Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » ma apr 13 2020 11:05 am

Hoi iedereen.
Ik heb een BenQ SW271 als monitor. Volgens de specificaties zou die 100% van de sRGB-kleuren moeten weergeven, en 99% van de AdobeRGB-kleuren.
Ik heb ook een Datacolor SpyderX Pro als schermcalibrator. Als ik daarmee het scherm calibreer, zegt de Datacolor-software echter dat mijn scherm maar 97% van de sRGB-kleurruimte, en 72% van de AdobeRGB-kleurruimte als bereik heeft!
Dan vraag ik mij af: wat is hier aan de hand?
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Drikus70 » ma apr 13 2020 12:10 pm

Heb je de monitor in de juiste kleurruimte staan? Zoals je het omschrijft, lijkt het alsof je in de SRGB modus werkt.
De hotkey puck zou in stand 1 moeten staan voor Adobe RGB.
Ook zou ik m eens proberen te kalibreren met de benq software Palette Master Element om te kijken of dit een ander resultaat oplevert.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » ma apr 13 2020 1:12 pm

Mijn monitor heb ik tot nu toe altijd op de kleurruimte sRGB staan. Zo stond hij ook tijdens het calibreren.

Dat de hoeveelheid licht invloed heeft op de adviezen voor de helderheid (brightness) en zelfs de kleurtemperatuur, dat heb ik wel gemerkt. Calibreer ik bijvoorbeeld in donker, dan komt 'ie ineens met 5000K als advies, in plaats van 6500K!
Ik dacht eigenlijk dat calibreren een vrij onafhankelijk gebeuren was, wat betreft instellingen! Blijkbaar dus niet.

Overigens heb ik tot nu toe altijd in sRGB gefotografeerd. Ik heb mij, totdat ik deze monitor had (sinds december 2019), nooit zo met kleurruimten bezig gehouden. Ik wist alleen maar dat ze bestonden, omdat ik er eens over las in een boek.
Mijn nieuwe computer en alles er omheen is dan ook een flinke stap omhoog, ten opzichte van mijn vorige computer en monitor (en nog wat meer)! Dat nadrukkelijk ook met het oog op fotografie. Betekent wel dat je dan weer nieuwe dingen moet leren.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Drikus70 » ma apr 13 2020 1:39 pm

Voor 'normaal' (de niet foto/video software) gebruik van de monitor is sRGB verruit de beste en minst lastige keus om in te werken.
Laat je de monitor bij die applicaties toch op AdobeRGB staan, dan kan de kleurweergave juist flets zijn omdat lang niet alle software kan omgaan met kleurprofielen die de AdobeRGB kleurruimte goed benut.

Wil je ook 'kleurechte' afdrukken dan is een heel belangrijke voorwaarde de helderheid van de monitor!
Meestal staat de monitor veel te helder waarbij de afdrukken uiteindelijk te donker worden afgedrukt.

Als je altijd in sRGB hebt gefotografeerd dan kun je dit blijven doen met de monitor op sRGB omdat de workflow dan al redelijk betrouwbaar is vwb kleurweergave met een gekalibreerde monitor en gebruik van de juiste kleurprofielen.
Maar aangezien je toch een AdobeRGB monitor hebt gekocht, ga ik er van uit dat je deze grotere kleurruimte wilt gaan gebruiken.
AdobeRGB voor jpeg of liever nog RAW in de camera instellen is dan wel een voorwaarde. Vervolgens zorgen dat de kleurruimte instellingen in de bewerkingssoftware goed staat anders doe je het voordeel van de grotere kleurruimte alsnog teniet.
Drikus70

Forumlid
Berichten: 485


Locatie: Almelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor ReneG » ma apr 13 2020 10:03 pm

Specs in de handleiding zijn gemeten specs in optimale condities met optimale instellingen. Dat geldt zowel voor het calibratieapparaat als voor de monitor. Maar er komen zoveel factoren bij kijken, correcte instellingen, de omgeving (het licht zoals je al zegt). Zolang je correct calibreert zou ik me er niet al te druk om maken of de sRGB waarde 97 of 99% is, 100% ga je sowieso niet halen. Dat adobeRGB er zo slecht af komt betekent echter wel dat er waarschijnlijk een instelling niet goed staat. Verder zul je na verloop van tijd ook wat variatie gaan zien. Zowel monitoren als calibratieapparaten 'verlopen' na een tijdje. Officieel advies is om calibratieapparaten ongeveer elke 3 jaar te vervangen, al kan ik dat laatste zelf niet staven.

Verder is het wel belangrijk dat je altijd in 'constante' lichtomstandigheden werkt. In mijn geval betekent dat (verduisterende) gordijnen dicht doen én altijd dezelfde lampen aan. Ik gebruik zelf Philips Hue met 1 vaste instelling voor alle lampen in de ruimte. Mijn calibratie komt vooral daardoor altijd op nagenoeg dezelfde waarden uit (variantie is minder dan een procent).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » di apr 14 2020 7:36 pm

ReneG schreef:Dat adobeRGB er zo slecht af komt betekent echter wel dat er waarschijnlijk een instelling niet goed staat.

Calibreren met het scherm op AdobeRGB, zoals Drikus70 voorstelde?

ReneG schreef:Verder is het wel belangrijk dat je altijd in 'constante' lichtomstandigheden werkt.

Helemaal constant zal het natuurlijk niet kunnen zijn, want op een gegeven moment is het avond en wordt het donker, en doe je de lampen aan.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » di apr 14 2020 7:38 pm

Wat ik ook wel apart vind, en wat echt anders is dan ik verwachtte: de monitor werkt via HDMI, maar als ik de monitor verbindt met een DisplayPort-kabel op de DisplayPort-aansluiting, werkt het niet. De monitor zegt dan: 'No cable connected!' Dat zal natuurlijk aan mijn grafische kaart liggen, waar blijkbaar iets moet worden ingesteld.

Consequentie is dat het nu geen zin heeft om mijn tekentablet aan te sluiten, omdat dat de melding op gaat leveren: 'Uw apparaat is niet aangesloten op uw computer.'
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor EdvandeZilver » di apr 14 2020 8:59 pm

Remco H schreef:...als ik de monitor verbindt met een DisplayPort-kabel op de DisplayPort-aansluiting, werkt het niet. De monitor zegt dan: 'No cable connected!' Dat zal natuurlijk aan mijn grafische kaart liggen, waar blijkbaar iets moet worden ingesteld.


Waarschijnlijk moet je in het menu van je beeldscherm de juiste "Input Source" selecteren.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » di apr 14 2020 9:14 pm

EdvandeZilver schreef:
Remco H schreef:...als ik de monitor verbindt met een DisplayPort-kabel op de DisplayPort-aansluiting, werkt het niet. De monitor zegt dan: 'No cable connected!' Dat zal natuurlijk aan mijn grafische kaart liggen, waar blijkbaar iets moet worden ingesteld.


Waarschijnlijk moet je in het menu van je beeldscherm de juiste "Input Source" selecteren.

Inderdaad! Het werkt nu! Heel erg bedankt! :thumbup:

Apart! Toen ik mijn computer voor het eerst aanzette, nadat ik hem geassembleerd had, en de monitor aangesloten had via de HDMI-kabel, werkte dat wel meteen, zonder iets te hoeven instellen!
Ik merk nu alleen niets van een gecalibreerd beeld, en krijg er ook helemaal geen melding van.
Eens kijken of mijn tekentablet nu wel via de DisplayPort-aansluiting werkt... :oohh:
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor ReneG » di apr 14 2020 9:19 pm

Remco H schreef:Helemaal constant zal het natuurlijk niet kunnen zijn, want op een gegeven moment is het avond en wordt het donker, en doe je de lampen aan.


Dat (en het feit dat mijn kamer anders veel te warm wordt in de zomer) is dat ik verduisterende gordijnen heb. Als ik die dicht doe heb ik geheel geen licht van buiten en dan gaan de lampen dus ook aan in een permanenten, constante instelling (alles is Philips HUE led bij mij thuis met een vaste kleurtemperatuurinstelling). Dat is niet specifiek voor de fotobewerking gedaan, maar wel heel erg handig (en constant).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » di apr 14 2020 9:36 pm

Remco H schreef:Eens kijken of mijn tekentablet nu wel via de DisplayPort-aansluiting werkt... :oohh:

Ja, die werkt! Ik krijg er althans beeld op.
Ik heb eens op de powerknop gedrukt, die bovenaan zit. Klinkt misschien niet erg intelligent.
Maar de software moest geïnstalleerd worden, en ik verwachtte door het installatieproces begeleid te worden. Op een gegeven moment zegt 'ie dat ik opnieuw moet opstarten, en toen niks meer! Geen installatieproces meer te bekennen!
Tsjongejonge zeg, bijna altijd verloopt een installatieproces toch wel heel wat vloeiender en eenvoudiger!
Het betreft een Wacom Cintiq Pro 16.

Ondertussen is het al bijna bedtijd, en is mijn warme eten nog niet klaar, omdat ik dit aan mijn hoofd had... :huh:
Laatst gewijzigd door Remco H op di apr 14 2020 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor imaginary_nl » di apr 14 2020 9:52 pm

Hdmi heeft minder bandbreedte heeft dan displayport.
Dit houdt onder andere in dat de maximale resolutie lager is en/of het aantal beeldverversingen per seconde. Of het aantal kleurtinten wat weergegeven kan worden.
Voorkeur heeft displayport wanneer de hardware het kan.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Datacolor zegt na calibratie wat anders dan de specificaties van BenQ

Berichtdoor Remco H » di apr 14 2020 10:04 pm

imaginary_nl schreef:Hdmi heeft minder bandbreedte heeft dan displayport.
Dit houdt onder andere in dat de maximale resolutie lager is en/of het aantal beeldverversingen per seconde. Of het aantal kleurtinten wat weergegeven kan worden.
Voorkeur heeft displayport wanneer de hardware het kan.

Het zag er voor mij inderdaad wel wat vlotter en vloeiender uit met DisplayPort. Helaas heeft mijn grafische kaart slechts één DisplayPort-aansluiting, en één HDMI-aansluiting.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten