Raar patroon.

Onderwerp:

Re: Raar patroon.

Berichtdoor henkk » zo apr 26 2020 8:43 pm

Jpeg compressie kan m.i. slecht uit de voeten met egale vlakken. Ik vermoed dat daar het probleem ligt.
Waarom het dan van de brandpuntsafstand afhangt, snap ik niet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Raar patroon.

Berichtdoor ben42 » zo apr 26 2020 8:47 pm

Ok ik heb even de automatische vertekenings correctie geprobeerd.

En inderdaad, dit is de 'oorzaak' van het probleem. Bij de vertekenings correctie schuiven de pixels een klein beetje, omdat rood groen en blauw net iets anders gepositioneerd zijn heeft het schuiven een verschillend effect voor de verschillende kleuren. In het algoritme dat bayer uitpakt zal in de groene banden daardoor net iets meer kans zijn dan de ruis van groen daar in valt en in de andere banden de andere twee kleuren.

Het verklaard ook waarom de zoomstanden hierbij zo belangrijk zijn, dit heeft weer invloed op de hoeveelheid die per pixel geschoven wordt. Wellicht is dit een methode om de vervorming **) van de lens te achterhalen. Meer banden en dichter op elkaar betekend in dat geval meer vervorming. (Bij het bovenstaande voorbeeld is de vervorming bij 26 mm dan vrij minimaal en bij 95 mm is de vervorming redelijk gespreid over het beeld. Bij 200 mm is de vervorming dan gering maar in de hoeken wel weer aanwezig.).

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Tenminste zoals dat in de lens geprogrammeerd zit.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Raar patroon.

Berichtdoor ben42 » zo apr 26 2020 8:53 pm

henkk schreef:Jpeg compressie kan m.i. slecht uit de voeten met egale vlakken. Ik vermoed dat daar het probleem ligt.
Waarom het dan van de brandpuntsafstand afhangt, snap ik niet.


Jpeg compressie kan heel goed uit de voeten met egale vlakken. Jpeg compressie kan ook goed uit de voeten met zeer drukke vlakken. Waar Jpeg compressie relatief slecht mee uit de voeten kan is egale vlakken die tegen een druk vlak aanliggen. Er is zoveel variatie (hoog frequent) in het drukke deel dat die hoge frequentie ook zichtbaar wordt in het egale vlak.

Het probleem van het patroon wordt volgens mij veroorzaakt voordat het de jpg compressie ingaat. Dus eerst de vertekenings correcties, kleurcorrecties en nog een paar dingen en dan de jpg compressie in.

Aanvulling: (naar aanleiding van het bericht van Henk hier even naar gekeken).
Normaal is een jpg foto van de D7200 bij mij tussen de 12 en 20 Mb.
Deze patroon foto's zijn zo rond de 4 Mb.
De foto's (van de 8-16 mm) zonder patroon zijn zo rond de 8 a 9 Mb.

Ook de Nef's van deze foto's zijn een stuk kleiner dan normaa.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten