Hond en AF.

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » wo apr 22 2020 7:49 pm

ben42 schreef:Verder gebruik ik A voorkeuze
Waarom A?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » wo apr 22 2020 11:54 pm

wadwandelaar schreef:Waarom A?

Altijd mijn voorkeur gehad. Ooit gekozen voor een Minolta XG-2 omdat die met een A voorkeuze werkte. (De XD-7 kon ik niet betalen toen).

Waarom A?
Natuurlijk is dit een persoonlijke voorkeur.
Mijn onderwerpen zijn in het algemeen niet zo bewegelijk als dat het geval is bij een sportfotograaf. Van de mogelijke diafragma's gebruik ik over het algemeen vol open en b.v. maximaal 3 stops gesloten. De sluitertijden hebben bij mij een veel grotere range. (1/10 - 1/1600 en een klein beetje korter en langer).

Voorwiel A achterwiel ISO, met de U1/U2 modes reset ik altijd naar vaste instellingen. Hierdoor kan ik altijd met de camera aan mijn oog alle instellingen zien en bereiken, de sluitertijd volg ik wel in de zoeker ***). Het veranderen van instellingen kost mij daardoor over het algemeen minder dan een halve seconde en ik heb het volledige bereik van de camera tot mijn beschikking.

De hond maakt dat even anders. Daar wil je ook nog een snelle sluitertijd hebben vanwege de bewegelijke hond en je wilt dan heel snel kunnen beoordelen. Als de lichtsituatie dan snel veranderd kun je niet meer snel genoeg instellen. Met de D7000 werkte de auto-iso niet voldoende om daar handig ****) gebruik van de te kunnen maken. Op de D7200 (A/auto-iso/max 1/800 sec/max ISO 1600). Maar omdat ik dat gewend ben nog steeds op A.

Vriendelijke groet,
Ben

***)
Als je sluitertijd voorkeuze gebruikt, loop je regelmatig aan tegen de grens van hoever het diafragma open kan. Je moet dan op het diafragma en het onder en over belicht symbool in de zoeker letten.

****)
De D7000. De auto-ISO had geen brandpunt-afhankelijke instelling. En je moest ook het menu in om Auto-iso aan of uit te zetten.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » do apr 23 2020 8:53 am

Helder! Dan zou ik toch voor M gaan.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » do apr 23 2020 4:21 pm

wadwandelaar schreef:Helder! Dan zou ik toch voor M gaan.


Persoonlijk **) waarschijnlijk, maar wat zijn dan jouw voordelen van M ?

Ben

**)
U1/U2 gebruik ik 'continu' om de camera te resetten. A/ISO/AF/Belichting/bracketing en nog veel meer. U2 is altijd een afgeleide van U1. Als ik M zou gebruiken zou ik niet iedere keer de camera kunnen resetten. Momenteel is dat resetten een belangrijk deel van mijn werkwijze. Iedere keer naar mijn 'begin' en daar vanuit eventueel aanpassingen maken. Wil ik een aanpassing wat langer vasthouden, dan maak ik die in U1 en sla die op in U2. U1 zelf verander ik niet.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » do apr 23 2020 5:49 pm

Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor Ronald53 » do apr 23 2020 6:16 pm

Hoeveel honden heb je eigenlijk Ben?
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » do apr 23 2020 6:49 pm

Does your dog bite ?
No.
Auw.
You said your dog doesn't bite.
It's not my dog, it's my wife's dog.


De hond beweegt zo snel, dat voor de sluiter aan de andere kant is hij er drie keer op staat.

Omdat ik een Abo op Lightroom 'nodig' had, heb ik daarbij ook Photoshop. Daarvoor heb je ook betaald dus die moet ook worden ingezet. Sinds vandaag doet mijn shop het ook. Vandaar deze combinatie foto.

Dank voor je belangstelling,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor imaginary_nl » do apr 23 2020 8:06 pm

ben42 schreef:
wadwandelaar schreef:Helder! Dan zou ik toch voor M gaan.


Persoonlijk **) waarschijnlijk, maar wat zijn dan jouw voordelen van M ?

Ben



Voordeel van Manual is dat je zowel sluitertijd als diafragma naar jouw inzicht kunt instellen.
Sluitertijd om de hoeveelheid beweging in de foto te bepalen, diafragma voor de scherptediepte (afhankelijk van het gebruikte objectief).
Iso automatisch, dit is niet belangrijk binnen bepaalde grenzen.
Bovendien is ruis in een foto vrij gemakkelijk te corrigeren. Onscherpte dus niet.

Ik werk bijna altijd zo in mijn sportfotografie.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » do apr 23 2020 9:04 pm

Patrick heeft het hierboven perfect verwoord. Jij mist zowel bij A als S een eigen instelling en dat kun je bij M regelen.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » za apr 25 2020 8:14 pm

wadwandelaar schreef:Patrick heeft het hierboven perfect verwoord. Jij mist zowel bij A als S een eigen instelling en dat kun je bij M regelen.


Dank je voor je bijdrage.

Een ieder heeft zo zijn eigen methoden en voorkeuren om tot dezelfde parameters voor de belichting te komen.

Zonder mijn oog van de zoeker af te halen, kan ik in de A stand alle drie; diafragma en sluitertijd en ISO waarde over de volledige range aansturen. Sluitertijd en ISO houd ik goed in de gaten en door de brede range van sluitertijden 'kan' er geen onder/over belichting optreden, dus dat signaal hoef ik niet in de gaten te houden.
Met deze methode mis ik dus geen instelling.

Maar voor mensen waarbij de hoofdmodus uit het fotograferen van actie bestaat snap ik dat er een andere route gekozen wordt om tot dezelfde instellingen te komen. Mijn hoofdmodus is gevarieerd, maar bevat relatief weinig actie. Wel veel verschillende omstandigheden, zowel wat belichting als mijn voorkeuren betreft.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor EdvandeZilver » za apr 25 2020 9:42 pm

Dat kan wel zo zijn Ben, maar als je een preset op je camera eigen maakt die hierboven wordt voorgesteld d.m.v. manual i.c.m. met auto-iso als het gaat om snelle beweging te volgen, hoef je in de zoeker alleen nog maar op je onderwerp te letten.
Het lijkt me stug dat je tijdens een snelle bewegingsactie sowieso kunt anticiperen op ook nog een belichtingsvoorwaarde én die instelling dan ook nog kunt wijzigen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » za apr 25 2020 10:11 pm

Ben, als je het niet erg vind heb ik de hond ff af gelegd.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten