Bestandsgrootte ( o.m. bij Shutterstock)
Bestandsgrootte ( o.m. bij Shutterstock)
Met mijn D200 maak ik foto's van 3892x2592 ??. In JEPG fine krijg ik dan foto's van 3 tot 4 mb. Na bewerking wordt dat teruggebracht tot b.v. 1500 kb tot 2500 kb.
Bij Shutterstock vraagt men foto's van minimaal 4 mb.
Wat moet ik me daar nu precies bij voorstellen?
En wat moet ik me voorstellen als ze foto's aanbieden oplopend van b.v
500x334 143 kb
1000x667 486 kb
3888x2592 3 mb
etc.
Betekent dat praktisch dat ik geen JPEG fine ( 3 tot 4 mb in mijn geval) foto's kan insturen? Zeker geen bewerkte 1500 tot 2500 kb ?
Wat is precies de relatie 3872x2592 ( 10 megapixels) tot een bewerkte foto van uiteindelijk 2500 kb?
Het is me duidelijk dat door bewerking informatie verloren gaat en je daardoor , in mijn voorbeeld, maar 2500 kb overhoudt. Maar is hij dan ook ongeschikt om in te sturen?
Als er minimaal 4 mb gevraagd wordt, moet je dan met de D200 absoluut in NEF fotograferen ? En dan verder geen bewerking toepassen?
Tammo
Bij Shutterstock vraagt men foto's van minimaal 4 mb.
Wat moet ik me daar nu precies bij voorstellen?
En wat moet ik me voorstellen als ze foto's aanbieden oplopend van b.v
500x334 143 kb
1000x667 486 kb
3888x2592 3 mb
etc.
Betekent dat praktisch dat ik geen JPEG fine ( 3 tot 4 mb in mijn geval) foto's kan insturen? Zeker geen bewerkte 1500 tot 2500 kb ?
Wat is precies de relatie 3872x2592 ( 10 megapixels) tot een bewerkte foto van uiteindelijk 2500 kb?
Het is me duidelijk dat door bewerking informatie verloren gaat en je daardoor , in mijn voorbeeld, maar 2500 kb overhoudt. Maar is hij dan ook ongeschikt om in te sturen?
Als er minimaal 4 mb gevraagd wordt, moet je dan met de D200 absoluut in NEF fotograferen ? En dan verder geen bewerking toepassen?
Tammo
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hallo Tammo,
Het is wel zo dat als je NEFjes schiet en deze bewerkt vervolgens omzet naar JPEG je veel grotere bestanden overhoud.. (soms tot 8MB in ons geval)
Ik denk dat jij met de bewerkingen die je doet te veel bestandsgrootte verliest..
Dat weet ik dus niet zeker, en hoe je dit verder technisch oplost weet ik eigenlijk niet.
Misschien een pb-tje naar onze shutterstock-goeroe Paparazzi misschien heeft zij nog tips.
Groetjes Eelco
Het is wel zo dat als je NEFjes schiet en deze bewerkt vervolgens omzet naar JPEG je veel grotere bestanden overhoud.. (soms tot 8MB in ons geval)
Ik denk dat jij met de bewerkingen die je doet te veel bestandsgrootte verliest..
Dat weet ik dus niet zeker, en hoe je dit verder technisch oplost weet ik eigenlijk niet.
Misschien een pb-tje naar onze shutterstock-goeroe Paparazzi misschien heeft zij nog tips.
Groetjes Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
Eelco,
In windows verkenner zijn de NEF's niet in miniatuur weer tegeven. Om een NEF dan naar een andere map te kopieeren is dus lastig. NEF's zijn niet altijd goed hanteerbaar.
Vandaa mijn voorkeur voor JPEG.
Maar het is natuurlijk wel jammer dat ik zo de mogelijkheden van NEF laat lopen. Dus dan toch maar weer naar NEF.
Tammo
In windows verkenner zijn de NEF's niet in miniatuur weer tegeven. Om een NEF dan naar een andere map te kopieeren is dus lastig. NEF's zijn niet altijd goed hanteerbaar.
Vandaa mijn voorkeur voor JPEG.
Maar het is natuurlijk wel jammer dat ik zo de mogelijkheden van NEF laat lopen. Dus dan toch maar weer naar NEF.
Tammo
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Het gaat niet om MB maar om MP! Dus megapixels!!!
Als je vanwege de compo moet croppen kun je nog 'n bestand van 3000x2000 pixels (= 6 MP) overhouden
De bestandsgrootte in MB varieert afhankelijk van je onderwerp; heb je een rode tulp isolated on white zal het namelijk veel minder MB zijn dan wanneer je 'n shot maakt van 'n veld met tulpen in allerlei kleurtjes en met 'n blauwe lucht erboven, ook al zijn beide bestanden 3000x2000.
Als je vanwege de compo moet croppen kun je nog 'n bestand van 3000x2000 pixels (= 6 MP) overhouden
De bestandsgrootte in MB varieert afhankelijk van je onderwerp; heb je een rode tulp isolated on white zal het namelijk veel minder MB zijn dan wanneer je 'n shot maakt van 'n veld met tulpen in allerlei kleurtjes en met 'n blauwe lucht erboven, ook al zijn beide bestanden 3000x2000.
Laatst gewijzigd door paparazzi op ma dec 31 2007 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Ja hoor, dat kan wel.Tammo Schut schreef:Eelco,In windows verkenner zijn de NEF's niet in miniatuur weer tegeven. Om een NEF dan naar een andere map te kopieeren is dus lastig. NEF's zijn niet altijd goed hanteerbaar. Tammo
lezen en downloaden van de Microsoft site
Paparazzi,
Misschien stom, maar ik snap de relatie MP/mb niet goed.
De D200 heeft 10 MP . Een fotobestand in JPEG b.v 3 mb en bewerkt 2 mb
Met 2 mb dus informatieverlies en dus minder kwaliteit afdruk.
Wat kan SH. met een bewerkte foto van 2 mb, al is die met een camera met 10 MP gemaakt.
Blijft mijn vraag over; kan ik een bewerkte foto van 2 mb insturen of heb ik minimaal b.v 3 of 4 mb aan informatie nodig.
Tammo
Misschien stom, maar ik snap de relatie MP/mb niet goed.
De D200 heeft 10 MP . Een fotobestand in JPEG b.v 3 mb en bewerkt 2 mb
Met 2 mb dus informatieverlies en dus minder kwaliteit afdruk.
Wat kan SH. met een bewerkte foto van 2 mb, al is die met een camera met 10 MP gemaakt.
Blijft mijn vraag over; kan ik een bewerkte foto van 2 mb insturen of heb ik minimaal b.v 3 of 4 mb aan informatie nodig.
Tammo
het zijn 2 totaal verschillende begrippen: het 1 is megapixels en 't ander is megabyte
en je hebt dus alleen rekening te houden met megapixels en die levert jouw camera voldoende waardoor je zelfs nog ruimte over hebt om terug te croppen als dat nodig is
dus vergeet dat kijken naar die megabytes die doen helemaal niet ter zake!
en je hebt dus alleen rekening te houden met megapixels en die levert jouw camera voldoende waardoor je zelfs nog ruimte over hebt om terug te croppen als dat nodig is
dus vergeet dat kijken naar die megabytes die doen helemaal niet ter zake!