"slecht" licht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

"slecht" licht

Berichtdoor WillemT » zo mar 22 2020 12:07 pm

Het liefst laat ik op een dag als gisteren mijn camera thuis. Grote contrasten maar vooral ook lelijk licht. Aan die grote contrasten is achteraf nog wel wat te doen. Ik heb mooie foto's gemaakt in zonnige oorden. Maar op een dag als gisteren (21 maart, staalblauwe hemel) heb ik ook problemen met de witbalans. Het lijkt wel of dit iets te maken heeft met het seizoen of de windrichting (polaire lucht). 28 februari 2016 was ook zo'n dag. En ook uit mijn analoge tijd herinner ik me waardeloze voorjaarsfoto's.

Ik fotografeer in RAW, had de camera's op AWB staan en verder picture style / picture control op Neutral. In Lightroom krijg ik de witbalans niet naar wens rechtgetrokken, het blijft lelijk. As Shot leverde mij 5150 / +1, het kiezen van Daylight (5500 / +10) geeft een aardig resultaat maar nog steeds niet mooi. Een dakpan of witte dakrand is doorgaans geen goed referentiepunt. Soms helpt het om met het Graduated Filter de hemel qua Temp/Tint nog wat extra aan te passen. Normaliter heb ik weinig problemen met de witbalans. Is het gebruik van een grijskaart de oplossing? Of is dit gewoon "slecht" licht en kan ik mijn camera beter thuislaten?
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor Ronald53 » zo mar 22 2020 10:17 pm

Camera niet thuislaten, maar als de kleur niet voegt, of niets toevoegt: Heb je zwart/wit al geprobeerd?
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor WillemT » ma mar 23 2020 2:54 pm

Dat is een andere discussie :wink2:
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mar 23 2020 3:24 pm

Heb je wat meer info met voorbeelden?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor mozes » ma mar 23 2020 4:05 pm

Gebruik je photoshop, de auto instellingen geven soms een compleet verkeerde weergave.
Wat ik dan doe is in acr geen enkele bewerking.
in photoshop zelf de witballans aanpassen, dat werkt dan net wat beter allemaal, veel meer opties tot correctie.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor WillemT » ma mar 23 2020 4:06 pm

Afbeelding
Bovenstaande foto heb ik afgelopen zaterdag rond 13:00 uur gemaakt. Niet het beste moment van de dag bij hard licht maar daarom juist een uitdaging.
Met de witbalans ben ik nog niet gelukkig.

Exposure Time: 1/400
F Number: 5.0
Exposure Program: Aperture-priority AE
ISO: 100
Exposure Compensation: +0.7
Metering Mode: Multi-segment
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor wadwandelaar » ma mar 23 2020 5:03 pm

Je kan aan de schuifjes trekken voor de witbalans maar heb je ook wel eens een neutrale grijze kleur proberen te 'pikken' met het pipet?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor justme » ma mar 23 2020 5:24 pm

Goed punt was wandelaar, even de witbalans pipet op het witte houtwerk van de molen toepassen, zou in de meeste gevallen goed resultaat moeten geven.

Misschien kun je je RAW file online beschikbaar maken, zodat we hier ook even naar kunnen kijken?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor WillemT » ma mar 23 2020 5:45 pm

wadwandelaar schreef:Je kan aan de schuifjes trekken voor de witbalans maar heb je ook wel eens een neutrale grijze kleur proberen te 'pikken' met het pipet?

Bedankt voor de reactie. Ja, dat heb ik geprobeerd op een aantal mogelijk representatieve vlakken. Maar mijn ervaring is dat je zelden een vlak treft dat de 18% grijs van een echte grijskaart voldoende dicht benaderd.
Het resultaat is vaak dat het nog lelijker wordt dan wat de camera op basis van AWB bedacht had. Daarom dacht ik, ik moet toch maar eens een grijskaart kopen :-)
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor WillemT » ma mar 23 2020 5:48 pm

wiebeterpstra schreef:Goed punt was wandelaar, even de witbalans pipet op het witte houtwerk van de molen toepassen, zou in de meeste gevallen goed resultaat moeten geven.

Bedankt voor de reactie. In Lightroom is er alleen een pipet voor "neutrale" vlakken. Ik heb de zwarte delen van de molen geprobeerd en ook de witte randen van het bovenhuis. Uiteindelijk heb ik e.e.a. op het oog aangepast. Met een gekalibreerde monitor lukt dat vaak aardig.

Afbeelding
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor henkk » ma mar 23 2020 6:05 pm

Ik heb goede ervaringen met het pipet op de wolken zetten. Voor de kleurbalans hoeft het niet 18% grijs te zijn, elke intensiteit grijs ..... wit is bruikbaar (zo lang niet zwart).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor vansloneker » di mar 24 2020 6:47 pm

Foto 2 vind ik ook wat hebben. De tuien zou een ander misschien vermijden maar maken het apart. Leuk ook die tram op de brug.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor mozes » di mar 24 2020 8:52 pm

trrukje wat ik wel eens doe in photoshop
copy van de foto op een nieuwe laag.
op de copy laag een blur > average
en dan op de copy laag wat een nu een egale kleur is, via levels of curve op een nieuwe laag met de middelste pipet de grijspunt zetten. maakt niet uit welke kleur deze laag nu heeft.
als je daarna de copy laag uit zet, heb je de witballans correctie, je kan de voor en na checken door via de levels of curve layer aan/uit te zetten.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor WillemT » wo mar 25 2020 11:06 am

mozes schreef:trukje wat ik wel eens doe in photoshop

Bedankt voor de reactie. Die truc ken ik inderdaad, zie de website van Johan Elzenga. Je kan overigens ook Gaussian Blur proberen.
Johan heeft ook nog een andere aanpak

Eduard de Kam beschreef in de Focus van januari 2019 nog een derde methode:

(1) Maak een aanpassingslaag met een curvecorrectie
(2) Houd de Alt-toets ingedrukt en klik binnen het venster van de aanpassingslaag op "auto"
(3) Er popt nu een venster op: Auto Color Correction Options
(4) Vink aan: Find Dark and Light Colors en daarnaast ook Snap Neutral Midtones (Donkere en Lichte Kleuren plus Magnetische Middentonen)

De resultaten van bovenstaande methoden wisselen een beetje van keer op keer en zijn afhankelijk van de mate waarin op de oorspronkelijke foto de witbalans afwijkt. Ze zijn er volgens mij voor bedoeld als je initieel geen grijskaart ingevoegd had.
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: "slecht" licht

Berichtdoor Brutus » wo mar 25 2020 3:55 pm

WillemT schreef:De resultaten van bovenstaande methoden wisselen een beetje van keer op keer en zijn afhankelijk van de mate waarin op de oorspronkelijke foto de witbalans afwijkt. Ze zijn er volgens mij voor bedoeld als je initieel geen grijskaart ingevoegd had.


Pas op bij het gebruik van de "klassieke" grijskaart.
Deze is bedoeld om de belichting in te stellen, niet de witbalans.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten