND flitsers hebben meer of minder kleurzweem. Een beetje fotobewerkingsprogramma kan die er uit krijgen. Een beetje Nikon camera heeft daar ook een mogelijkheid voor aan boord. En anders de grijskaart.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor vansloneker » za feb 22 2020 9:03 pm

Het is, met dank aan jullie adviezen, de B+W 52mm geworden. Helaas werkt het weer niet mee om het even leuk uit te proberen, het is wachten op betere tijden ;)
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Green.L 72mm of B+W 52mm

Berichtdoor vansloneker » di feb 25 2020 5:21 pm

Tussen de buien door enkele eerste buiten-testopnames gemaakt waarvan dit voorbeeld:

Afbeelding

ISO100, F18, 40 seconden handmatig belicht, flink nabewerkt omdat de heldere lucht dominant was in de belichting. Ik ben er erg tevreden mee dat er geen fading is. In het midden zie je iets een magenta gloed, dat komt omdat de zoeker niet afgedekt was, voor de D5100 heb ik geen passend kapje. Het is me duidelijk dat ik er iets op zal moeten verzinnen wanneer ik serieus aan de slag ga.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten