MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Wat vind je de beste foto bij het thema "Tegenstelling"?

Peiling eindigde op di apr 21 2020 10:01 pm

vansloneker
0
Geen stemmen
bcvthul
1
3%
EdvandeZilver
1
3%
Gerrit
4
12%
Richard
1
3%
Ronald53
6
18%
landrot3
10
30%
josti
0
Geen stemmen
jan24
2
6%
swimmer
1
3%
Mieke53
0
Geen stemmen
RKF
2
6%
Jacqueline Ermens
3
9%
Karina2
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Onderwerp:

MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor josti » wo apr 01 2020 10:01 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van maart 2020 met als onderwerp "Tegenstelling".
Deze maand zijn er 14 foto's ingezonden :thumbup:, alle deelnemers bedankt voor het meedoen. De foto's voldoen allemaal aan de voorwaarden en mogen dus meedoen in de poll. Bij enkele foto's zijn de exifgegevens niet direct zichtbaar, maar via o.a. pb's heb ik ze kunnen controleren.
Breng je stem uit op de foto die jij het beste vindt. Het is weer geen eenvoudige keus deze maand; er zijn veel verschillende invullingen van het thema gemaakt en dus is het lastig vergelijken. Discussie over de foto's mag! Het is een mooie aanvulling van deze poll. Vertel wat je van de foto's vindt en leer daarmee van elkaar. Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 april 2020, ongeveer 22.00 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Tegenstelling" vind je hier.
De winnende foto's van 2020 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017, 2018 en 2019 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018 en 2019.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor bcvthul » vr apr 03 2020 1:57 pm

Ik heb gekozen voor de foto van RKF. Bijzondere scherpte diepte. Foto is gemaakt met een lens die als macro-lens aangemerkt wordt (tenminste dat denk ik als ik de EXIF-data goed interpreteer....).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor RKF » za apr 04 2020 1:24 pm

Dank je Beert Chris. Is inderdaad een macro lens.
RKF

Forumlid
Berichten: 18


Locatie: Uithuizermeeden
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor josti » ma apr 13 2020 8:16 pm

Een rustige tweee paasdag geeft wat ruimte om wat te vinden van de ingezonden foto's bij het thema 'Tegenstellingen'. Hier een persoonlijke, niet door enige kennis gehinderde mening over de foto's.
In de eerste plaats heel leuk om de verschillende interpretaties te zien. Heel creatief toch met z'n allen :thumbup: .

vansloneker: afbraak versus nieuwbouw. Goed gezien deze tegenstelling. Om hier een aantrekkelijke foto van te maken zou voor mij heel moeilijk zijn. Ik zie hier een wat rommelig beeld. Dat is bijna niet te voorkomen denk ik. Toch blijf ik er naar kijken. De kabels die uit de lucht komen vallen, vind ik een leuk detail.
bcvthul: scherp en onscherp. Mooi in beeld gebracht met precies genoeg onscherpte om goed te kunnen zien wat je bedoelt. De foto vraagt om net een tikkie meer nauwkeurigheid in de symmetrie en een gelijkmatige achtergrond. In mijn persoonlijke top 5.
EdvandeZilver: oude en nieuwe beelddrager. Mooi, eenvoudig, scherp, verzorgd. Prima foto.
Gerrit: water en vuur. Een creatief idee en mooi uitgevoerd. Het enige wat ik jammer vind, is dat ik het water niet heel duidelijk kan herkennen. Het is zeg maar een heel klein beetje water en veel vuur. Desondanks in mijn top 5.
Richard: warm versus koud. Samengebracht op één knop. Goed in beeld gebracht en mooi scherp.
Ronald53: zoet en zuur. Zoals we inmiddels van Ronald gewend zijn een prima verzorgd uitgebalanceerd beeld. Een prettige kleurstelling en simpele mooie belichting. Top 5 voor mij.
landrot3: koning en koningin. Mooi gevonden en uitgewerkt. De lichtval vind ik erg mooi. Het stuk in de achtergrond maakt de foto voor mij af. De verticale lijn links in de achtergrond had er van mijn niet hoeven zitten. Verder top 5 waardig.
josti: vers blad en verdord blad. Vind er maar iets van..
jan24: open en gesloten huis. Mooi gevonden in de actualiteit. De kleuren spreken mij aan maar verder een twaalf in een dozijn plaatje.
swimmer: licht en donker. een mooie opname van dit blad in avondlicht. Fraaie compositie en mooi licht en schaduwwerking op het blad. De foto was voor mij nog beter geweest als ik nog net een stukje tak links onderin had gezien en het stukje blad nou net niet. Dat is nu net te donker naar mijn smaak.
Mieke53: zwart en wit. Kunstzinnig. Ik houd er wel van. Deze is amper als foto te herkennen en dat is een compliment wat mij betreft. Mooie compositie en strak in beeld gebracht. Ook in mijn top 5.
RKF: oud en nieuw of.. hoe moet ik het noemen... In ieder geval is de tegenstelling duidelijk. Goed gevonden en netjes in beeld gebracht. De paardenbloem rechts onderin is een toevoeging en had van mij nog iets meer in beeld mogen staan.
Jacqueline Ermens: oud en jong in schoeisel. Leuk gevonden en qua kleuren mooi bij elkaar gezocht.
Karina2: scherp versus onscherp. Mooie foto van een onderwerp waar ik wel een fan van ben. De compositie is goed gekozen maar ergens wringt hij wat. Ik denk dat de bloem in de achtergrond iets te hoog in beeld staat. Voor mijn gevoel had hij ook iets minder onscherp mogen zijn en had er iets meer ruimte tussen de twee bloemen mogen zitten. Voor mijn top 5.

Zo, dan uit die top 5 (de oplettende lezer telt er 6 in mijn top 5 :D ) de voor mij mooiste, beste foto kiezen. Lastig omdat de onderwerpen zo verschillen. Alles overwegende gaat mijn stem deze maand naar de foto van landrot3.

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor Karina2 » ma apr 13 2020 9:27 pm

Ai, ik heb me inderdaad niet aan de 1,5 m gehouden[emoji6]
En ben met je eens dat de 2e inderdaad wat te hoog t.o.v. de 1e staat. Daar had ik een beter standpunt voor kunnen kiezen. Dank voor je moeite, Jos en leerzame feedback!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor swimmer » ma apr 13 2020 9:42 pm

Heel fijn feedback! Dank je wel Jos dat je die moeite hebt genomen :thumbup:
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/
Gebruikersavatar
swimmer

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Nijmegen

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor Ronald53 » ma apr 13 2020 10:16 pm

Weer goed op dreef Jos! Bedankt voor de feedback.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor jan24 » di apr 14 2020 10:00 am

Dank voor de feedback. De actualiteit was inderdaad mijn uitgangspunt.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor Gerrit » di apr 14 2020 11:55 am

Dank voor de reactie Josti.
Mbt jouw opmerking over het (weinig zichtbare) water wil ik wel even reageren.
Op de foto zijn de vallende waterdruppels zichtbaar. Maar wat vooral de balans in de foto brengt is de heel duidelijk zichtbare witte waterdamp. Met name dit versterkt het thema.
Maar dit is slechts mijn eigen mening. En ik waardeer ieder commentaar op mijn foto’s want daarmee kan ik mij verder ontwikkelen.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor josti » di apr 14 2020 6:50 pm

Goed punt Gerrit. Ik zat teveel vast aan water en vuur als tegenstelling. De waterdamp in de vorm van rook versterkt de foto inderdaad.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor josti » ma apr 20 2020 5:30 pm

Voor diegene die nog niet heeft gestemd en dat nog wil doen; je hebt nog ruim een dag de tijd. Morgenavond sluit de stemming en hebben we weer een winnaar. Het kan nog spannend worden tussen de twee (of drie...) koplopers!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO maart 2020, Beoordelen foto's - "Tegenstelling"

Berichtdoor josti » do apr 23 2020 8:53 pm

We hebben weer een winnaar! De foto van landrot3 ontving de meeste stemmen en wint daarmee de maandopdracht van maart 2020. Van harte gefeliciteerd namens ons allen :prost: .

Ik ga je foto doorsturen (heb je al een pb gestuurd) naar de verschillende redactie om hem te laten plaatsen in de nieuwsbrief, op instagram, facebook en in het volgende ncn-magazine. Ook zet ik hem in het draadje met alle winnaars van de maandopdrachten van 2020.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten