ik ben de laatste tijd wat meer bezig met macrofotografie, hoewel, de vergroting van 1:1 haal ik bij lange na niet met mijn lenzen, dus noem het maar dichtbij fotografie.
Ik ben in het bezit van een D7200 (aps-c, cropfactor 1.5 met ingebouwde scherpstelmotor) en een Sigma 17-50/2.8 en Nikon 70-300/4.5-5.6 (FX).
Nu wil ik graag een macrolens aanschaffen en heb de keuze uit de volgende types:
Merk.................Type................................... Vergrotings-factor.....Brandpuntsafstand....... Lichtsterkte..... Autofocus........Min. scherpstel-afstand....Prijs......... Opm..............35mm equivalent.
Nikon..................AF-s 60mm/2.8 G ED..............1:1...............................60.................................2.8.......................Ja........................18,5cm........................... 599..........Geen vr...................90mm
Sigma.................105mm/2.8 EX DG Macro.......1:1..............................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................499..........Optical stab...........157,5mm
Nikon..................AF-s Micro Nikkor 105/2.8 G VR........1:1...................105................................2.8.......................Ja........................31cm...............................869..........VR..........................157,5mm
Tamron------------SP 90mm/2.8 DI VC USD Macro........1:1.....................90................................2.8.......................Ja........................30cm...............................759..........VR..........................135mm
Laowa................100mm/2.8 Ultra macro APO..............2:1 !!!..............100..................................2.8.......................Nee........................24,7cm..........................549...........?.............................150mm
Samyang...........100mm/2.8 Macro Nikon AE..............1:1....................100..............................2.8........................Nee....................31cm............................... 499...............?..........................150mm
Ik heb altijd gedacht dat als je insecten groot wil afbeelden, je zo ver mogelijk bij ze vandaan moet blijven. De Nikon 60mm zou daarmee afvallen. Volgens mij zit je dan te dicht op je onderwerp en jaag je ze weg.
De Nikon 105mm is, net als de Tamron eigenljik net boven budget (ca. 600€) en zou betekenen dat ik nog wat extra diensten moet lopen

Wat mij ook een hele mooie lens lijkt is de Laowa, omgerekend 150mm en een afbeeldingsmaatstaf van 2:1. Mooi geprijst, maar weer geen AF. Nu heb ik mij laten vertellen dat dat voor macro niet erg is.
Een ander dingetje wat in mijn achterhoofd meespeelt is:
ik heb een sigma, 17-50 en een Nikon 70-300. Alle hier bovengenoemde macro lenzen zitten qua brandpuntsafstand ook in mijn 70-300, behalve de Nikon 60mm. Deze zou precies het gaatje opvullen tussen de
sigma en mijn telelens. Maar is, omgerekend "slechts" 90 mm en dus zit je redelijk dicht op je onderwerp. Grote voordeel van de macrolenzen ten opzichte van die 70-300 is natuurlijk wel de afbeeldingsmaatstaf (1:1). Het zou geen argument mogen zijn, maar toch... toch heb ik dan het gevoel dat ik iets dubbel heb. Maak ik mij druk om niets of is het toch raadzaam om voor minimaal 70 mm (omgerekend 105mm) gaan om een redelijke afstand tussen mij en het onderwerp te houden?
Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Laowa. Heeft iemand ervaring met dit merk? Zijn ze echt zo goed als een bepaalde winkel uit Alkmaar (mijn vaste leverancier) mij wil doen geloven?
Macro lenzen zijn in principe allemaal zeer scherp en het ontbreken van AF zou mij niet uitmaken. Het ontbreken van VR kan een uitdaging worden.
Graag jullie advies/tips.
Groeten van
Martin