Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Ericb » di sep 29 2020 3:38 pm

Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Snoepjess » di sep 29 2020 4:29 pm

Dit maakt toch wel een beetje nieuwsgierig...
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Remco H » wo okt 14 2020 5:44 pm

En daar zijn ze dan:
Nikon brengt Z6 II- en Z7 II-fullframecamera uit

Op de website van Nikon:
Z6 II
Z7 II

Wat voor mij de belangrijkste wijziging is t.o.v. de voorgangers: deze zijn ook te krijgen met volwaardige verticale grip. Dat ben ik gewend te gebruiken, en dat vond ik een serieus gemis bij de huidige camera's. Daarvoor hoef ik nu dus niet meer een ander merk te overwegen.
Tweede kaartslot zullen veel anderen belangrijk vinden. Ik heb nooit problemen met geheugenkaarten gehad, dus voor mij is dat niet beslissend. Maar leuk dat dat er nu ook bij zit.
Dus wat mij betreft: waardevolle update.

De Z6 II lijkt mij qua resolutie wel ruim voldoende. Op A3+-formaat zul je het voordeel van 45 MegaPixel niet zien, lijkt mij. En ik denk dat dat ook nog wel geldt, met een printer die A2-formaat kan afdrukken.
Die 45 MegaPixel zal vooral leuk zijn voor pixelpeepers. Of misschien voor als je op gigántische formaten afdrukt/laat afdrukken? (Ter grootte van de muur van je huiskamer of zo.) Maar over dat laatste kan ik niet uit ervaring spreken.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Nikkormaat » wo okt 14 2020 9:25 pm

Mij viel behalve het al genoemde de aandacht op voor de verbeterde oogdetectie en de verbeterde objectieven. Bij het laatste lag het accent voortdurend op lichtgevoeligheid, het geringere gewicht en met name de verbeterde beeldvorming met minder vervorming en lichtafval in de hoeken. Daardoor kwam deze introductie bij mij nogal over als een kruiwagen om de nieuwe objectieven te promoten.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor henkk » wo okt 14 2020 11:08 pm

Wat mij opvalt is het 'dual expeed' verhaal waardoor allerlei processen sneller zouden verlopen. En met 3-d tracking vergelijkbare objectvolging. Ik ben benieuwd naar (vergelijkende) testen en ervaringen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JvdKooij » do okt 15 2020 7:50 am

Nikkormaat schreef:Mij viel behalve het al genoemde de aandacht op voor de verbeterde oogdetectie en de verbeterde objectieven. Bij het laatste lag het accent voortdurend op lichtgevoeligheid, het geringere gewicht en met name de verbeterde beeldvorming met minder vervorming en lichtafval in de hoeken. Daardoor kwam deze introductie bij mij nogal over als een kruiwagen om de nieuwe objectieven te promoten.


welke verbeterde objectieven heb je het over? volgens mij blijven de huidige Z-objectieven gewoon hetzelfde?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JvdKooij » do okt 15 2020 7:51 am

henkk schreef:Wat mij opvalt is het 'dual expeed' verhaal waardoor allerlei processen sneller zouden verlopen. En met 3-d tracking vergelijkbare objectvolging. Ik ben benieuwd naar (vergelijkende) testen en ervaringen.


ik ben inderdaad benieuwd naar de gebruikerservaringen van de AF.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 15 2020 8:41 am

J.J. Kooij schreef...
welke verbeterde objectieven heb je het over? volgens mij blijven de huidige Z-objectieven gewoon hetzelfde?
Antwoord
Ik heb me wat onduidelijk uitgedrukt. Ik doelde op de enthousiaste uitspraken van de diverse fotografen die aangaven dat de Z-objectieven zoveel beter waren dan die uit de F-serie
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Skippy » do okt 15 2020 9:12 am

De tweede generaties Z6 en Z7 bieden zo te lezen zinvolle verbeteringen maar voor de meeste bezitters van een eerste generatie Z6 of Z7 zijn er geen overtuigende redenen om direct hun camera in te ruilen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JvdKooij » do okt 15 2020 11:05 am

Nikkormaat schreef:J.J. Kooij schreef...
welke verbeterde objectieven heb je het over? volgens mij blijven de huidige Z-objectieven gewoon hetzelfde?
Antwoord
Ik heb me wat onduidelijk uitgedrukt. Ik doelde op de enthousiaste uitspraken van de diverse fotografen die aangaven dat de Z-objectieven zoveel beter waren dan die uit de F-serie


ah ja, daar ben ik ook benieuwd naar, op dit moment heb ik alleen F mount lenzen op mijn Z6. volgend jaar de 14-30 maar aanschaffen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Snoepjess » do okt 15 2020 11:07 am

Wat mij opviel tijdens de livestream is dat werd gezegd "I don't need my primes anymore".
Zijn de 2.8 zoom objectieven werkelijk even scherp, of al dan niet scherper dan de huidige primes? Heel benieuwd...
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Skippy » do okt 15 2020 11:18 am

JvdKooij schreef:
Nikkormaat schreef:J.J. Kooij schreef...
welke verbeterde objectieven heb je het over? volgens mij blijven de huidige Z-objectieven gewoon hetzelfde?
Antwoord
Ik heb me wat onduidelijk uitgedrukt. Ik doelde op de enthousiaste uitspraken van de diverse fotografen die aangaven dat de Z-objectieven zoveel beter waren dan die uit de F-serie


ah ja, daar ben ik ook benieuwd naar, op dit moment heb ik alleen F mount lenzen op mijn Z6. volgend jaar de 14-30 maar aanschaffen.

Meettechnisch zijn alle Z-objectieven inderdaad (veel) beter dan hun F-equivalenten. Kijk maar eens naar de vergelijkende testen op deze site, bijvoorbeeld van de 20mm f1.8 Z vs F https://photographylife.com/reviews/nikon-z-20mm-f1-8-s/3
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor justme » do okt 15 2020 1:38 pm

Snoepjess schreef:Wat mij opviel tijdens de livestream is dat werd gezegd "I don't need my primes anymore".
Zijn de 2.8 zoom objectieven werkelijk even scherp, of al dan niet scherper dan de huidige primes? Heel benieuwd...


Misschien ook vanwege het gewicht of afmetingen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Ericb » do okt 15 2020 2:20 pm

Mijn 50mm 1.8 en 85mm 1.8 zijn echt een stuk scherper dan mijn 85mm 1.8D en 50mm 1.4. Mijn 14-30 veegt de vloer aan met mijn 16-35mm.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Patrick » do okt 15 2020 6:58 pm

Ericb schreef:Mijn 50mm 1.8 en 85mm 1.8 zijn echt een stuk scherper dan mijn 85mm 1.8D en 50mm 1.4. Mijn 14-30 veegt de vloer aan met mijn 16-35mm.

Vraag is natuurlijk of de scherpte van het "oude" spul niet goed genoeg was... :wink:

Ik ga mijn stokpaardje maar weer van stal halen: scherpte is leuk maar fraaie onscherpte is in de meeste situaties veel belangrijker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten