MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Fotografie maandopdracht. Per september 2011 is deze foto opdracht overgegaan in de NCN Foto opdracht.

Welke foto bij het thema "Binnen (blijven)" is jouw favorite bij de MO van april 2020?

Peiling eindigde op do mei 21 2020 1:52 pm

Ronald53
10
29%
Tony D
0
Geen stemmen
AnnetteV
2
6%
EdvandeZilver
0
Geen stemmen
Annettevanderaa
0
Geen stemmen
JDPix
0
Geen stemmen
landrot3
11
32%
Richard
2
6%
bcvthul
2
6%
Jacqueline Ermens
1
3%
stronk
4
12%
swimmer
0
Geen stemmen
josti
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Onderwerp:

MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor josti » za mei 02 2020 1:52 pm

Dag allemaal,

Hierboven de poll voor de foto's van de maandopdracht van april 2020 met als onderwerp "Binnen (blijven)".
We hebben 13 foto's om te bekijken en t beoordelen :thumbup:. Alle deelnemers bedankt voor het meedoen. De foto's voldoen allemaal aan de voorwaarden en doen dus mee in de poll. Alleen die van mijzelf is niet met een Nikon gemaakt (die heeft een retourtje Beverwijk gekregen).
Breng je stem uit op de foto die jij het beste vindt. Ook deze maand is het lastig; er zijn veel verschillende invullingen van het thema gemaakt en dus is het moeilijk vergelijken. Regelmatig krijg ik vragen over het geringe aantal commentaren bij het beoordelen van de foto's. Daarom nogmaals de oproep om de moeite te nemen om dat te doen. De makers van de foto's waarderen het zeer en het is leerzaam voor ons allen. Je hoeft echt niet alle foto's te bespreken (dat doen alleen hobbyisten :wink2: die af en toe tijd over hebben), maar wat meer interactie maakt dit onderdeel van het forum zeker interessanter. Laat dus weten wat je van de foto's vindt!
Je kunt je stem uitbrengen tot en met 21 mei 2020, ongeveer 13.30 uur.
De ingezonden foto's voor het thema "Binnen (blijven)" vind je hier.
De winnende foto's van 2020 vind je in dit draadje.
De foto's die in 2017, 2018 en 2019 hebben gewonnen, vind je via deze links: 2017, 2018 en 2019.
En tenslotte vind je in dit draadje de foto's die gekozen zijn als foto van het jaar van de maandopdrachten van afgelopen jaren (2015 en verder).

Groet, Jos
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor Richard » za mei 02 2020 2:00 pm

De slak van AnnetteV houdt zich er niet aan, maar ik denk dat AnnetteV zich er wel aan heeft gehouden: "Binnen blijven".

Mijn stem is naar AnnetteV gegaan.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor Tony D » za mei 02 2020 7:28 pm

Ik kies voor de foto van landrot53. De fotograaf blijft binnen, maar werpt zijn/haar blik wel naar buiten.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor JDPix » di mei 12 2020 10:11 am

Het thema "Binnen (blijven)" mocht ruim geïnterpreteerd worden.
Sommigen, waaronder ikzelf, hebben dat wel erg ruim opgevat.
En hoewel sommige van die foto's misschien wel beter zijn dan die van landrot3 stem ik toch op zijn/haar foto.
Die geeft het thema het beste weer denk ik.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor jan24 » di mei 12 2020 10:29 am

Hoewel deze ronde niet meegedaan heb ik uiteraard wel mijn stem uitgebracht.
Waar ik wel enigszins tegenaan blijf hikken is de toelichting die sommigen geven tijdens de stemronde. Ik twijfel aan niemands bedoelingen, maar kan dit niet leiden tot onbewust beïnvloeding van het stemgedrag?

Achteraf, na de stemronde, je stem toelichten kan geen kwaad, integendeel. Maar tijdens de stemming zelf lijkt mij dit een punt van overweging.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor JDPix » di mei 12 2020 10:40 am

Tja...
Lees het openingsbericht van josti nog eens s.v.p.
Daar wordt minstens gesuggereerd dat tijdens de stemronde te doen.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 701


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor henkk » di mei 12 2020 10:56 am

De foto's van Ronald, beide Annettes en landrot3 spreken me het meest aan. De andere geven voor mij minder relatie met het thema, maar dat is een mening. Mijn stem gaat naar de foto van landrot3, hoewel hij wat rechter gezet had kunnen zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor josti » di mei 12 2020 11:36 am

jan24 schreef:Ik twijfel aan niemands bedoelingen, maar kan dit niet leiden tot onbewust beïnvloeding van het stemgedrag?

De goede bedoelingen staan voorop. Ik ga ervan uit dat we op dit onderdeel van het forum respectvol kunnen zeggen wat we van de foto’s vinden. Beïnvloeding zal er altijd zijn, alleen al door te kijken hoe de stand is op het moment dat iemand zijn of haar stem uitbrengt.
Het lezen van de motivatie van anderen is wat mij betreft ook helemaal niet erg. Juist door te lezen wat iemand anders van een foto vindt, kan je eigen inzicht vergroot worden en tot een andere keus leiden of juist jouw keus versterken.

Ik vind het in ieder geval is het goed om te zien dat er nu gemotiveerd wordt. Ik hoop dat dat een blijvertje wordt :thumbup: .
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor jan24 » di mei 12 2020 1:15 pm

Ik respecteer genoemde argumenten. Is voor mij verder geen punt van discussie. :thumbup:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor landrot3 » di mei 12 2020 5:07 pm

foto's binnen blijven. Henkk heeft gelijk, de foto had inderdaad rechter gezet kunnen worden. Ik zag het later pas Henk. Volgende keer zal ik beter opletten. Dank voor je oplettendheid.
Gebruikersavatar
landrot3

Forumlid
Berichten: 17


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor AnnetteV » di mei 12 2020 11:45 pm

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb hartelijk gelachen toen ik de foto van Landrot zag.
Johan, goed gezien, een uitgebloeide paardenbloem als corona.
Mooie foto's van Beert Chris en Jacqueline passen volgens mij beter bij de volgende opdracht "Leegte".

Toch, voor de beoordeling ging mijn aandacht naar al die foto's die binnen waren opgenomen.
Ronald, ik vind die sleutel een mooi detail.
Ton, een goede achtergrondkleur voor een schattige verzameling.
Persoonlijk zou ik deze foto van iets lagere standpunt maken.
Het bloemetje van Annette lijkt een beetje verzopen te zijn.
Is dit een soort van metafoor hoe jij je voelt?
Richard, ik zou graag willen weten wat ging door jouw gedachten toen je die foto hebt gekozen.
Swimmer, tja, dit is een triest verhaal...
Jos, "binnen blijven" met een open deur als een ware verlagen om eindelijk naar buiten te (mogen) gaan.
Mijn keuze is gevallen op de foto van Jos.
Met vriendelijke groet,
Annette

Flickr
Gebruikersavatar
AnnetteV

Bestuurslid
Berichten: 184


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor Richard » wo mei 13 2020 12:49 pm

AnnetteV schreef:Richard, ik zou graag willen weten wat ging door jouw gedachten toen je die foto hebt gekozen.

Deze foto is van het nieuwe plafond bij ons in de gang - minder weg gaan heeft daar gelegenheid voor gegeven.
De zwart/wit omzetting maakte de foto wat dramatischer, wat ik wel bij deze tijd vind passen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor swimmer » wo mei 13 2020 2:28 pm

Ook al moest ook ik smakelijk lachen om de bijdrage van landrot zo gaat mijn voorkeur toch uit naar het vertederende foto van Ronald.
Dank je wel daarvoor Ronald :)
D7100, 35mm f/1.8 G, 50mm f/1.4 G, 105mm f/2.8 G, 300mm f/4 IF-ED, 70-210mm f/4, Sigma 18-35mm f/1.8, Tokina 16-50mm f/2.8 G
http://www.flickr.com/photos/wimmerstefan/
Gebruikersavatar
swimmer

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Nijmegen

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor josti » wo mei 13 2020 9:00 pm

Ronald53: een mooi beeld van deze Coronatijd: symbolisch voor het binnen blijven. De compositie kijkt prettig weg en de keus voor zwart-wit versterkt het beeld. Een van mijn favorieten.
Tony D: het verhaal erachter is de link naar het thema. Een leuk panorama. Het hogere standpunt is denk ik gekozen om de achtergrond rustig te houden. Ik zou zelf het standpunt wat lager hebben gekozen en een achtergrond erbij gezocht hebben.
AnnetteV: een mooi beeld. Het lijkt erop dat het een foto van een plaatje is wat dan voor mij weer de link is naar het thema. Of de slak die (niet) binnen blijft. Of heb je een speciale bewerking toegepast Annette?
EdvandeZilver: de tulp knalt van mijn scherm af! Mooi in beeld gezet. Ik vind de achtergrond wat onrustig en het net op de voorgrond leidt mij ook wat af. De foto past ook wel bij het huidige thema.
Annettevanderaa: leuk gevonden dit beeld. Een ongewone plek voor een bloem die wat gekunsteld aandoet. Het geheel oogt wat druk vind ik.
JDPix: een mooie foto. Ik blijf er naar kijken. De foto straalt rust uit en heeft een prettige sfeer. Het thema is voor mij duidelijk, maar wel wat gezocht. Ook deze zou in het huidige thema passen.
landrot3: humor in een foto doet het altijd goed bij mij. Zo ook deze. Het is al gezegd, maar rechtzetten is het minimale wat je er aan zou moeten doen.
Richard: de muren (uh het plafond) komen op je af moest ik aan denken. Duidelijk nagedacht over hoe het in beeld gebracht is. Zwart-wit vind ik ook hier een goede keus
bcvthul: leuk gevonden invulling van het thema. De leegte op de weg door binnen te blijven. Een eenvoudig beeld, maar qua compositie goed gekozen. Misschien was wat meer groothoek nog sterker geweest.
Jacqueline Ermens: een mooie fleurige foto ondanks dat iedereen binnen zit. Lekkere kleuren en een kenmerkend beeld voor deze tijd. Sterk beeld wat dat betreft. Deze spreekt mij net wat meer aan dan die van Beert-Chris. Bij mijn favorieten
stronk: een heel ander invulling van het thema en ik kan mij niet voorstellen dat het beestje binnen blijft :wink: . Mooie kleuren die een fijne sfeer geven. Bij de favoriet
swimmer: sterk beeld wat mij betreft. de somberte komt wel over bij mij en ik moest even goed kijken wat er te zien is. Een mooi zwart-witbeeld die ik ook bij mijn favorieten zet.
josti mijn eigen bijdrage; de dubbele laag van de deur al op een kier maar nog steeds binnen (blijven). Een ander laag is alleen voor insiders; het kunstwerk is een speciaal voor ons gemaakte canorgraphy van de jonge kunstenares Roos Meerman. Titel 'Dochters'; we hebben er drie en die zien we nu dus ook even niet omdat we binnen (blijven).

De keus gaat voor mij dus tussen de foto's van Ronald, Jacqueline, stronk en swimmer. als ik die vier nog eens bekijk krijgt stronk mijn stem.
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: MO april 2020, Beoordelen foto's "Binnen (blijven)"

Berichtdoor josti » ma mei 18 2020 8:36 pm

Voor diegene die nog geen tijd gehad hebben, of er nog niet aan gedacht hebben, stemmen kan nog tot en met aanstaande donderdagochtend. De strijd aan kop is spannend, maar vlak nooit een outsider uit... of zoals een bekende Nederlander zei “Het is pas afgelopen als het voorbij is”...
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Maandopdracht”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten