Het nut van een Preset in Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor WillemT » zo mei 10 2020 2:32 pm

Een vraag over Presets in Lightroom (versie 6.1 in dit geval).

Heb ik het goed begrepen dat je in een Preset (ja de naam zegt het eigenlijk al, een voorinstelling) een aantal Lightroom-instellingen kan vastleggen die je vervolgens met “één druk op de knop” kan toepassen? Nu en in de toekomst? Een Preset voegt dus met dat inzicht niets toe aan de mogelijkheden van Lightroom. Wat met een Preset kan, kan ook los met de hand. Maar dat laatste kost meer tijd en is moeilijker reproduceerbaar. Dat klopt?

Ik vraag me namelijk wel eens af wat je met die honderden Presets moet die je her en der op Internet ziet aangeboden. Ze voegen zo te zien functioneel niets toe aan Lightroom, met de Preset krijg je alleen de voorinstellingen die een ander de moeite waard vond, toch?

Er is overigens voor zo ver ik weet één Preset die wèl extra functionaliteit toevoegt aan Lightroom 6.1 en dat is de Preset “Dehaze”. Onder water biedt Lightroom 6.1 deze mogelijkheid namelijk al wel, maar er zit geen schuifregelaar aan de voorkant waarmee je e.e.a. kan instellen.

Kortom, was is het nut van die vele, vele Presets die je op Internet tegen komt?
En: welk zijn ècht de moeite waard (zoals die Dehaze - preset)?
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor DannySan » zo mei 10 2020 2:56 pm

Ik zou zeggen, dat geen de moeite waard is om aan te schaffen.
Ik gebruik nauwelijks presets in mijn bewerkingen binnen Lightroom, en stel je vindt een mooie 'look' dan kun je die zelf altijd alsnog vastleggen (ook met Dehaze).
Maar dat is dus echt persoonlijk, hangt af van je eigen workflow en waar je een preset gebruikt; want je hebt presets bij import, bij bewerken en bij exporteren natuurlijk :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor justme » zo mei 10 2020 10:51 pm

Het kan je wel helpen met andere keuzes maken.

Ik hoop bv wel dat je import presets hebt ingesteld zoals het hernoemen/hernummeren van je bestanden, het toepassen van camera en lens profielen, alvast verscherping en ruis vermindering toepassen, evt camera profiel toepassen.
Zo ontstaat bij het importeren al een voorsprong in je workflow.

Bij de ontwikkeling presets kun je ook winst behalen door snel even door enkele presets te ‘bladeren’ om te zien wat voor effect/resultaat dit heeft op je foto. Je kunt vb enkele zelf ontwikkelde zwart-wit conversie instellingen bewaren die passen bij jouw stijl. Waarom zou je elke keer bij de verschillende foto weer alle instellingen bij langs moeten gaan om tot dat ene resultaat te raken?

Het is niet de bedoeling dat je honderd presets hebt klaar staan, maar het helpt je wel als je er een paar eigen geselecteerde/of zelf gecreëerde hebt staan.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor WillemT » ma mei 11 2020 2:53 pm

wiebeterpstra schreef:Ik hoop bv wel dat je importpresets hebt ingesteld

Ik pas alleen Lens Corrections als develop preset toe. Verder voeg ik ook metadata toe (copyright). Verscherpen doe ik vooralsnog liever per foto achteraf.
Qua ontwikkel presets ben ik me nog aan het oriënteren.
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor Vincent » vr mei 15 2020 7:47 pm

WillemT schreef:Een Preset voegt dus met dat inzicht niets toe aan de mogelijkheden van Lightroom. Wat met een Preset kan, kan ook los met de hand.


De grap met een preset is dat als je er eentje vind met de look die je zoekt, het vaak helemaal niet zo eenvoudig (of überhaupt haalbaar) is om tot hetzelfde/vergelijkbare resultaat te komen.

Dat is een beetje als je huis laten schilderen, de tuin laten aanleggen of je auto laten repareren, etc. Als jij dezelfde tools koopt als de professional dan krijg je niet automatisch hetzelfde resultaat. Meestal niet zelfs.

Maar dat laatste kost meer tijd en is moeilijker reproduceerbaar. Dat klopt?


Als je zelf een resultaat hebt bereikt in je bewerking dan kun je deze natuurlijk ook opslaan als een preset en ben je het probleem van tijd en reproduceerbaarheid al weer kwijt.

Zelf gebruik ik voor verschillende klanten verschillende instellingen/presets, soms ook nog een verschillende beeldverhouding. Op die manier kan ik tijdens 1 en hetzelfde evenement voor meerdere opdrachtgevers toch uniek en ‘eigen’ beeld maken. Uiteindelijk willen veel klanten niet alleen goed beeld, ook beeld met een stijl dat herkenbaar is bij hun eigen merk ipv een generiek beeld/stijl dat meerdere andere (concurrerende) merken ook gebruiken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor jan24 » za mei 16 2020 9:44 am

Ik heb presets aangemaakt, die in overeenstemming zijn met mijn lenzen. Denk aan lensprofielen en -correcties. Dat vormt voor mij de basis van waaruit ik werk. Maar dat is puur mijn persoonlijke smaak.

De reacties hierboven lezend inspireert mij wel tot verder expertimenteren met presets.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor Etienne2 » zo mei 17 2020 7:05 am

Jan
Voor mij ook.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor WillemT » zo mei 17 2020 5:42 pm

Vincent schreef:
WillemT schreef:Een Preset voegt dus met dat inzicht niets toe aan de mogelijkheden van Lightroom. Wat met een Preset kan, kan ook los met de hand.

De grap met een preset is dat als je er eentje vind met de look die je zoekt, het vaak helemaal niet zo eenvoudig (of überhaupt haalbaar) is om tot hetzelfde/vergelijkbare resultaat te komen.

Bedankt voor de reactie Vincent. Er valt nog een hoop te ontdekken :-). Overigens zijn er zo weergaloos veel presets in omloop, welke presets zijn echt de moeite waard? Ik realiseer me dat dit voor een belangrijk deel een persoonlijke smaak is. Maar sommige presets zijn in zijn toch wel erg de moeite waard. Zoals Nevel verwijderen / Dehaze waardoor je in Lightroom 6.1 iets kan aanpassen waar Lightroom 6.1 geen schuifje voor heeft maar Lightroom CC 2015 wel.
WillemT

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Het nut van een Preset in Lightroom

Berichtdoor TinoK » ma mei 18 2020 7:27 pm

Ik gebruik een preset om een gelijkwaardig uitgangspunt te hebben zoals de Raw in de camera, die ik als Jpeg op het schermpje zie aan de achterkant. Dus:

Camera:
De foto die de camera weergeeft op het schermpje aan de achterkant is een Jpeg.
Het histogram wat weergegeven wordt op de camera is het histogram wat bij de JPEG hoort.
Picturecontrol staat op "Flat" of "vlak". Deze picturecontrol is toegepast op de RAW ("JPEG") die weergegeven wordt op het schermpje.
Ik heb bij flat nog een beetje meer verscherping gedaan maar dat is meer voor het gemak.

Lightroom:
Hier kun je ook de picturecontrol "camera vlak" instellen, alleen daar heet picturecontrol: kalibratie.
Hier heb ik (samen met lenscorrecties) een Preset van gemaakt.

Dus met het importeren word deze preset toegepast en zie ik hetzelfde plaatje in LR als dat ik zag op het schermpje van de camera.
Voor mij is vlak een heel goed uitgangspunt om te beginnen............ :)
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten