Ruis

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Ruis

Berichtdoor clausowitz » do sep 10 2020 2:01 pm

Ruis is natuurlijk een nachtmerrie voor iedereen maar ik vind dat ik met mijn D800E wel veel last heb van ruis. Zelfs bij 400 iso merk ik het al heel sterk. Ik weet dat je dit kunt wegwerken met LR maar het doet wel af aan de scherpte van de foto.
Kan het zijn dat mijn camera daar meer last van heeft dan andere D800 cameras of heeft het misschien te maken met mijn instellingen?

Marco
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Patrick » do sep 10 2020 2:04 pm

Jouw camera doet het vast net zo goed als elke andere D800E. Ja, het is instellingsafhankelijk. Heb je voorbeeldbestanden?

En nee, wat ruis is voor mij geen nachtmerrie. De gemiddelde foto gaat niet "stuk" van een beetje ruis...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor justme » do sep 10 2020 2:58 pm

iso heeft toch weinig met scherpte te maken?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Patrick » do sep 10 2020 3:10 pm

Als je zo slecht tegen ruis kan dat je het al te resoluut gaat wegwerken, dan krijg je al snel minder scherpte in je beelden. DUs indirect wel Wiebe.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je hinderlijke ruis krijgt bij ISO waarden tot zeker 800 bij zo'n camera. Sowieso zie je ruis niet snel op prints, En de meeste foto's worden toch verkleind naar iets voor op het scherm en dan zie je ruis vrijwel nooit terug tot zeker ISO1600.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Skippy » do sep 10 2020 3:21 pm

Patrick schreef:Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je hinderlijke ruis krijgt bij ISO waarden tot zeker 800 bij zo'n camera. Sowieso zie je ruis niet snel op prints, En de meeste foto's worden toch verkleind naar iets voor op het scherm en dan zie je ruis vrijwel nooit terug tot zeker ISO1600.

Ik ook niet tenzij de belichting niet ok is en er in de nabewerking aan de schuiven getrokken is om dit te corrigeren. Eigenlijk hebben dit soort vragen zonder het plaatsen van voorbeeldfoto's en nadere toelichting niet veel nut.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Patrick » do sep 10 2020 3:27 pm

Dat goed belichten wilde ik er inderdaad bij typen maar blijkbaar ben ik dat vergeten. Goede toevoeging.

Wat me trouwens in dit verband wel opvalt is hoe schoon bestanden blijven tegenwoordig met moderne camera;s, zelfs als je de donkere partijen behoorlijk optrekt. Je moet vast niet op 200% gaan kijken want dan zie je wel wat, maar hinderlijke ruis krijgen, dat gebeurt me zelden tegenwoordig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Farzad » do sep 10 2020 3:50 pm

Misschien een open deur, maar stof op je sensor? Heb wel eens verhalen gehoord van een waas 'ruis' wat achteraf een stofwolkje bleek te zijn.
Ver gezocht, maar zou kunnen.
Ben ook wel benieuwd naar wat voorbeelden, als je wat foto's kan opgooien graag :)
That's just prime!
D700 + 50mm 1.2 + 85mm 1.8 + 105mm 2.8 + 180mm 3.5
Instagram
Gebruikersavatar
Farzad

Forumlid
Berichten: 50


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor ReneG » do sep 10 2020 4:49 pm

Correct (en dat is niet altijd wat de camera wil/zegt) belichten is bij hoge ISO zeer belangrijk. Dat gezegd hebbende, een voorbeeldfoto zou nogal helpen. Verder, bekijk je de boel op 100% zoom? Een foto beoordeel je op ruis als 'geheel', als je ver genoeg inzoomt vind je namelijk altijd wel wat. Mijn persoonlijke ervaring is dat je met (moderne) fullframes in principe probleemloos tot ISO1600 kan werken. ISO3200 gaat ook prima met wat ruisreductie. ISO6400 is wat meer werk maar dan luistert belichting wle heel nauw.

Miisschien wat verder gezocht, maar andere mogelijkheden zijn een lichte onscherpte die door ruis wordt aangezien (bij hogere resoluties moet je wat snellere sluitertijden gebruiken), heat haze en stof. Onderbelichting kan donkere delen ook heel erg veel ruis geven.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor FloraBean » vr sep 11 2020 9:28 pm

Ik heb een D500 en herken het probleem. Ik heb er vooral last van als de foto onderbelicht is. Om ruis te voorkomen, probeer ik iets over te belichten (1 of 2 streepjes in vergelijking met wat de camera vindt), dat scheelt enorm.
Met de verkeerde belichting kan een foto met 400 iso meer ruis hebben, dan een goed belichte foto met 3200 iso.
Tegenwoordig kan ik redelijk ruisarme plaatjes schieten tot 2000 iso, mits ik goed belicht heb. Tot 3200 is het ook goed te doen, maar daar moet ik nog iets meer "overbelichten". (Eigenlijk niet overbelicht, alleen de camera zou het overbelicht vinden.)
Probeer het eens uit, in dezelfde situatie, telkens je belichting iets op te schroeven.
(Gebruik evt de 'rating' optie op je camera om aan te geven hoeveel je hebt overbelicht, als de D800e die heeft. Rating is o.a. terug te zien in Lightroom. Pen & papier er naast houden om notities te maken van streepjes overbelicht icm bestandsnaam werkt ook.)
Vergelijk je foto's op hoeveelheid ruis en bepaal voor jezelf wat jij het beste vindt. Je krijgt op deze manier iets meer inzicht in het verschil tussen wat je camera een goede belichting vindt en wat jij een goede belichting vindt. Dat scheelt soms net 1 of 2 streepjes.
Verder zijn er nog een aantal andere settings die je uit kunt zetten, zeker als je in raw fotografeert. Ruisonderdrukking zorgt op mijn D500 voor extra ruis. Anti flikker reductie ook. Ook hier zou je mee kunnen experimenteren.
Je kunt ook eens kijken naar ETTR (expose to the right), waarbij je zorgt dat je histogram meer piekt op rechts. (Persoonlijk heb ik daar geen tijd voor bij een vliegend vogeltje)
Topaz Denoise AI vind ik ook goed werken, voor de momenten dat ik m'n belichting net niet op orde had, maar je hebt hiervoor wel een pittige computer nodig. (Op mijn oude laptop niet te doen, maar op mijn huidige laptop gaat het prima) Deze is als trial van 1 maand gratis te downloaden.
En oh ja, als je wel eens door het keukenraam fotografeert, geef het raam dan regelmatig een sopje. Had ik ook last van, pas, toen er een jonge boomvalk in de boom in onze tuin zat. Misschien ook je camera eens laten reinigen, ook een beetje stof kan ruis geven.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor ben42 » vr sep 11 2020 10:26 pm

Theorie:
Natuurlijk wel zelf bevestigd met mijn Nikon D7000. (Voor zover dat mogelijk is en niet uitputtend).
De D7000 is vrijwel over het hele bereik ISO Invariant XXXXcorrectie voor woord bereikXXXX, dus verschil in ruis is niet of nauwelijk waar te nemen tussen een hogere ISO op de camera instellen of achteraf in Lightroom de belichting op te voeren. (Met beiden dezelfde belichting op de sensor, dus zelfde sluitertijd, zelfde diafragma).
Mijn standaard was 1 stop onderbelichten en dan achteraf voor de hele set dit te corrigeren.

Natuurlijk kun je dit voor je eigen camera testen, of je kunt eenvoudiger dit wel of niet 'geloven'.

Hieronder het lijstje van een aantal camera's van Nikon. (Bron DXOmark).

Bij RAW en Lightroom gebruik (of anders), voorbij ISO400 (zie voor variaties hieronder), levert ETTR nauwelijks tot geen kwaliteits verbetering. Je kunt tijdens het opnemen sneller werken, maar heb achteraf meer tijd nodig. Meer hoge lichten blijven behouden.
(Dit is dus flink contraindicatief ten opzichte van over belichten).


zoals al gezegd theorie.
Vriendelijke groet,
Ben

Code: Selecteer alles

Camera Model  Bits   Unity  Full Well  Read   Conversion  QE    ISO
                     ISO    Capacity   Noise  Noise       %     Invariant
                     e-     e-         DN                       at ISO
Nikon D7000   14     244.7  38,320     3.2    0.3         46    43
Nikon D70     12     960.2  19,664     11.7   1.8         22    293
Nikon D7200   14     221.7  36,050     1.4    0.7         53    216
Nikon D800    14     326.9  48,821     3      1.1         51    241
Nikon D800E   14     339.1  54,927     2.8    1.3         53    307
Nikon D810    14     302.4  78,087     3.7    0.9         48    136
Nikon D850    14     233    60,912     0.9    1.4         44    683
Nikon Z 6     14     522.6  83,698     1      2.3         57    2392
Nikon Z 7     14     223    58,464     1      2.6         46    1154

Laatst gewijzigd door ben42 op za sep 12 2020 1:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Tony D » vr sep 11 2020 10:33 pm

Ben,

Wat staat er nu in die tabel? Ik snap het niet.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor Ronald53 » vr sep 11 2020 10:41 pm

Tony D schreef:Ben,

Wat staat er nu in die tabel? Ik snap het niet.

Ton
Me too! Kun je e.e.a. wat toelichten Ben?
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1584


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor EdvandeZilver » vr sep 11 2020 10:53 pm

Ronald53 schreef:
Tony D schreef:Ben,

Wat staat er nu in die tabel? Ik snap het niet.

Ton
Me too! Kun je e.e.a. wat toelichten Ben?
Ronald

En met het 2e bereik bedoel je iso invariant in je 2e zin?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor ben42 » za sep 12 2020 1:21 pm

Gisteren al een antwoord gecompileerd, maar niet opgestuurd, ik had namelijk niet de tijd voor een kort bericht en dus het bericht was veel te lang. Nu dan in het kort de dingen het meest relevant voor deze draad. Ik zal nog een andere draad openen.

De tabel staat op de site:
Sensor Eigenschappen.
Voor mij een redelijk betrouwbare site.

Relevant voor deze draad, volgens mij, vooral omdat er een advies van overbelichting werd gegeven. (Dit is in 'tegenspraak' met het onderstaande verhaal).

De kolommen:
  • Eerste kolom Camera model, volgens mij spreekt dit redelijk voor zichzelf.
  • Tweede kolom aantal bit dat kan worden opgeslagen. Dit is in ieder geval een indicatie voor de dynamiek die theoretisch zou kunnen.
  • Laatste kolom, de ISO instellen vanaf waar de camera volgens deze site ISO invariant gedraagt.

Iso invariant betekend (voor mij) dat b.v. ETTR kunt uitwisselen met; onderbelichten en in lightroom de belichting corrigeren. Zonder dat je het verschil in Ruis kunt zien. Dat betekend in het veld kun je veel sneller en slordiger werken, maar daar tegenover staat dat je wel thuis de RAW foto dient na te bewerken.

Maar dit is nogal camera afhankelijk. Zelf ben ik een enthousiaste gebruiker van dit 'mechanisme', ik werk toch meestal met RAW en werkte tot voor kort met een D7000. Die over de gehele range 'ISO-invariant' is.

Link naar de nog te starten draad over Sensor Eigenschappen.

Vriendelijke groet,
Ben
Laatst gewijzigd door ben42 op za sep 12 2020 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis

Berichtdoor clausowitz » za sep 12 2020 4:15 pm

dank allemaal voor de commentaren. Ik herken wel het idee van een onderbelichte foto die in LR is opgetrokken. Dan krijg je al gauw iets dat lijkt op ruis. Ik zal beter op de belichting letten. Ook de iets wat onscherpe foto lijkt altijd wat meer ruis te hebben maar misschien is dat een onjuiste aanname.
clausowitz

Forumlid
Berichten: 28


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten