HOE ? Behringer X-touch mini.

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

HOE ? Behringer X-touch mini.

Berichtdoor ben42 » wo mar 11 2020 11:35 am

Hallo Allemaal.

Hallo ik wil dit item gebruiken om ervaringen uit te wisselen over het aansturen van Lightroom met de Behringer X-touch mini.

Zaken als :
Hoe heb je het bureau blad ingericht ?
Hoe bedien je het apparaat (b.v. linkerhand, rechterhand, tweehandig) ?
Hoe heb je de functies op het apparaat ingesteld ?
Hoe gebruik je een menu structuur ?
Welke functies zijn handig op de controler te gebruiken ?
Maken en gebruiken jullie nog eigen profielen ? (Of veranderen jullie alleen bestaande ?)

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding

Natuurlijk heb ik al heel wat gegoogled (inclusief deze site), natuurlijk heb ik al wel een aantal zaken geprobeerd.
Toch wil ik nog graag leren van deze communitie.
Ik maak nu gebruik van Midi2lr
En voor de gebruiksaanwijzing het het profiel heb ik gebruik gemaakt van deze site :
Complete Midi2LR Lightroom
Het gebruikte profiel is een goed startpunt, maar natuurlijk nog niet aangepast aan de persoonlijke instellingen.
Zo mis ik een aantal functies op de controler. (Is dat een bezwaarn ?).
En er zitten zelfs een paar functies die mij in de weg zitten. (Die ik ga verwijderen).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HOE ? Behringer X-touch mini.

Berichtdoor Richard » wo mar 11 2020 7:24 pm

Hallo Ben,

De Behringer X-touch mini ligt op een verhoogde opstelling waar ook de monitors op staan, links van het toetsenbord.
Ik bedien het apparaat linkshandig.
Met de functies ben ik blanco begonnen, ik gebruik vooral de draaiknoppen van laag A: Hooglichten, Schaduwen, Witte tinten, Zwarte tinten, Helderheid, Scherpte, Luminantie en Nevel verwijderen. De drukknop functie van de draaiknoppen is de reset van de draaiknop functie. De eerste twee knoppen Grid en Ontwikkelen, de tweede twee knoppen vorige en volgende. Dat vind ik vooral handig bij invullen van Kop in het Grid: dan gaat Lightroom meteen naar de volgende of vorige foto en kan daarvan de kop worden ingevuld, c.q. gewijzigd.

Ik heb er geen layout over, daarvoor ben ik nog te lui voor. De knopindeling weet ik uit mijn hoofd.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HOE ? Behringer X-touch mini.

Berichtdoor NikonGuy » do mar 12 2020 7:50 am

Hallo Ben,

Ik gebruik zelf de X-touch compact. Die is groter en heeft schuifregelaars. Mijn bureau heeft een plank voor het toetsenbord, die onder het tafelblad zit. Als ik de Behringer niet gebruik schuif ik die naar achteren, onder het tafelblad en zet het toetsenbord ervoor. Gebruik ik hem wel dan zet ik het toetsenbord op het tafelblad en trek ik de Behringer naar voren. Ik gebruik beide handen voor de bediening.
Omdat ik er zo aan gewend ben gebruik ik hem nu ook op mijn laptop als ik beneden zit te werken.
Ik gebruik Midi2LR en verander af en toe wat instellingen. Ik gebruik een labelprinter om kunststoflabels te maken.
NikonGuy

Forumlid
Berichten: 12


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: HOE ? Behringer X-touch mini.

Berichtdoor MarcoEos70D » do mar 12 2020 9:04 am

Een heel uitgebreid topic over dit apparaat vind je hier. Wellicht nuttig.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: HOE ? Behringer X-touch mini.

Berichtdoor ben42 » zo mar 22 2020 2:26 pm

Allen dank voor jullie bijdragen.

Marco, de draad die jij aangaf was destijds voor mij de reden om de X-touch mini aan te schaffen. Heeft twee jaar op de plank gelegen omdat ik nog over een Lightroom 4 beschikte.

NikonGuy, zoveel meer 'knoppen' dan de X-touch, dat maakt de bureau ruimte en het navigeren op het apparaat zoveel anders. Je kunt veel meer dingen direct instellen, op de X-touch kun je volgens mij al die dingen ook wel instellen, maar dan moet je door meerdere druktoetsen. Dus ik hoop het navigeren nog goed in mijn vingers te krijgen.

Richard, zo te lezen gebruik je een vrij plat profiel. Dus niet al te veel mogelijkheden en daarmee ook niet al te veel navigatie.

Het profiel dat ik gebruik:
Complete Midi2LR Lightroom

De Draaiknoppen:
115 sliders.
118 druk instructies (meeste reset van de slider)
In totaal zijn daarvoor 13 'sub'profielen gedefinieerd. **)

De Drukknoppen:
Veel drukknoppen hebben dezelfde functie in de verschillende profielen. Drukknoppen worden (eigenlijk) niet gebruikt voor het beïnvloeden van foto's. (Alleen een zwartwit knop). Ze dienen voor het navigeren tussen de profielen, metadata (sterren/kleuren) en het zichtbaar maken van dingen.

Momenteel ben ik aan het denken welke dingen ik nog wil veranderen. (B.v. Zwartwit knop weg, een undo button, misschien vooruit achteruit op meer plekken beschikbaar, copy/paste, speciaal profiel voor oude dia's bewerken. En
omdat ik de X-touch vertikaal heb liggen de drukknoppen misschien in een andere volgorde. Allemaal met vraagtekens.)
Nu gebruik ik het toetsenbord nog veel, naast de muis.
(Knop veranderen lukt al wel, maar een extra profiel maken en gebruiken moet ik nog induiken).

Dank voor jullie inbreng,
Vriendelijke groet,
Ben

**) De 'Subprofielen'
Basic
Brush
Colors_Gray
Colors_Hue
Colors_Luminance
Colors_Saturation
Crop
Detail
Effects
Gradient
Library
Radial
Spotremoval
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten