Scherpstellen Group stand

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Scherpstellen Group stand

Berichtdoor Oktay » zo mar 29 2020 5:35 pm

Beste leden,
Ik heb een opmerking inzake het autofocus systeem van mijn D500 i.c.m. Nikon 200-500 lens.
Met de corona maatregelen ben ik eenzaam naar de bossen geweest om tijd door te brengen met mijn camera en lens. Ik heb niet veel ervaring met de autofocussysteem van mijn camera dus de leden die hierover deskundig zijn graag uw mening.

Ik fotografeer bij bewegende beelden op AFC stand met group focus. Ik krijg dan 4 scherpstelpunten te zien in mijn zoeker. Nu is het mij het volgende opgevallen.
Indien ik een object heb vastgelegd, stel een vogeltje, die in de cirkel van de 4 scherpstelpunten is terechtgekomen, dan valt me op dat het niet scherp is. Dus geen focus. Indien het vogeltje buiten die 4 scherpstelpunten is dan lijkt juist wel een focus te zijn. Ik heb letterlijk foto's waarbij het object of een deel daarvan echt precies midden in de 4 scherpstelpunten is terechtgekomen, maar volledig wazig beeld.
Is dit de manier hoe Group stand werkt??


P.s. de d500+lens is door Nikon service paar maanden geleden autofocus gejusteerd (wat het ook mag betekenen) en de sensor gereinigd.
Via aliexpress heb ik een kartonnen kaart besteld en ontvangen voor fine tuning. Moet ik nog uitvoeren.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor henkk » zo mar 29 2020 6:44 pm

Met groep af zou hij op het dichtstbijzijnde onderwerp tussen de aangegeven punten moeten scherpstellen. Maar misschien is het vogeltje te klein. Probeer anders eens d72.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor wadwandelaar » zo mar 29 2020 7:43 pm

We missen een hoop informatie in je verhaal. Wat voor instellingen gebruik je verder, was het donker, was het licht, hoe ver zit je van je onderwerp af etc. etc. Was het maar zo makkelijk om een antwoord te geven. Ik gebruik altijd single point en soms 25. Tijd voor een filmpje.

"Hoe werkt groepsgebied-AF? In feite zie je in de zoeker vier focuspunten, met de vijfde in het midden verborgen. Je kunt alle vier de scherpstelpunten verplaatsen door op de multi-touch-controller aan de achterkant van de camera te drukken (idealiter wil je in het midden blijven, omdat de scherpstelpunten in het midden van het beeld cross-type zijn en het meest nauwkeurig zijn) . Wanneer ze op een onderwerp zijn gericht, worden alle vijf focuspunten tegelijkertijd geactiveerd voor de initiële focusacquisitie, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het dichtstbijzijnde onderwerp. Dit verschilt nogal van de Dynamic 9 AF-modus, omdat D9 8 scherpstelpunten rond het middelste scherpstelpunt activeert, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het gekozen middelste scherpstelpunt. Als de camera niet scherpstelt met het middelste scherpstelpunt (niet genoeg contrast), probeert hij dit te doen met de andere 8 scherpstelpunten. In principe zal de camera altijd prioriteit geven aan het centrale scherpstelpunt en alleen failover naar de andere 8 als scherpstelling niet mogelijk is. Groepsgebied-AF daarentegen gebruikt alle 5 de scherpstelpunten tegelijkertijd en probeert scherp te stellen op het dichtstbijzijnde onderwerp, zonder de voorkeur te geven aan een van de 5 scherpstelpunten."
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor EdvandeZilver » zo mar 29 2020 9:35 pm

Mag ik een korte tip geven om het beste uit je camera te krijgen?
Wordt voor een paar tientjes per jaar lid van de NikonClub en schrijf je in voor een workshop van de Nikon School. Er gaat een wereld van zeer nuttige informatie voor je open en je haalt zoveel meer uit je camera.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3143


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor wadwandelaar » zo mar 29 2020 10:05 pm

EdvandeZilver schreef:Wordt voor een paar tientjes per jaar lid van de NikonClub

In een ander topic had ik al eens gezegd dat hij de gebruiksaanwijzing van zijn camera van voren tot achter moet doorlezen. Een schat aan informatie waar precies uitgelegd wordt hoe de camera werkt. En dan zijn er legio filmpjes op Youtube te vinden waar deze onderwerpen allemaal uitgekauwd zijn door vooraanstaande fotografen.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor Oktay » zo mar 29 2020 10:52 pm

Hoi allen,
Bedankt voor de reacties. Ik heb de gebruikershandleiding weinig gelezen maar op youtube kijk ik heel veel videos. Ik had zelf de setup video voor birds in flight van Mark ook toegepast. Die instellingen heb ik ook behouden. Zo ben ik ook op het idee gekomen om group te gebruiken voor vogels.

Ik Fotografeer op shutter prioriteit met minstens 1600. Ik heb tot nu toe overdag gefotografeerd met veel zonlicht. Diafragma op 5.6-7.1.

Als ik het goed heb begrepen dat zou group op duiven, waarbij de duif volop in beeld komt bij de group focus points de verbogen deel wazig is. De duif zelfs op de grond. Onder de omstandigheden en instellingen waarmee ik de foto heb genomen zou het dus over de vijf focus point heel scherp moeten zijn.

Met woorden is het lastig uit te leggen. Kan ik jullie een aantal fotos sturen, dan kunnen jullie zelf beoordelen??

Groet,
P.s. Ik heb destijds een beginnerscursus gedaan bij nikon bij het dierenpark tussen Helmond en Eindhoven.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor wadwandelaar » zo mar 29 2020 10:57 pm

Ik ben benieuwd naar je foto’s.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 29 2020 10:57 pm

We hebben het er al eerder over gehad en meerdere mensen raden het je aan: LEES DE HANDLEIDING nou eens.
Dan begrijp je hoe een bepaalde instelling werkt en die je niet iemands kunstje na zonder te begrijpen waarom iemand dat zo doet.

Het wordt een nodeloos lang verhaal wanneer je maar je eigen gang blijft gaan, het niets oplevert en je weer vragen gaat stellen.
Vragen stellen is prima, maar niet wanneer je adviezen in de wind slaat...
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor Oktay » zo mar 29 2020 11:15 pm

#Imaginery, je hebt volkomen gelijk een kuntjes nadoen is niet handig. Dit was ook niet mijn intentie omdat ik in de veronderstelling was dat ik de instellingen begreep. Voldoende shutter speed bijvoorbeeld om geen onscherpe foto te krijgen, voldoende licht zodat autofocus goed kan werken etc. Enige verwarring hoe die group focus points werd geactiveerd.

Met de toelichting van de wadwandelaar weet ik nu dat bepaalde fotos scherp hadden moeten zijn..
Ik zal morgen fotos proberen te plaatsen.

Groet.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor Oktay » zo mar 29 2020 11:17 pm

Kuntjes=kunstje , wordt al laat..
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstellen Group stand

Berichtdoor Nikkormaat » ma mar 30 2020 1:10 am

Heb je misschien prioriteit bij ontspanknop in plaats van scherpstellen gekozen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten