Paardenpret

Onderwerp:

Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 11:21 am

Voor ons paardenbedrijf weer een nieuwe serie foto's geschoten.
Het was wat wisselvallig weer, maar we hebben het droog gehouden.
De D600 blijft me positief verrassen!

AfbeeldingDSC_5069 by Gemma Jansen, on Flickr
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Piepenholleke » di aug 25 2020 11:29 am

Mooie foto, Gemma.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 12:50 pm

Dankjewel, Huub.
Ben zo blij met deze set. Er wordt altijd geroepen dat het draait
om degene achter de camera, maar goed materiaal is heerlijk om
mee te werken.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Piepenholleke » di aug 25 2020 2:36 pm

Gemma,
Degene achter de camera is voor een groot deel bepalend hoe het onderwerp op de foto komt te staan. De apparatuur draagt zeker bij aan het eindresultaat. Vanaf mijn 13e, heb ik diverse camera's mogen gebruiken. De aanschafprijs was vaak bepalend welke camera het zou worden daarbij rekening houdend met eventuele uitwisselbaarheid van de accessoires. Mijn eerste Nikon was de D70, gevolgd door de D300 en D700 met enkele goede (professionele) lenzen. Tot op de dag van vandaag, sta ik er van te kijken wat voor scherpte en contrast er soms uit de Nikon komt. Tenzij het niet anders kan, zal ik niet makkelijk van de Nikon afstand doen.
Veel plezier en succes in de fotografie.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » di aug 25 2020 6:09 pm

Dankjewel!
Heb jarenlang gefotografeerd met DSLR van Sony,
ook professioneel, maar zet nu alles te koop, want ik ben 'om'.
Heb naast de D600 nog een D300 erbij gekocht voor 150
euro, dan hoef ik geen lenzen te wisselen tussendoor.
De D300 heeft ook fantastisch scherpe beelden, ben alleen
er nog niet uit of ik de roodtint niet te overheersend vind.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor justme » di aug 25 2020 7:26 pm

let je wel op de bestandsnamen van je gemaakte foto's, zeker wanneer je twee toestellen gebruikt die mogelijk dezelfde bestandsnaamopbouw gaan gebruiken. Je kunt in de problemen raken met je opslag wanneer bestanden dezelfde namen gaan krijgen, en mogelijk per ongeluk daardoor overschreven worden!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Piepenholleke » di aug 25 2020 11:06 pm

Wiebe,
Jouw bericht is mogelijk niet voor mij bedoeld maar ik heb dit proberen te ondervangen door voor iedere camera een eigen
file folder aan te maken.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Patrick » di aug 25 2020 11:14 pm

Gewoon je bestanden bij importeren een naam geven waar de datum en tijd in terugkomen. Ook handig bij sorteren (bij mij PP_YYYYMMDD_HHMMSS.xxx).

Ik vind de foto eerlijk gezegd niet zo goed. Sowieso technisch niet zo goed genomen met de overbelichte haren.

En ik wil niet zeurderig overkomen, maar met een oeroude D300, hoe goed die destijds ook was (ik heb er een gehad) kan je geen professioneel werk meer gaan doen. Het is een model van 13 jaar oud!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 26 2020 12:13 pm

Hoi Patrick,
Leuk om kennis met je te maken. Goed dat je kritisch kijkt naar een foto.
Waarschijnlijk ben je erg precies voor wat betreft de techniek, ik kijk vooral naar emotie in een foto.
Of iets mij raakt of niet. Misschien is dat niet de goede insteek en moet je gaan voor perfectie
en dat doe ik dus duidelijk niet. Wat de D300 aangaat, geloof ik zeker dat deze zijn beperkingen heeft,
maar sommige foto's ervan zijn nog steeds van uitzonderlijke klasse (in mijn ogen dan). Als mijn financiën
het weer toelaten dan ga ik zeker kijken naar een nieuwere Nikon.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Patrick » wo aug 26 2020 12:23 pm

Natuurlijk is het beeld allesbepalend. Alle techniek in de wereld maakt een foto niet goed als het beeld niet interessant is. Maar ik probeer inderdaad voor beide te gaan.

Schiet je in NEF? Wellicht kan je wat aan de hoge lichten doen in zo'n geval?

Modernere camera's geven je wat da betreft meer ruimte. Zeker ook als de ISO omhoog moet. Natuurlijk is de D300 nog steeds even goed als destijds. En met de laatste software kan je vaak nog meer uit de bestanden halen dan destijds ook.

Veel plezier met je nieuwe aankopen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Vincent » wo aug 26 2020 12:25 pm

Gemmageluk60 schreef:Misschien is dat niet de goede insteek en moet je gaan voor perfectie


Dat is een prima insteek vind ik en ik zou vooral lekker zo doorgaan!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Karina2 » wo aug 26 2020 12:40 pm

Paardenpret: hoe treffend de essentie van dit beeld in 1 woord samengevat[emoji3]
Ik vind het ook een erg prettig beeld: een lichtval die de warme kleur van de vacht en de vacht zelf, van met name het voorste paard erg goed doet uitkomen. Dan het blauw dat mooi contrasteert met de warme kleur van de paardenvachten en weer terugkomt daarachter in dezelfde tint van de lucht. Door het zeer beperkte kleurenpalet prettig rustig gehouden, door het kleurcontrast (positief) opvallend en door houding en gezichtsuitdrukking ook de verbinding onderling goed in beeld gebracht. Dat laatste zorgt behalve voor verbinding ook voor dynamiek. Wat mij betreft allemaal erg goed gekozen "ingrediënten" voor dit prettige beeld, Gemma.
De ietwat overbelichte haren storen mij niet: het beeld in totaal is sterk en aantrekkelijk genoeg om dat over het hoofd te zien[emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 26 2020 12:52 pm

Dat ga ik zeker doen, Vincent, dankjewel.

Karina, dat is positieve feedback. Leuk ook dat je de verbinding onderling herkent, want dat is
eigenlijk de smaakmaker en de opzet van deze foto.

Patrick, ik fotografeer in jpg, ook niet in raw en wat NEF is weet ik helemaal niet, ga ik zo opzoeken.
Al mijn foto's bewerk ik in LR en daar kun je ook hooglichten en schaduwen naar eigen smaak aanpassen.
De overbelichte haren waren mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen. Waarvoor ik mezelf wel regelmatig op
de vingers tik is voor een overdreven saturatie, daarmee ga ik regelmatig 'over de top' en probeer ik in een
beetje in te tomen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Patrick » wo aug 26 2020 1:49 pm

NEF is het raw-formaat van de meeste Nikon camera's. Als je toch in Lightroom bewerkt, schiet dan ook gewoon in raw; dan heb je veel meer mogelijkheden en wandbreedte bij de bewerking.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Paardenpret

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo aug 26 2020 2:14 pm

Misschien wel de moeite van het proberen waard. Heb het altijd afgehouden, want voorheen bezocht ik regelmatig grote paardenevenementen en maakte daar maar
zo een paar duizend foto's en dat is in Raw toch wel veel zwaarder om te importeren. Een kleine serie kan ik natuurlijk wel eens testen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten