Welke bewerkingssoftware?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Richard » do sep 03 2020 4:19 pm

Uit viewtopic.php?f=16&t=72640&p=921857#p921857
Pierregeen schreef:Zou ik graag willen weten wat de beste/goed/eenvoudig te leren bewerkingssoftware ik zou kunnen gebruiken/aanschaffen als beginner in deze materie!

Beste Pierre, hier ga je een heleboel antwoorden op krijgen. :wink2:

Op welk besturingssysteem wil je het gaan gebruiken?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Pierregeen » do sep 03 2020 6:28 pm

Windows.
Pierregeen

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor mozes » do sep 03 2020 8:54 pm

Ik zou gewoon met photoshop beginnen.
En je gebruikt wat je nodig hebt, al de extra tools en mogelijkheden gebruik je naar gelang je ervaring krijgt.
Op een bepaald moment wil je iets meer of net anders,
In basis is photoshop net zo "makkelijk" als elk ander programma.
Het zijn de extra's die complex worden, maar die extra's zijn dan ook echt extra's.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor jan24 » do sep 03 2020 9:26 pm

Totaal onbekend met bewerkingssoftware dan is ook Photoshop Elements misschien een optie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor wadwandelaar » do sep 03 2020 9:54 pm

Pierregeen schreef:Zou ik graag willen weten wat de beste/goed/eenvoudig


Beste bestaat niet in mijn ogen. Wel goed, eenvoudig en zeer betaalbaar: Luminar 4
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 04 2020 7:31 am

Normaal ga je voor Photoshop 4 jaar naar school. Zelf gebruik ik nu Photoshop Elements. En zolang ik geen nieuwere camera koop, blijft Elements het goed doen.
Daarvoor gebruikte ik de betaalde versie van Capture van Nikon. Nu is er Capture NX2 en die is gratis. En nog gemakkelijker, ook gratis Nikon View NXi
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor henkk » vr sep 04 2020 8:06 am

Er is nu (gratis) Capture NX-D en dat is sinds de introductie wel verbeterd (nu ook kleurstuurpunten). Maar ik zit meestal op Photoshop Elements. Koopversie zonder abonnement. Verschillende moeilijkheidsgraden te kiezen en te koppelen met Nik Collection (ooit gratis van google).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Corbr » vr sep 04 2020 11:45 am

Dit jaar nog komt Luminar AI uit. Is nu in de voorverkoop voor een lagere prijs op Skylum.com. Volgens de beschrijving heel eenvoudig in gebruik.
Gebruikersavatar
Corbr

Forumlid
Berichten: 190


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Farzad » vr sep 04 2020 2:40 pm

Hi Pierre,

Afhankelijk van wat voor bewerking je wilt gaan doen en wat je budget is, is Rawtherapee ook de moeite waard om naar te kijken.
De software is open source (gratis), gemakkelijke te installeren, maar heeft wel een iets steilere leercurve dan een Elements of Lightroom.
Er zijn veel handleidingen en tutorials beschikbaar om de standaard kneepjes onder de knie te krijgen die in alle pakketten terugkomen.
Hiermee kan je zonder kosten te maken kijken wat je van na-bewerken vindt en welke kant je op wilt gaan.
Nikon Capture NX-D werkt overigens ook erg goed. Veel minder opties dan in Rawtherapee of een Adobe pakket, maar wel makkelijk te leren met snel resultaat.

Groet,

Farzad
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor mozes » vr sep 04 2020 4:55 pm

Nadeel Nikon software, het is traaaaaaaggggggggg ..............
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr sep 04 2020 6:24 pm

Hans Braakhuis schreef:Normaal ga je voor Photoshop 4 jaar naar school.


Ik neem aan dat je bedoeld dat je 4 jaar naar school moet om ALLES van Photoshop te leren?

Zelf geef ik workshops Photoshop (in combinatie met de basiskennis van Fotografie) en daar leg ik de mensen in 4 avonden (van 1,5 a 2 uur) uit wat Photoshop voor ze kan betekenen. En de meeste hebben daar genoeg aan. Croppen, rechttrekken, belichtingscorrectie, retoucheren en zelfs het werken met lagen. Natuurlijk moeten ze tussen de lessen door huiswerk maken en zullen ze na afloop van de workshop zelf aan de slag gaan. Maar voor de meest gebruikte tools is 4 jaar school echt niet nodig.

Vergelijk het met "Office Word". Je kunt 4 jaar naar school om "Office Word" te leren, maar voor de meeste mensen is het genoeg als ze wat basis-dingetjes van Word leren. Zo is het ook met Photoshop.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor justme » vr sep 04 2020 7:12 pm

Off-topic: Ach je kunt een handvol postbezorgers zelfs nog laten omscholen tot AutoCAD tekenaars en deze prefab bouw elementen laten tekenen.
Maar dat houdt niet in dat ze het pakket volledig beheersen?!


Ieder pakket kent zijn verdieping of geavanceerde mogelijkheden, maar de meesten zijn best aardig toegankelijk als je als gebruiker niet te bang bent om het gewoon te proberen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor wadwandelaar » vr sep 04 2020 10:18 pm

Nou Pierregeen. Genoeg info. Kun je hier wat mee?
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor ben42 » za sep 05 2020 4:22 pm

Nou ik wil ook nog een duit in het bakje doen.

Faststone Image Viewer,
Gebruik ik vrijwel dagelijks. Vooral prettig omdat deze full screen werkt (zonder menu's, kaders etc.) en de menu's aan de zijkanten verbergt, dus een uitstekende viewer. Ook zeer geschikt voor de eenvoudige bewerkingen, uitsnedes maken, resolutie veranderen, belichting, kleuren, contrast aanpassingen.
Een echte aanrader voor iedereen, vooral omdat dit programma intuitief is, veel bied en gratis is.
Kan zowel JPG als RAW bestanden aan.

(Vroeger gebruikte ik Irfanview voor ongeveer dezelfde mogelijkheden).

Lightroom.
De software om meer uit je foto's te halen zonder te willen manipuleren. Alle bewerkingen zitten in een relatief overzichtelijk en eenvoudig menu. Het pakket is vooral geschikt voor zaken die je vroeger in de doka deed en veel minder voor manipulaties.
Ook zeer geschikt voor het beheer van de foto's, selecties, zelfde bewerking op meerdere foto's. En bijzonder prettig is dat je over het algemeen werkt op een niet destructieve manier de oorspronkelijke foto blijft bestaan, je kunt dus altijd terug.
Een groot nadeel is de abonnement structuur. Ongeveer 10 euro per maand.

Photoshop.
Kan veel meer dan een mens in een mensenleven ooit kan uit proberen. Voor de echte enthousiastelingen, maar er kan zoveel dat ik nogal eens verdwaal in photoshop. Soms kan ik iets niet vinden in een menu, iets waarvan ik weet dat het bestaat. Soms kan ik iets niet vinden en weet ook niet dat het bestaat.
Maar Photoshop kan veel meer dan de meeste andere programma's. Een voorbeeld vrijwel ieder programma kan rode ogen weghalen. Maar in Photoshop kun je ook andere kleuren ogen weghalen zoals dat bij dieren wel eens voorkomt. Is dat eenvoudig, nee dat dan weer niet.
(Als je Lightroom als abonnement hebt, kan ook photoshop in het abonnement vallen).

Wil je niet aan een dergelijk abonnement, dan zijn er veel andere mogelijkheden, waarbij de software een keer wordt betaald en je het zolang kunt gebruiken als je wilt (of het ondersteund wordt door je computer, camera, windows etc.)
PaintShop pro.
Luminar.
etc. etc.

PaintShop pro was voor mij een aantal jaren een kandidaat, echter toen heb ik voor Lightroom gekozen (toen nog een eenmalige licentie in een doos). Nu wil ik die afwegen niet nog een keer maken, maar nu zou misschien PaintShop pro de keuze worden vanwege het kopen in een doos.
Luminar heb ik aangeschaft en biedt veel mogelijkheden, maar voegt weinig toe aan ligthroom, dus gebruik in nauwelijks. Maar een pakket dat veel van de basis mogelijkheden heeft en nog wat extra's.

Stap 1
Begin met het downloaden van Faststone Viewer en gebruik dat als speelgoed.


Stap 2
Bedenk hoeveel, je zou willen uitgeven aan software. Lightroom+Photoshop voor ongeveer 10 Euro per maand of toch liever een ander pakket.
Corel Paintshop Pro voor ongeveer 70 Euro.
Luminar 4 (afhankelijk van de aanbieding.) (Ook rond de 70 Euro in een aanbieding).

Van Luminar kun je de proefversie aanvragen. Over het algemeen krijg je dan na een tijdje aanbiedingen die iets minder zijn dan de volle prijs. Luminar laat ook zeer zeer spectaculaire voorbeelden zien van wat er met het pakket kan. Zelf deze resultaten behalen is wat lastiger.
Er is ook een Lightroom testversie.
Beiden volgens mij voor 7 dagen, die test periode moet je dan wel tactisch gebruiken.

De volgorde voor mij zou zijn :
  • FastStoneViewer (Gratis en kan al veel).
  • Luminar (Onder de 100 Euro en relatief eenvoudig te bedienen en kan veel voor de beginner).
  • Paintshop Pro (Onder de 100 Euro en lastiger te bedienen, maar kan volgens mij ook veel meer).
  • Lightroom (Relatief eenvoudig te bedienen, goed voor allerlei zaken voor foto's te verbeteren, minder voor foto's veranderen. Maar wel een abonnement).
  • Bij Lightroom is zonder meerkosten ook Photoshop inbegrepen (niet bij alle pakketten), kan extreem veel, maar is niet eenvoudig.

Daarnaast zijn er nog vele andere mogelijkheden wat software betreft.
Wil je in RAW (NEF) werken dat beperkt dat je keuze, neem dit in je overwegingen mee.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke bewerkingssoftware?

Berichtdoor Pierregeen » ma sep 07 2020 10:10 pm

Dank je allemaal voor de duitjes....ik zal er eens even goed induiken en plussen en minnen, tis geen eenvoudige opgave er zijn vele meningen.

Bedankt voor de vele reacties Pierre!
Pierregeen

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten