Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor BdeT » zo aug 02 2020 2:44 pm

De titel vat het verhaal eigenlijk wel samen: ik zit in dubio. :roll:

Ik ga een laptop aanschaffen, maar kom er maar niet uit wat ik belangrijker vind: een 15,6" 4k scherm of een groot 17" scherm maar geen 4K.
Een 17" 4K laptop is me net even te gortig qua prijs dus dat zou dan een Full HD scherm worden.

Een externe monitor aan de laptop hangen is in deze niet wenselijk, dat kan ik niet ten allen tijde.
De laptop hoef ik niet mee te nemen buitenshuis, het is puur voor thuisgebruik maar door ruimtegebrek in huis gaat de desktop binnen niet al te lange tijd wieberen.
Op dit moment ligt er wel een XPS 13 4K laptop, maar dat is me veel te klein om foto's op te bewerken.

Wie heeft er nog meer voor een dergelijke keuze gestaan en wat is in jouw optiek belangrijker dan wel fijner om mee te werken?

Groet,
Thijs
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor Patrick » zo aug 02 2020 9:10 pm

Men zegt dat een 4k scherm op een 15.6" laptop eigenlijk niet zinvol is, maar ik heb er een op mijn Dell XPS15 en ik vind het fantastisch. De accu gaat wel wat minder lang mee dan bij een FHD scherm, wellicht ook een overweging.

Ik vind persoonlijk een 17" laptop een bakbeest; niet handig op de bank en zo. Voordeel van zo'n grotere bak is wel vaak dat ze beter kunnen koelen, wat de snelheid weer ten goede komt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor BdeT » ma aug 03 2020 1:21 pm

Bedankt voor je bericht.
Accuduur is geen punt, ik gebruik de laptop toch thuis. Ik vrees vooral dat ik 15,6" te klein vind voor vooral photoshop, bij lightroom zal het niet zo'n probleem zijn vermoed ik.
Ik ga eens kijken of ik beide kan proberen. Zo groot is het verschil in centimeters niet, misschien valt het wel mee.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor Patrick » ma aug 03 2020 1:42 pm

Ik ben in ieder geval erg te spreken over de Dell XPS 15. Enige nadeel is dat ie erg warm kan worden en dat gaat ten koste van de snelheid. Het 4k scherm is geweldig. Ik heb goede ogen voor dichtbij, dus de werkruimte is groot genoeg voor mij, ook met zaken wat kleiner op het scherm. Bedenk ook dat deze laptops een hele kleine rand om het scherm hebben, dus effectief is het een groot scherm in verhouding met de grootte van de laptop.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor BdeT » ma aug 03 2020 2:20 pm

Ik ben bekend met de xps, maar ik vind de toetsenborden van Dell niet fijn. Ik ben gevoelig voor rsi symptonen en op de een of andere manier liggen de totetsen van dell me niet zo, met hp heb ik er dan weer totaal geen last van.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor justme » ma aug 03 2020 11:01 pm

Laptop en rsi gaan bijna hand in hand... vooral bij thuis gebruik.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor Brutus » di aug 04 2020 9:32 am

wiebeterpstra schreef:Laptop en rsi gaan bijna hand in hand... vooral bij thuis gebruik.


Een los toetsenbord en muis met een standaard om de laptop "schuin" neer te zetten waardoor het scherm hoger komt is altijd een aanrader.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor justme » di aug 04 2020 10:26 am

maar door ruimtegebrek in huis gaat de desktop binnen niet al te lange tijd wieberen.


Lijkt me daardoor ook lastig om een dergelijke setup te plaatsen, maar goed. Dat is aan de TS.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor BdeT » di aug 04 2020 1:34 pm

Ik heb totaal geen last van rsi klachten bij de hp voor m'n werk of de Samsung die hiervoor werd gebruikt. De dell heeft een ander toetsenbord en dat gaat om een of andere reden gewoon niet lang goed.
De laptop hoef ik ook niet schuin te zetten, dat beviel mij ook niet. Ik hou wel een los toetsenbord maar in de praktijk gebruik ik die nu ook niet voor de laptops.
Ik waardeer het meedenken, maar de kern van het verhaal ging niet om de accessoires maar om de schermen. Ik heb beide nu geprobeerd en vind de 15,6 persoonlijk net te klein, maar..... dat was geen 4k scherm. Die moet ik nog even testen om goed te kunnen oordelelen.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor imaginary_nl » di aug 04 2020 3:06 pm

Ik vind dat het bewerken op een laptop wel te doen is, maar zeker niet fijn voor langere tijd of veel foto's achter elkaar.
Daarmee valt mijn keuze op een desktop. Sneller, goedkoper (althans meer hardware voor de prijs), maar neemt zoals je aangeeft veel meer ruimte in en voor jou blijkbaar geen optie.

Een 15" scherm met 4k is leuk, maar heeft in de praktijk nauwelijks meerwaarde. Je hebt wel meer detail, maar alle omliggende zaken zoals menu's en gereedschappen worden ook klein(er). Dus je moet heel precies mikken. Als je dan ook nog met een touchpad (of erger: een mini joystick tussen het toetsenbord) moet werken, dan is dat lastig.
Dus zou je een muis of ander gereedschapje moeten gaan gebruiken, maar dat doet het voordeel van de laptop qua formaat weer teniet.

Inzoomen naar 100% is wat ik doe om te bepalen of iets scherp is of niet.
Eén van de zaken waarom (voor mij) het scherm zo groot mogelijk moet zijn is dat dit het inzoomen (extra handeling) beperkt en ik dus veel sneller door de foto's kan bladeren om te zien of het door de selectie komt of niet. Op een 15"4k scherm hoef je dus ook minder in te zoomen, maar het totaal is nog steeds klein. Je moet bepalen of dit voor jou voldoende is om (snel/comfortabel?) te kunnen werken. Ik vind het fijner om iets afstand te kunnen houden van het scherm om ook nog een normale zithouding aan te kunnen nemen.

Ga je op de bank zitten dan is een kleine laptop fijner om op schoot te hebben, met de genoemde nadelen.
Een 17" exemplaar kun je alleen nog onder liggen ongeveer...

Maar ik ga niet op de bank zitten voor het bewerken van foto's. Dus persoonlijk zou ik sneller voor 17" HD kiezen dan 15" 4k.

(Na een aantal tussenstappen zit ik nu met een 1x 46" 4k met aan weerszijden een 27" HD vertikaal. :shock:
Verder nog keuze uit toetsenbord, muis, pen en mengpaneeltje voor de bediening. Alles wat ik wil in één overzicht en nauwkeurig en langdurig te bedienen. Misschien wat overkill, maar je raakt er snel aangewend.)

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor BdeT » di aug 04 2020 3:41 pm

Uiteraard blijf ik gewoon met de muis (MX510, een gouwe ouwe) werken, een touchpad vind ik waardeloos.
Ik zit nooit op de bank met de laptop, altijd aan een bureau of eettafel. Een muis vind ik niet het voordeel van een laptop teniet doen.

Ik heb een desktop staan maar de hardware raakt wat op leeftijd, die heb ik al jaren niet geupdate (ik koop altijd losse onderdelen en stel de boel zelf wel samen) en voornamelijk het moederbord is verouderd en de beperkende factor. Met meerdere kinderen en andere hobby's die veel ruimte in beslag nemen is een ruim bureau met desktop gewoon niet handig meer, aangezien ik toch wil vernieuwen ga ik daarom voor een goede laptop.
Direct haast heeft het niet, ik wil een Ryzen 4800H en die wordt nog niet heel erg veel aangeboden in laptops (i.c.m. nog wat andere hardware die ik zoek), dat komt nu pas een beetje op gang.
Nikon D90 & Fuji X100F
BdeT

Clublid
Berichten: 31


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor Patrick » di aug 04 2020 5:58 pm

Het gaat me volgens mij wel prima af. De meeste foto's worden gewoon op de bank uitgezocht en bewerkt (met name in Lightroom). Met de touchpad. Kwestie van wennen. Ik werk op de laptop van mijn werk op dezelfde manier, dus ik ben het wel gewend.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor stronk » di aug 04 2020 6:22 pm

Voor mijn werk heb ik dezelfde laptop als Patrick hierboven beschrijft. Prima ding. Voor mijn privé zaken een Macbook 13 inch. En daar doe ik, ook op de leuning van de bank, de Lightroom zaken op. Groter mis ik niet eigenlijk.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor gvdnberg » di aug 04 2020 7:11 pm

Ik vind het heerlijk dat ik aan mijn MacBook Pro 15,4” een extern scherm van 23” heb hangen. Dat is erg fijn werken, bij preciezer werk gebruik ik een Wacom Cintiq tablet 16” dat ik dichtbij zet en met de pen bedien. Wel veel oppervlakte op mijn bureau in gebruik, maar ik bewerk nooit foto’s met een laptop op de bank of zo.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laptop: 15,6" 4K vs 17" FHD

Berichtdoor Patrick » di aug 04 2020 7:16 pm

Op vakantie gaat gewoon de laptop mee hoor Gert, en niet mijn grote 27" monitor...

Nu is voor mij het scherm wel een van de zaken waar ik een laptop echt op uitzoek. Van het werk heb ik er een HP Elitebook, niet eens veel goedkoper dan mijn Dell, met een FullHD FN paneel. Dat is echt geen vergelijk. Zeker als je ze naast elkaar hebt staan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten