Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor Nol60 » wo nov 11 2020 7:38 am

Ik heb een Tomioka Cosinon auto 55mm f1.2 en wil deze op mijn Z7 door middel van een adapter zetten.
Deze lens heeft aan de achterkant een groter stuk glas dan de meeste m42 lenzen en hier door ontstaat het probleem
Bij de meeste adapters zit binnen in een rand om het de diafragma pin in te drukken waar mijn lens op vast loopt zo dat ik niet op oneindig kan scherp stellen.
Er zijn ook adapter ringen deze zijn zeer dun en drukken de pin niet in maar omdat de lens achter ver uitsteekt ben ik bang dat hij de sensor raakt.
Ik heb deze ring nog niet uit geprobeerd omdat ik bang ben de sensor te beschadigen.
Iemand van jullie die een oplossing heeft voor mijn probleem?

Mvg,

Nol
Nol60

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor EdvandeZilver » wo nov 11 2020 10:48 am

Als je een M42 (p-draad) objectief op je Z7 wil zetten heb je altijd een FTZ o.i.d. nodig om aan de juiste registerafstand te komen.
De registerafstand van de Z-vatting is 16mm en die van M42 (Praktica etc.) is 45,46 mm, dus zorgen over het raken van de sensor is niet aan de orde.
De constructie van jouw Cosinon is alleen bij het diaframapennetje wat afwijken, alleen opletten dat bij het opschroeven op de adapter het achterste lensdeel niets raakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

De setup van een M42 objectief op een Nikon F camera ziet er als volgt uit: F-camera > F naar M42 adapter > M42 objectief. Deze zijn zonder "oneindig" of met "oneindig" correctieglaasje te koop. De verloopring heeft nou eenmaal niet de juiste dikte om tot de juiste registerafstand van Nikon-F = 46,50 mm te komen, vandaar dat focussen tot oneindig niet lukt. Via deze stap zou je met een FTZ adapter het geheel op je Z7 kunnen zetten.

De F naar M42 adapters met "oneindig" correctieglaasje kosten een paar tientjes, dus verwacht niet veel van de uiteindelijke optische kwaliteit.

Een andere optie is eenvoudiger, zoek een M42 naar Nikon Z adapter waar alle maatvoering wel meteen klopt zonder overbodige adapters en die je bij de plaatselijke camerawinkel uit kunt proberen:
https://www.cameranu.nl/nl/p2985845/kiw ... ar-nikon-z
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor Nol60 » wo nov 11 2020 6:20 pm

Dankjewel voor je reactie.
Ik denk dat ik niet duidelijk genoeg was maar ik heb een m42 naar z7 adapter vergelijkbaar met die van jou link.
In deze adapter zit een rand waar het diaframapennetje door wordt in gedrukt.
Het probleem is dat het achterste deel van de lens tegen deze rand aan loopt zo dat ik niet verder kan draaien naar oneindig.
Maar als ik het goed begrijp dan zou ik een m42 > F mount ring op mijn FTZ adapter kunnen zetten alleen wordt dan het pinnetje niet in gedrukt.

Gr.

NOl
Nol60

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor henkk » wo nov 11 2020 8:03 pm

Dremel dremel ? Of moet je dan te veel materiaal weghalen?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor EdvandeZilver » wo nov 11 2020 9:00 pm

Zoals ik al opmerkte m.b.t. de M42 naar F adapter met correctieglaasje moet je ook opletten dat de achterlens van je Cosinon niet in aanraking komt met de adapter.
Van de aanslag van het objectief naar het diepste deel van de adapter is 8,15 mm ruimte. Als je op de Cosinon draait naar oneindig moet je nameten hoe ver het lensdeel naar buiten komt. Ik ben bang dat het te krap is.
Je zou zoals Henk voorstelde moeten kijken of je de M42 > Z-adapter netjes kunt (laten) uitdraaien. Als ik het goed heb zit er op de Cosinon een "M" schuifje waar je het diafragma mee vast kunt zetten.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tomioka 55mm f1.2 M42 op Z7

Berichtdoor Nol60 » do nov 12 2020 7:36 am

Ja hij heeft een idd een schuif voor a of m .
Dat wordt improviseren dus.
Bedankt voor jullie hulp.
Nol60

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten