CFexpress of XQD

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor Tom » ma jun 22 2020 7:13 pm

64 GB is best veel, passen duizenden foto's op. Hopelijk bevalt hij goed!
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor error33 » za jul 18 2020 1:28 pm

Zijn er inmiddels praktijkvoorbeelden van gebruikers of een CFexpress kaart uit te lezen is in een Sony XQD SDXC II https://www.sony.nl/electronics/kaartlezers/mrw-e90#product_details_default

Gaat weer erg omslachtig worden al je een CFexpress kaart aanschaft en hiervoor ook weer een nieuwe kaartlezer nodig hebt.
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor Richard » za jul 18 2020 2:53 pm

XQD en CFexpress zijn niet volledig uitwisselbaar, zie ook: viewtopic.php?f=20&t=71578&p=910807&#p910807

Gewoon bij XQD blijven, zoveel maakt het niet uit: viewtopic.php?f=124&t=72478&p=919933&#p919928
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor error33 » za jul 18 2020 6:29 pm

Het gaat mij niet zo zeer om de snelheid. Dat het niet veel uitmaakt was bekend.

Het gaat mij meer om de houdbaarheid. XQD is geen lang leven beschoren. Gezien Sony ze alleen maar nog maakt. Ik wil vooruitdenken en bij een volgende camera niet voor de verrassing komen te staan dat deze alleen nog maar CF express accepteert en geen XQD meer. En die kans is mi wel groot.

Vandaar gaat mijn voorkeur uit naar een CF express. Daarom ben ik benieuwd of de sony reader de CF accepteerd
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor justme » za jul 18 2020 7:17 pm

Tom schreef:64 GB is best veel, passen duizenden foto's op. Hopelijk bevalt hij goed!


Waarmee schiet jij? ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor EdvandeZilver » za jul 18 2020 10:49 pm

35.200 in JPG basis. Staat gewoon in de handleiding van de Z6 :wink2:

Afbeelding
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor Niekon » zo jul 19 2020 7:47 pm

Voor de mensen die een 64GB geheugenkaart overwegen. Ik was een tijdje geleden op zoek naar een extra geheugenkaart en kwam voor mijzelf ook tot de conclusie dat CFexpress meer toekomst heeft dan XQD.

Mijn oog viel op de SanDisk 64GB Extreme PRO CFexpress Card Type B - SDCFE-064G-GN4NN. De NN op het eind geeft aan dat dit het nieuwe model is van deze kaart (getest op compatibiliteit met de Z6/Z7). De 64GB variant eindigend op IN schijnt problemen te kunnen geven.

Om een lang verhaal kort te maken:
Op https://www.amazon.com/dp/B085CNXD8Y/ kost deze kaart momenteel (inclusief inklarings- en verzendkosten) zo'n €132. Dat is een kleine €20 goedkoper dan Amazon.nl (waar de kaart momenteel niet op voorraad is) en €30-€60 goedkoper dan bij veel andere aanbieders. Het verzenden duurde hier een kleine week.
Niekon

Clublid
Berichten: 36


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor error33 » zo jul 26 2020 10:14 pm

Wat mij opvalt in de handleiding van FW 3.0 is dat er niet gesproken wordt over merken van Cf express kaartjes maar alleen nog maar over type B

https://onlinemanual.nikonimglib.com/z7_z6/nl/14_technical_notes_09.html
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor JvdKooij » wo sep 23 2020 4:36 pm

mag ik even op dit draadje inhaken. ik heb een Z6 gekocht met een XQD kaart omdat de firmware nog op 2 staat, dus ik moet eerst een firmware update gaan doen voordat ik eventueel over kan naar CF express kaarten.

Maar de eerste vraag is zijn er ook andere readers dan de Sony die beide kaarten ondersteunen?
Die Sony is aardig aan de prijs.
Als iemand 2 losse readers weet die goed werken maar gezamenlijk goedkoper zijn dan de Sony is ook goed natuurlijk.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor jan » wo sep 23 2020 6:07 pm

Hoi Jaap, ik heb geen ervaring met de andere merken als de Sony. Maar hier staan alternatieven genoeg.
https://www.amazon.de/s?k=xqd+kartenles ... b_ss_i_1_4
Laatst gewijzigd door w.wind op zo sep 27 2020 7:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor JanKarel » di okt 27 2020 3:56 pm

In juli stond op Nikonrumors een lijst van merken CFexpresskaarten. https://nikonrumors.com/2020/07/30/new-transcend-cfexpress-type-b-memory-cards-with-a-list-of-all-cfexpress-companies.aspx/.
Dat zou allemaal moeten werken. Zijn de gebruikte geheugenchips wellicht van lagere specificaties dan de dure? Dan is het voor o.a. veelschieters en videofotografen de meerprijs waard, veronderstel ik. Mijn eigen camera staat meestal op de S stand en een kort videootje heeft me nooit stagnatie opgeleverd. Dus ik kan vermoedelijk met de traagste CF kaart nog steeds uit de voeten. Maar werkt het, dat was de vraag. Zou geen probleem met Nikon van de 3.00 firmware maar Nikon test niet alle merken. Daarom en vanwege het grote prijsverschil toch twijfel. Op zich geen probleem want als het niet werkt mag je het teruggeven als je hebt gezegd dat het voo de Nikon Z camera is. Ik ga er dus een uitkiezen want ondertussen zijn de CFexpress kaarten volop verkrijgbaar en van steeds meer merken waaronder Agfa (oa bij de Kijkshop)!

Mocht iemand met een Z6 al nieuwe ervaringen hebben met een merk dat niet in onderstaande NIKON lijst staat (samenvatting van https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_approved_memory_cards?lang=nl_NL#) ben ik daar wel benieuwd naar.

Jan
=======================================================================

Z 6 CFexpress Type B

    Sony - CEB-G series (128, 256 en 512)
    Lexar - Professional CFexpress™ Type B Card *1: LCFX10-128CRB en LCFX10-256CRB
    ProGrade Digital - COLBAT series *2 : PGCFX325GCP
    ProGrade Digital - GOLD series *2 : PGCFX120GA ook in 256
    SanDisk Extreme Pro series *3, *4: SDCFE-064G-GN4NN: 64, 128, 256 en 512

De firmware van versie 3.00 biedt ondersteuning voor de bovenstaande CFexpress-kaarten.

*1 NN achter typenummer: Model number for North America

*2 JP achter typenummer: Model number for Japan


*3 GN4 (in GN4NN) is de code voor Europa/Azië en de Stille Oceaan/Australië/Latijns-Amerika/het Midden-Oosten en de Afrikaanse regio's. De code kan als volgt door een andere regiocode worden vervangen:
De Verenigde Staten: ANC
Canada: CN4
China: ZN4
Japan: JN4

*4 Kaarten met een modelnummer eindigend op NN zijn getest. Kaarten met een modelnummer eindigend op IN worden niet ondersteund.
JanKarel

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor error33 » di okt 27 2020 5:18 pm

Zijn er al mensen die een FW update gedaan hebben met een cfexpress kaart? Lijkt me geen probleem te mogen geven maar je weet maar nooit :)

edit:
Heb het al ontdekt via de site van Nikon FW:
Voor updates van firmware versie 2.10 of ouder zijn een XQD-geheugenkaart en kaartlezer vereist. Updates van firmwareversie 2.20 of recenter kunnen worden uitgevoerd met een XQD-geheugenkaart en kaartlezer of een CFexpress-kaartlezer en een CFexpress-geheugenkaart goedgekeurd voor gebruik bij de huidige firmwareversie.
Laatst gewijzigd door error33 op wo okt 28 2020 2:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Z serie
Soms valt mijn kwartje wat later....
error33

Forumlid
Berichten: 108


Locatie: Zuid -Limburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor JanKarel » wo okt 28 2020 1:13 pm

Van Kamera Express (what's in a name) Maastricht kreeg vanmorgen ik een reactie op mijn vraag aan KE Klantenservice over het verschil tussen de kaarten dat de duurdere merken de opgegeven schrijfsnelheid beter halen en dat er minder vaak problemen (?jk) mee zijn. Maar ze werken als je niet de maximale snelheid nodig hebt wel zoals het hoort. Dus ga ik toch maar voor de goedkopere.
Als ik er ervaring mee heb zal ik hier wel iets laten weten.
JanKarel

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor JoopS » do dec 03 2020 12:39 pm

Nu de CFexpress kaarten ook werken op de D5, D850 en D500 na de laatste FW update een kleine aanvulling hierop. In deze camera's en de Z6/7 worden de CFexpress kaarten gezien als XQD kaarten en werken dus niet sneller. Maar zijn toekomst bestendiger. De winst is vooral met gebruik maken van de CFexpress kaartlezer richting computer. Dan maak je gebruik van de hogere snelheid. Of de zelfde regel geldt bij de D5 als de D6 heb ik nog niet gevonden. Maar ga er wel vanuit. In beide sloten of XQD of CFexpress kaarten en niet in een slot een XQD en in het andere een CFexpress.
JoopS

Clublid
Berichten: 11


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CFexpress of XQD

Berichtdoor mozes » do dec 03 2020 12:52 pm

Nikon D5/D850/D500 Update CFexpress firmware

Zie rechts onder What’s New voor de juiste link
https://l5vz5o6oqbh2flvz3mrlrrp5qy--dow ... index.html
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten