Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor henkk » do okt 15 2020 7:47 pm

Onscherpte bestaat bij gratie van scherpte.

De vraag, hoewel ot in dit draadje, was of je je primes kon thuislaten gezien de kwaliteit van de zooms. Misschien qua scherpte, maar niet qua dof. En bovendien zijn de S primes ook weer een slag vooruit.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Ericb » do okt 15 2020 10:18 pm

Patrick, de 14-30 is voor mij scherp genoeg in de hoeken, dat kon ik van de 16-35 niet zeggen. De 85 1.8 vind ik ook mooier dan de D versie als het om het bokeh gaat.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JimNikonZ » ma okt 19 2020 8:34 am

Na de laatste jaren D800e en D810 met primes van Nikon en Sigma Art te hebben gebruikt, loop ik nu rond met een Z7 met de 2,8 24-70. Ik heb op de D nooit aan die standaardzoom gewild omdat ik me er niet bij thuis voelde ( wel eens een geleend voor een dagje ). De Z 24-70 vind ik echt volledig naar mijn zin. De scherpte is beter dan ik gewend was, scherpstellen gaat vlot en nauwkeurig en je kunt voldoende onscherpte aanbrengen bij 2,8.
Ik zou niet meer terugwillen naar een D8xx, temeer daar de zoeker prettiger is op de Z en de camera geruislozer is en trillingvrij. Ook het voordeel van vibratiereductie in het camerahuis werkt prachtig. Ik heb uit de hand op 1/10 met 400 mm trillingvrije foto’s gemaakt (Sigma 100-400)
Ik verwacht dat het einde van de DSLR van Nikon nu in zicht komt. Het waren fijne camera’s, ik heb er zo’n 40 jaar veel plezier van gehad, maar er is nu iets beters op de markt, waarin alle goeds van de spiegelreflex behouden is, maar nu al veel nieuwe technogie is aangebracht.
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor jan24 » ma okt 19 2020 10:04 am

JimNikonZ schreef:Ik verwacht dat het einde van de DSLR van Nikon nu in zicht komt. Het waren fijne camera’s, ik heb er zo’n 40 jaar veel plezier van gehad, maar er is nu iets beters op de markt, waarin alle goeds van de spiegelreflex behouden is, maar nu al veel nieuwe technogie is aangebracht.


Deze veronderstelling is al eens eerder aan de orde geweest, staat mij bij. Als Nikon het gebruik van vreemdmerk lenzen toegankelijker had gemaakt bij gebruik van de FTZ adapter, dan had ik mogelijk nu al een Z50 aangeschaft. Maar de werkelijkheid schijnt anders te zijn en Nikon, vanuit hun policy wel begrijpelijk, wat betreft de FTZ adapter alleen voor eigen parochie predikt.
Waarmee ik niets wil afdoen aan de kwaliteiten van de Z serie.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor justme » ma okt 19 2020 11:46 am

kun je je zelf anders verwoorden Jan, ik begrijp nu uit je reactie dat je 'vreemdmerk lenzen' op een FTZ ( F mount to Z mount ) adapter wilt plaatsen, wat natuurlijk nergens op slaat. :)

Nikon, vanuit hun policy wel begrijpelijk, wat betreft de FTZ adapter alleen voor eigen parochie predikt.

Toch mooi/lief/fantastisch van Nikon dat je nu ook je F mount lenzen kunt gebruiken?

Er zijn toch adapters in de markt die 'vreemdmerk lenzen' laat mounten op de Z mount?

Maar waarschijnlijk bedoel je 'vreemdmerk' F mount lenzen zoals Tamron...?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Ronald53 » ma okt 19 2020 12:21 pm

Waarschijnlijk gaat het hier om het beschikbaar maken van de Z-mount specs opdat Tamron, Sigma, etc. ook Z-mount objectieven kunnen produceren.
Groet,
Ronal

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JvdKooij » ma okt 19 2020 12:22 pm

jan24 schreef:
JimNikonZ schreef:Ik verwacht dat het einde van de DSLR van Nikon nu in zicht komt. Het waren fijne camera’s, ik heb er zo’n 40 jaar veel plezier van gehad, maar er is nu iets beters op de markt, waarin alle goeds van de spiegelreflex behouden is, maar nu al veel nieuwe technogie is aangebracht.


Deze veronderstelling is al eens eerder aan de orde geweest, staat mij bij. Als Nikon het gebruik van vreemdmerk lenzen toegankelijker had gemaakt bij gebruik van de FTZ adapter, dan had ik mogelijk nu al een Z50 aangeschaft. Maar de werkelijkheid schijnt anders te zijn en Nikon, vanuit hun policy wel begrijpelijk, wat betreft de FTZ adapter alleen voor eigen parochie predikt.
Waarmee ik niets wil afdoen aan de kwaliteiten van de Z serie.


mijn sigma 100-400 werkt gewoon op de FTZ Adapter, misschien even opzoeken of je lenzen ook geschikt zijn (als je dat nog niet gedaan hebt natuurlijk :D)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor René.Vermey » ma okt 19 2020 1:44 pm

Ook mijn tamron 150 600 G2 werkt op de Z6, al moest ik wel even een nieuwe update op de lens zetten middels de Tamron Tap-in Console
Eerst denken, dan doen, dan overdenken en overdoen!
Gebruikersavatar
René.Vermey

Socialmedia
Berichten: 539


Locatie: Harmelen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor jan24 » ma okt 19 2020 9:41 pm

Ik bedoel inderdaad mijn Tamron lenzen uit de SP serie. Eén lens kan ik laten updaten, de andere 2 zullen jammer genoeg niet werken met de FTZ adapter.
Waarmee geen man overboord is, ik richt mij nu vooralsnog op de D7500 als upgrade van mijn huidige D5300.
Misschien had ik het mij te simpel voorgesteld, adapter erop en DX lenzen aankoppelen, ongeacht het merk.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor Ronald53 » ma okt 19 2020 10:53 pm

jan24 schreef:Ik bedoel inderdaad mijn Tamron lenzen uit de SP serie. Eén lens kan ik laten updaten, de andere 2 zullen jammer genoeg niet werken met de FTZ adapter.
In je eerdere mail leek je Nikon hierom een verwijt te maken. Is dat terecht, ligt dit dan niet aan Tamron? (Open vraag, ik weet echt niet wat er de redenen zijn dat je lenzen niet worden ge-updated.)
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1576


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor jan24 » ma okt 19 2020 11:45 pm

Dat weet ik ook niet. Het schijnt met een aantal lenzen niet te kunnen.
En uit eerder topic begrepen, dat mijn huidige Tamron lenzen beter zijn dan de kitlens die bij de Z50 wordt geleverd. Ik houd het nu bij mijn huidige lenzen en mogelijk de D7500. En mijn D5300 doet het nog naar wens. Maar ik denk dat ik nu off topic geraak met dit onderwerp.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1818


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Z6 II en Z7 II 14 Oktober

Berichtdoor JimNikonZ » di okt 20 2020 12:36 pm

Sommige objectieven van Sigma en Tamron, met een F mount werken prima via de FTZ-adapter op de Z-camera’s. Tamron en Sigma hebben zelf gepubliceerd welke objectieven via FTZ bruikbaar zijn. Er zijn echter uitzonderingen, bijvoorbeeld de 50mm Sigma Art stelt niet scherp via de FTZ, de 35 mm wel. Mijn 100-400 mm Sigma stelt via FTZ sneller en nauwkeuriger scherp dan op de D810. Wel valt dan op hoe geruisloos de Nikkor Z objectieven scherpstellen en hoe lawaaiig de F mount objectieven zijn, klikken, zoemen, ratelen - net een klein werkplaatsje 😷
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten