Lightroom Raw en JPG vraagje.

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom Raw en JPG vraagje.

Berichtdoor ben42 » za mar 07 2020 4:08 pm

Na het importeren in Lightroom is bij mij de instelling dat alleen de RAW's zichtbaar worden en niet de JPG's.
Harstikke handig. **)

Maar soms wil ik toch nog even de JPG (in lightroom) zien.

Nu heb ik wel een workaround, ik ga naar buiten lightroom, geef de jpg's die ik wil zien een iets andere naam en synchroniseer dan de folder. Voor een paar foto's is dit goed te doen. (Maar klein beetje onhandig).

Is er een methode om de JPG (van dezelfde RAW) even zichtbaar te maken?

Dank voor jullie tijd en aandacht,
Ben



**)
Vroeger had ik dat zowel de JPG als RAW zichtbaar werden, maar dat is in de praktijk meestal niet handig.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Raw en JPG vraagje.

Berichtdoor EdvandeZilver » za mar 07 2020 4:16 pm

In Windows verkenner, rechtsklikken, openen met?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom Raw en JPG vraagje.

Berichtdoor mozes » za mar 07 2020 4:58 pm

Gewoon in verkenner, dan zie je een welliswaar 'n kleine afbeelding.

of via fastrawviewer, kan je razendsnel wisselen tussen raw en jpg.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Raw en JPG vraagje.

Berichtdoor justme » za mar 07 2020 5:06 pm

Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom Raw en JPG vraagje. Samenvatting

Berichtdoor ben42 » zo mar 08 2020 2:03 pm

Allen Hartelijk dank voor het meedenken.

Wat ik zocht is er dus eigenlijk niet. (Even snel van een paar foto's in Lightroom ook de JPG bekijken). Waarom ? ***)
Mogelijkheden die er wel zijn:

  • Buiten Lightroom om kijken, zowel in de verkenner als in FastStoneViewer of in Fastrawviewer. Ed en Mozes gaven dit aan.
  • In Lightroom aangeven dat je RAW en JPG files als afzonderlijke files wilt beschouwen. Aangegeven door Wiebe. Maar dit heeft alleen effect op de import, dus snel even bekijken, betekend of dit voor de import doen of opnieuw synchroniseren en later de optie waar af zetten en dan nog een keer synchroniseren. Geschikt voor als je heel veel JPG's in een enkele folder even zichtbaar wil maken.
  • Of de work around gebruiken de JPG een net iets andere naam geven en dan opnieuw synchroniseren. Geschikt voor een paar jpg's even (of wat langer) zichtbaar maken.

Dank voor jullie tijd en aandacht,
Vriendelijke groet,
Ben

***)
Waarom:
Momenteel ben ik aan het kijken wat de camera instellingen doen met zowel de JPG als de RAW. Omdat er een groot verschil in het functioneren zit tussen de D7000 en de D7200. Probeer ik nu een werkmethode die werkte bij de D7000 te vervangen door een werkmethode voor de D7200. Daarvoor is het nodig dat ik de foto's goed kan beoordelen en het verschil tussen de JPG en RAW goed kan beoordelen.
Ik heb hiermee gewacht tot ik de nieuwe Lightroom had :D . Omdat programma's als FaststoneViewer en ik vermoed ook anderen minder mogelijkheden hebben dan Lightroom en ook de representatie dan iets minder zeker is.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom Raw en JPG vraagje.

Berichtdoor dotcat » wo mar 11 2020 12:47 pm

Een andere mogelijkheid is om de raw en jpeg foto te "stacken". Hierdoor zitten de raw en jpeg in een stapeltje en zie je alleen de raw foto. Wil je dan de raw en jpeg vergelijken dan open je de stack zodat beide foto's naast elkaar staan.
Om de stacks te genereren selecteer je alle raw en jpeg foto's die je wilt stacken en ga naar Photo>Stacking>Auto Stack by Capture Time. Kies voor een tijdsverschil van 0.
Zie link voor screenshots.

Link: https://laurashoe.com/2012/10/16/rawjpeg-continued-managing-rawjpeg-files-in-lightroom/
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten