Accu vervangen Nikon D90

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » di feb 25 2020 11:08 am

Voor mijn Nikon D90 hebben ineens 3 accu's het begeven... (Snap er niks van!?!?)
Ze lijken wel op te laden en ook vol te zijn, maar mijn D90 gaat gewoon niet meer aan.
(Andere accu getest, en dan werkt die wel gewoon. Dus ik een groot vermoeden dat het de accu's zijn.)

Nu wil ik de accu's vervangen, alleen vroeg ik me af of dit Nikon accu's "moeten" zijn?
Of dat andere alternatieve merken ook goed genoeg zijn?
Als dat gewoon prima is, welk merk? Waar?

Het gaat om de: Nikon EN-EL3E (7,4 V, 1500 mAh)

Hoor graag tips/links, wil er liever geen 50-60 euro per stuk aan uitgeven. (Zeker omdat ik er meteen 2 zou willen.)
Eventueel een "grotere" accu met meer mAh als dat kan, mag ook.
Laatst gewijzigd door w0uter op di feb 25 2020 2:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 25 2020 12:04 pm

Beste W,
Curieus dat drie accus teglijk de geest geven (ze zouden even oud/gebruikt kunnen zijn).
Maar ach: de kamera kan ruim tien jaar oud zijn, dus de accus kunnen ook zo oud zijn.
Kan je de falende accus in een andere kamera bekijken?
Weet je hoe oud de accus zijn ?
Kan je je herinneren wat (toen de accus het nog wel deden) te zien was onder setup/batterij-informatie ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » di feb 25 2020 12:09 pm

[overbodige quote verwijderd; Henk, mod]
Inderdaad erg curieus dat ineens 3 accu's het begeven hebben.
(Moet daar bij zeggen dat ik er 2 al lang niet gebruikt had)
Misschien voor de zekerheid een nieuwe oplader aanschaffen, misschien dat die het probleem veroorzaakt heeft. (geen idee of dat kan)

Ik heb de accu's in een D70s getest, zelfde probleem.
Accu's zijn waarschijnlijk net zo oud als de camera, dus vervangen is geen overbodig luxe.
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor gijs sandberg » di feb 25 2020 12:17 pm

W,
re: lader
Die gaan zelden stuk, en als die de jongere accu kan laden is die lader niet verdacht.
re: keuze origineel of niet.
Die vraag is al vaak op dit forum besproken.
Mijn advies: koop van een vertrouwde bron/verkoper, liefst origineel Nikon of een erkend merk.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » di feb 25 2020 12:21 pm

[idem]

Tips voor een alternatief merk? (en eventueel die vertrouwde bron/verkoper)
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor Ronald53 » di feb 25 2020 1:10 pm

[3e overbodige quote verwijderd; quoten van voorgaand bericht is overbodig tenzij deel van een lang bericht]
Heb je dit deel van de reactie van Gijs ook gezien?
gijs sandberg schreef:Die vraag is al vaak op dit forum besproken.
Even de zoekfunctie op de site loslaten, dan zie je welke meningen er zoal zijn.
groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor Kees H » di feb 25 2020 1:50 pm

de Jupio EN-EL3e doet het prima in de D90. Camera word nog maar zelden gebruikt maar accu's laden nog steeds prima op (de nikon en Jupio) en camera werkt ook prima.
deze zijn beide bijna 9 jaar oud.

met andere merken heb ik geen ervaring
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor ben42 » di feb 25 2020 1:55 pm

Hallo,

3 Accu's tegelijkertijd kapot is zeer onwaarschijnlijk. Maar Lion Accu's die volledig ontladen zijn, zijn meestal niet meer te herstellen. (Soms helpt een tijdje in de vriezer leggen en daarna laden). De accu's die je dus al een (hele) tijd niet meer hebt gebruikt zijn waarschijnlijk kapot door het lange liggen.

Kan ook zijn dat je toestel 'stuk' is en b.v. de accu niet meer ziet zitten. Om dat niet een te grote investering te doen, zou ik een nepper kopen. In Leiden zit een (redelijk betrouwbaar) bedrijf dat ze levert voor 15 Euro. Volgens mij heb je dan lang niet de kwaliteit van een Nikon Accu, de levensduur zal flink korter zijn, maar nieuw werken deze accu's voldoende goed.
Werkt je toestel dan weer met een dergelijke nepper, dan zou ik voor de D90 geen orginele Nikon meer kopen, maar enkele neppers, zodat als een accu het loodje legt je een reserve accu hebt. Meestal merk je bij dit soort accu's wel dat ze slechter beginnen te worden.

Opmerking: Dacht niet dat dat het geval was bij de D90, er zijn camera's die 'beveiligd' zijn tegen nep accu's. Dat zou jammer zijn van de 15 Euro, maar volgens mij is dat nog een stuk minder dan een orgineel en er dan achter komen dat de camera en niet de accu het probleem is.

Vriendelijke groet,
Ben

De accu's on line:
Leiden, een nepper voor 15 Euro.
Fotozaak, merk Jupio voor 39 Euro.
Fotozaak, 59 Euro. (Merk werd niet vermeld).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » di feb 25 2020 2:05 pm

@ronald
Zeker gezien, maar ook benieuwd naar wat dan een goed erkend merk is voor een accu.
Zoals eerder aangegeven wil ik liever geen 50-60euro uitgeven voor 1 accu omdat er dan Nikon op staat.
Zeker niet als de ervaringen met alternatieve merken ook goed zijn. (waar ik dmv dit bericht antwoord op probeerde te krijgen)

@kees
Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken naar dit merk.

@Ben
Dankje voor het meedenken, vond het zelf ook vrij bijzonder...
De accu's werken niet in de D90, maar ook niet in de D70s. (Andere accu wel, dus de body's zijn in orde)
Ik ga je tip met de vriezer eens proberen, ze doen nu toch niets meer, dus slechter kan niet.

Verder zag ik zelf Hähnel accu's voor +- 25euro. Dat merk zag ik wel vaker voorbij komen.
Beetje tussen merkloos en een Jupio in qua prijs.
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor hvds » di feb 25 2020 8:13 pm

Heb nog twee EN-EL3e accu’s van mijn D700 liggen
Mag je kosteloos ophalen
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor Tony D » di feb 25 2020 10:15 pm

Ik heb hier ook nog een D90 liggen met twee accu’s. Ik zal eens kijken of die het nog doen!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » do feb 27 2020 9:03 am

@hvds
Oh wauw, die had ik niet zien aankomen. Ik stuur je even een bericht.

@Ton
Ik hoor het graag, mocht je ze getest hebben kan je me altijd een berichtje sturen.
Laatst gewijzigd door w0uter op zo mar 01 2020 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor Tony D » zo mar 01 2020 5:32 pm

w0uter schreef:@Ton
Oh wauw, die had ik niet zien aankomen. Ik stuur je even een bericht.

@TonyD
Ik hoor het graag, mocht je ze getest hebben kan je me altijd een berichtje sturen.


Ik heb de camera uit de mottenballen gehaald. De accu die er nog inzat (heel dom natuurlijk) was leeg en ligt nu in de oplader. Die andere was nog een beetje vol. Ik kon er nog gewoon foto's mee maken.
De camera is sinds zomer van 2016 niet meer gebruikt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor w0uter » ma mar 02 2020 10:35 am

@Ton
Ik blijf het zn vreemd verhaal vinden dat mijn accu's ineens niet meer werken.
Daarvan is het minder lang geleden dat ze niet gebruikt zijn als dat jij nu benoemd met jou accu's.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat toch de oplader de veroorzaker is.
Omdat een accu die ik wel regelmatig gebruikte, ook ineens niet meer werkt. (En opgeladen is met de zelfde oplader)

Voor de zekerheid ga ik naast de accu's, denk ik ook maar de oplader vervangen.
w0uter

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Accu vervangen Nikon D90

Berichtdoor ben42 » ma mar 02 2020 11:49 am

Zie:
Afbeelding

Hier een oplader voor Nikon accu's (twee verschillende typen) en een 'Universele monitor" voor USB laders.
Op beiden is een het voltage, de laadstroom, de totale hoeveelheid lading en nog een paar dingen te zien.
Hiermee kun je zien dat er inderdaad geladen wordt en je kunt hiermee ook de conditie van een batterij (of zelfs een accupack) in de gaten houden. Zelf gebruik ik (zeker de USB lader) veel om te controleren of het stekkertje wel goed is verbonden.

De Nikon lader heeft een prijs van rond de 15-25 Euro en kan gebruikt worden met alle of de meeste USB laders en is daarmee een heel stuk compacter en lichter dan de lader die bij de Nikon zelf wordt geleverd.

Vriendelijke groet,
Ben

zie ook :
el15_lader
en de op de foto afgebeelde (15.95 Euro):
el14_en_el15_lader
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten