Foutmelding d500 help

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Foutmelding d500 help

Berichtdoor Oktay » wo jun 24 2020 6:42 pm

Hoi Leden,

Ik had laatst een usb oplader gekocht voor mijn d500. Op internet kwam ik bij de ravpower terecht. Ik heb het ongeveer een maand. Met de oplader kwam ook een tweetal batterijen en die leken gewoon te werken.
Ik was net aan het spelen met de camera en de batterij ging leeg dus wisselde ik van batterij. Ik had de tweede ravbatterij erin gedaan en opeens kreeg ik een ERR melding. Niks werkte, vervolgens uitgezet en de originele batterij erin gedaan. De ERR melding blijft.
Als ik door de kijker kijk zie ik een zwart rode beeld. Liveview werkt ook niet. Ik ben bang dat ik iets stuk heb gemaakt...:(.

Ik snap er niks van alles werkte totdat de batterij leeg ging. Iemand die mij kan helpen??

Groet.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor Peter » wo jun 24 2020 6:52 pm

wat van lens zit er op ?
diafragma ring fout staan ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7763


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor wadwandelaar » wo jun 24 2020 7:10 pm

Je wijt het aan de batterijen maar je vertelt niet wat je aan het "spelen" was met je camera. Wat was je aan het doen met je camera?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor Oktay » wo jun 24 2020 7:22 pm

Met spelen bedoel ik gewoon suf fotos nemen in de kamer. Lens had ik niet verwisseld is gewoon dezelfde lens die al dagen erop zit. Ik heb zelfs de lens verwisselt maar tevergeefs. Ik denk dat het komt door het uitvallen van de camera omdat de batterij ineens leeg was.

Oorspronkelijk zat er een tokina macro 100mm vervolgens een nikon 35mm dx.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor PaulBerkhout » wo jun 24 2020 8:15 pm

Ik zou de ERR code even opzoeken als ik jou was.....

Zelf heb ik het ook gehad met mijn tweedehands aangeschafte D810 net na de aankoop , ook met niet originele accu's en hij is het weer gaan doen ook ( volgens mij met een volledig opgeladen originele accu erin)
Daarna nooit meer last gehad-ook niet met de nep accu's.
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor Oktay » wo jun 24 2020 9:31 pm

Het is opgelost gelukkig. Ik had de timer op 2 seconden gezet en blijkbaar is net op dat moment de camera uitgevallen. De spiegel bleef open waardoor het “klem” zat. Nu is het normaal.

Die nep batterijen hebben wel een onnauwkeurige indicatie. Scherm toonde nog 2 streepjes batterijduur voordat het plotseling uitviel.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor ben42 » wo jun 24 2020 11:44 pm

Oktay schreef:Als ik door de kijker kijk zie ik een zwart rode beeld.
Dit had een signaaltje kunnen zijn. Bij mijn Nikon DSLR's wordt de zoeker iets donkerder en waziger als de batterij (wat langer) verwijderd wordt. Het beeld veranderd dus wel, maar het licht pad door de lens blijft gewoon open. Zwart betekend dus dat er iets 'mechanisch' tussenzit, dat kan een diafragma zijn die het heel donker maakt, de spiegel, of b.v. een lensdop.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor DimiTator » zo nov 01 2020 11:13 am

Ik heb iets gelijkaardigs gehad met Jupio batterij. Blijkt een slechte reeks te zijn. Mailtje gedaan naar Jupio, serie en batchnummer doorgegeven. Die van mij zat nog binnen garantie en is omgeruild. Sindsdien geen probleem meer.
DimiTator

Forumlid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor Ad B » zo nov 01 2020 12:56 pm

Hoi,
ik heb 2 keer slechte ervaringen gehad met imitatie accu's ondanks goede reviews.
Binnen één jaar stuk en minder vermogen dan opgegeven, dus veel minder foto's.
Nu maar één keer door "de zure appel" bijten en originele aanschaffen.
Zeker bij mijn systeemcamera (Z7), die graag veel meer stroom vreet dan een spiegelreflex.
De pijn van aanschaf ben je snel vergeten, iedere keer pijn bij vroegtijdig kapot gaan of leeg zijn is vervelender.
Ik heb 3 stuks EN-EL15B accu's.
Omdat de opvolger, EN-EL15C 20% meer vermogen heeft, heb ik die ook maar 2 aangekocht... 8)
Ik denk dat ik de 15B accu's in de handel ga doen...
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor ReneG » zo nov 01 2020 5:44 pm

Wat er waarschijnlijk gebeurde is dat de accu (zo goed als) leeg was. Dan loopt de camera 'vast' halverwege een foto en blijft het mechanisme 'hangen' (er is recent nog een draadje geweest over een vergelijkbaar geval). De oplossing is dan meestal accu eruit, een minuut wachten en een andere accu met voldoende lading erin. Dan lijkt de boel nog steeds te hangen (Err melding) , maar als je vervolgens de ontspanknop indrukt komt reset het mechanisme zich. Je hoeft de camera zelf verder niet te resetten.

Hier ben ik achter gekomen? Toen ik vroeger camera's zonder grip gebruikte trok ik de accu wel eens helemaal leeg, en als hij dan tijdens een foto vastliep kreeg je dit gedrag. Mijn D750 heeft dit probleem overigens ook wel eens met de grip eronder. Als hij van de accu in de body overschakelt naar die in de grip zou dat onmerkbaar moeten gebeuren, maar de D750 blijft in die overschakeling nog wel eens hangen. Mijn andere camera's met grip hebben dat probleem overigens niet. De oplossing is dezelfde die ik hierboven noem. Voorkomen is natuurlijk ook mogelijk door de accu te wisselen voordat die helemaal leeg is.

Probleem daarmee met imitatie-accu's is echter dat ze vaak een incorrecte weergave geven van de overgebleven lading, zoals hierboven ook wordt genoemd. Dat hij bijv. aangeeft nog 30% lading te hebben terwijl hij feitelijk leeg is. Recent ook weer meegemaakt met een imitatieaccu. Ik gebruik ze normaal niet maar kreeg er één bij met een tweedehands aankoop. Wat experimenteren leerde dat van de weergegeven lading door in de camera werd weergegeven in ieder geval niet klopt. Dan kun je natuurlijk ook niet preventief alvast je accu wisselen. Het dus zou zomaar kunnen dat je accu gewoon leeg was en dat de boel daarom is vastgelopen tijdens het maken van een foto. Het gedrag dat je beschrijft herken ik in ieder geval wel.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor ReneG » zo nov 01 2020 5:45 pm

Ad B schreef:Ik heb 3 stuks EN-EL15B accu's.
Omdat de opvolger, EN-EL15C 20% meer vermogen heeft, heb ik die ook maar 2 aangekocht... 8)
Ik denk dat ik de 15B accu's in de handel ga doen...


Als dat originele Nikon EN-EL15b (of a) accu's zijn van kwaliteit 0 (cameraindicatie) zijn die je weg wilt doen heb ik misschien wel interesse, EN-EL15b's werken prima in mijn DSLR's. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor henkk » zo nov 01 2020 6:05 pm

Ad B schreef:Ik heb 3 stuks EN-EL15B accu's.
Omdat de opvolger, EN-EL15C 20% meer vermogen heeft, heb ik die ook maar 2 aangekocht... 8)
Ik denk dat ik de 15B accu's in de handel ga doen...
:prost:

3 15B accu's hebben meer energie (vermogen is iets anders) dan 2 15C ...

Trouwens, aanbod en vraag graag via het daarvoor bestemde forumdeel, ook clubleden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor Ad B » ma nov 02 2020 2:36 pm

Oh sorry Henkk,
mijn opmerking over mijn accu's was niet specifiek bedoeld als advertentie...
Dit was echt bedoeld om te vermelden, dat ík veruit de beste ervaringen heb met originele accu's.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foutmelding d500 help

Berichtdoor ReneG » ma nov 02 2020 3:18 pm

Ad B schreef:Oh sorry Henkk,
mijn opmerking over mijn accu's was niet specifiek bedoeld als advertentie...
Dit was echt bedoeld om te vermelden, dat ík veruit de beste ervaringen heb met originele accu's.


Ik gebruik dit draadje nog even voor het volgende,

Ad ik probeer je te bereiken over het bericht dat je via het forum naar me hebt gestuurd. Ik probeerte antwoorden maar krijg de melding dat je prive-berichten hebt uitgeschakeld (dat of je inbox zit vol). Kun je het mogelijk maken dat ik je berichten stuur of per PB een andere methode van contact (bijv. E-mail) doorgeven? Bedankt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten