2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor Maurice » vr mei 01 2020 2:39 pm

Dank voor de organisatie van de online workshop op alternatieve wijze Martin en Henk.

Was een interessant verhaal, hoewel sommige functies binnen Luminar voor mij persoonlijk te ver gaan in het nabewerken van foto's (zoals het vervangen van de lucht). Maar iedereen doet er natuurlijk mee, wat voor hem/haar interessant is.
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor ben42 » vr mei 01 2020 3:32 pm

Goede workshop.

Wat wilde ik vooral horen tijdens de workshop :
1. Is dit eventueel een vervanging voor Lightroom ?
2. Is dit eventueel een aanvulling op Lightroom ?

Omdat Lightroom over is gegaan op abonementsvorm, was (en is) dit voor mij een relatief actuele vraag. Tot een paar maanden terug gebruikte ik Lightroom 4. Een product waar ik uitermate tevreden mee was. Spijt dat toen het nog kon, dat ik geen Lightroom 6 had aangeschaft. Aanschaf van een D7200 maakte het noodzakelijk dat ik Lightroom 4 ging vervangen.

Nu Mijn (hoofdletter M) antwoord op de bovenstaande vragen :
1. Ja, het kan worden gebruikt als vervanging van Lightroom, het heeft niet alle functies van Lightroom, het heeft een aantal extra functies. Gezien de kostprijs, is dit een goede vervanging voor Lightroom gebruikers die niet aan de abonementsvorm willen (of vanwege de prijs of vanwege het principe).
De belangrijke functies van Lightroom zitten min of meer in het pakket.
2. Ja, afhankelijk van wat je wilt biedt Luminar 4 een flink aantal goed geautomatiseerde functies voor het snel bereiken van resultaat. Het verbeteren van foto's gaat snel, voor het verbeteren van portretten zijn een aantal snel te gebruiken tools aanwezig. Daarnaast biedt Luminar 4 de mogelijkheid om op een spectaculaire manier heel snel de lucht te vervangen. Dit is ook vaak het aspect dat ze laten zien in de reclame's voor het product. Maar de toepasbaarheid daarvan is waarschijnlijk kleiner dan het toepassen van de andere functies.

Sterke punten van Luminar 4.
1. Standaard tools en snelle workflow is aanwezig om snel foto's te verbeteren.
2. Voor portretten zijn er veel snel te gebruiken tools aanwezig. Wil je 'Glamour' in een portret, dan kan Luminar 4 het portret heel goed pimpen. (Mooiere huid, wittere tanden, sprankelende ogen allemaal heel toegankelijk).
3. Vervanging luchten. Het maakt spectaculair mooie beelden, maar volgens mij voor de 'fotograaf' minder toepasbaar vooral omdat het dan je eigen foto niet meer is, maar een compositie van iets van jezelf en een mooie lucht (van Skylum of van jezelf).
4. De prijs voor het pakket, zeker met korting is in verhouding met andere producten laag.

De workshop was een uitstekende workshop om deze vragen te beantwoorden.
De vraag die dan open blijft, wil je naast de software die je al gebruikt (ik gebruik meerdere stukken software voor fotobewerking), nog een pakket dat veel overlap heeft, maar ook weer een aantal unieke eigenschappen. Ik ben er nog niet uit. De prijs is niet het probleem.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor Johan v. V. » za mei 02 2020 8:08 pm

Ook ik heb met veel plezier de workshop gevolgd. Jan is een prima (virtuele) docent! Martin en Henk, dank voor de organisatie!
Voorlopig ga ik Luminar naast Lightroom gebruiken. Ik ben er nog niet zo zeker van dat Skylum de licentieversie niet een keer gaat omzetten in een abonnementsvorm. Het zal wellicht nog een paar jaar duren voor iedere zichzelf respecterende fotograaf Luminar gebruikt, en dan komt er een einde aan het huidige verdienmodel. Ik ben bang dat Skylum het daarbij niet laat zitten en Adobe volgt. Bovendien mis ik in Luminar nog enkele tools.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor josti » zo mei 03 2020 11:57 am

Ik sluit mij hierbij aan. Dank aan Martin en Jan voor de organisatie en de cursus zelf. Ik ben tevreden over de inhoud en manier van presenteren van de workshop, al mag het van mij iets korter (beter anderhalf uur en dan vier keer) met wat meer dagen tussen de lessen.
In aanvulling op Bens review; wat ik vooral zal missen als ik nu volledig zou overstappen, is de beheersfunctie van LR. Die is toch wel erg uitgebreid en prettig om het fotobeheer te regelen (ik gebruik bijvoorbeeld trefwoorden en de koppeling naar Flickr). Hopelijk bouwen ze bij Luminar gestaag verder :thumbup: . Ondertussen ga ik eerst maar eens met Luminar als plugin werken.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor ben42 » zo mei 03 2020 1:39 pm

josti schreef:(beter anderhalf uur en dan vier keer) met wat meer dagen tussen de lessen.

De gratis versie van Luminar is maar voor 7 dagen. Zelf heb ik het de dag voor de cursus geinstalleerd, nu heb ik nog 2 dagen over om wat dingen mee te proberen. Voor het leren werken met Luminar voor de mensen dan misschien wel goed te doen, maar voor het kennismaken (voor de aanschaf) is vier keer zeker niet meer praktisch.

josti schreef:....is de beheersfunctie van LR. Die is toch wel erg uitgebreid en prettig om het fotobeheer te regelen ..... Hopelijk bouwen ze bij Luminar gestaag verder :thumbup: . Ondertussen ga ik eerst maar eens met Luminar als plugin werken.

Voorlopig blijf ik ook bij LR (met photoshop), maar dan hebben we het wel over 10 a 12 Euro per maand. Daar mag je dan ook meer van verwachten.

Luminar erbij ?
Weer meer software en voor mij biedt het niet zo heel veel extra bovenop Lightroom. Lightroom is voor mij wat de darkroom was bij Analoog. Luminar zie ik toch meer als fotomanipulatie.

Opmerking:
Mijn vrouw zag onmiddellijk dat een foto van onze dochter gepimpt was en daarmee niet de werkelijkheid weergaf.
Het zou wel eens kunnen (heb ik meerdere ervaringen mee) dat vrouwen veel subtieler gezicht veranderingen herkennen dan mannen dat doen. (In het algemeen).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor Bert vD » zo mei 03 2020 1:51 pm

Wat ik erg mooi aan Luminar vind is de AI functie. Daar knapt een foto snel en makkelijk van op. Als je echt wilt manipuleren is het natuurlijk ook een fijn programma, maar dat heb ik nog niet eerder gedaan. Ben net overgestapt van LR4 naar LR5. Bovendien een tijd niet gefotografeerd. Het werkboek van LR5 ligt klaar, maar wat ik nu al kan met Luminar zal het lastig maken de LR studie op te pakken. Het enige wat voor mij jammer is is dat je niet vanuit LR of PSE11 als smart object naar Luminar kunt. Maar daar vind ik nog wel wat op. Want LR blijf ik wel als bieb gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor MartinT » zo mei 03 2020 7:43 pm

Alle reacties op beide Luminar online workshops kunnen jullie hier kwijt.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor gvdnberg » zo mei 03 2020 7:56 pm

Fijn om een goede basis instructie te krijgen. Duidelijke informatie, die mijn interesse voor de tweede avond alleen maar liet toenemen. Helaas kon ik om persoonlijke redenen de tweede avond niet bijwonen. Ik hoop daar in de toekomst een herkansing voor te krijgen.
Tot zover bedankt Martin en Jan voor een informatieve verhelderende avond!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Karina2 » zo mei 03 2020 9:16 pm

Het programma biedt aanzienlijk meer mogelijkheden dan ik op het eerste gezicht had verwacht. De cursus is erg prettig qua opbouw. Ook heel fijn dat we fotomateriaal en een uitgewerkte handleiding hebben gekregen, zodat we zelf alles in eigen tempo nog een keer kunnen doorlopen en zelf non-destructief handelingen kunnen uitproberen.
Ik kijk al uit naar de Photoshop workshop:-)
Bedankt Martin, Henk en Jan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 28.04 / 30.04.2020 On line Workshop Luminar 4 – Regio Oost

Berichtdoor Henk » ma mei 04 2020 11:59 am

josti schreef:Ik sluit mij hierbij aan. Dank aan Martin en Jan voor de organisatie en de cursus zelf. Ik ben tevreden over de inhoud en manier van presenteren van de workshop, al mag het van mij iets korter (beter anderhalf uur en dan vier keer) met wat meer dagen tussen de lessen.


Ik heb zelf de workshop gevolgd op een zaterdagochtend en dan is 4 uur (5 uur omdat Jan altijd uitloopt :D ) best goed te doen. Maar omdat we dit via videoconferentie moesten doen, leek 2x 2 uur een betere keus. Ik vind zelf 2-2,5 uur prima te doen en ik denk ook niet dat je het moet uitsmeren over nog meer avonden. Wel kan ik me vinden in het idee om iets meer ruimte tussen de avonden te doen. Ben merkt terecht op dat de trialversie maar 7 dagen geldig is, maar we zouden dan deel 1 op bijv. donderdagavond kunnen doen en deel 2 in de week erop op dinsdagavond. Dan kun je er ook in het weekend nog mee aan de slag.

Deze week doen we opnieuw 2 avonden kort achter elkaar, maar mocht er een 3e sessie komen, dan zouden we dat eens kunnen uitproberen (mits ook haalbaar voor Jan).
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor josti » ma mei 04 2020 4:49 pm

Mijn opmerking over de lengte en het over meer avonden verdelen is ingegeven door mijn korte spanningsboog :mryellow: . Live is het denk ik goed te doen, maar ik heb de laatste tijd al eerder gemerkt dat onlinelessen en videomeetings best intensief zijn. Bens argument over de 7-daagde trial is terecht; dat maakt mijn voorkeur lastig uit te voeren. Daar zouden ze bij Skylum iets aan moeten doen.... 7 dagen is wel erg kort om een trial te beoordelen, vind ik.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Henk » vr mei 08 2020 10:39 pm

Inmiddels is ook de herhaling van deze Luminar workshop achter de rug. Bij voldoende belangstelling komt er wellicht nog een herhaling, maar eerst volgende week twee keer de Photoshop Tips en tricks workshop.
Jullie kunnen hier je reactie kwijt. We zijn heel benieuwd wat jullie vinden van de opzet van deze digitale workshop, de uitleg door Jan, de handleiding enz. Maar ik ben ook wel benieuwd wie er naar aanleiding van de workshop is overgegaan tot de aanschaf van Luminar.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Ronald53 » vr mei 08 2020 11:05 pm

Vergeten om deze vraag te stellen: kan ik Luminar op meerdere pc's installeren? (Desktop en Laptop)
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Henk » vr mei 08 2020 11:37 pm

Ja, je kunt Luminar op twee computers installeren. Dat mag twee keer een Windows computer zijn, twee keer een Apple of een combi. Ik heb het draaien op beide.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2020-04-28 en 30 / 2020-05-06 en 08 Reacties Luminar online Workshops

Berichtdoor Bert vD » za mei 09 2020 12:33 am

Heb na de eerste cursus in Deventer Luminar al aangeschaft. Voor een redelijke prijs een mooie aanvulling op mijn LR5 en PSE 11. Daar zal het niet aan liggen. Meer aan het foto’s maken. Dit gaf wel een positieve boost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten