Testje van de Z 24-120mm f/4 S. Mogelijk een goede vervanger voor de Z 24-70 f/4 S. Vanwege die 50 mm meer tele, en als bonus is er een maximale reproductieverhouding van 0,39x. Dat laatste wilde ik eens uitproberen. Hier wat opnames, variërend in afstand en alleen gemaakt om een indruk te krijgen wat het objectief dan doet. Dus geen opnames voor aan de wand. Met name de libelle-foto's zijn bijzonder chaotisch, maar daar wilde ik zien wat de lens op een korte scherpstelafstand doet. En er waren genoeg libellen, maar er wilde er niet een netjes op een takje gaan zitten. Allemaal gingen ze laag zitten, tussen dennennaalden of takjes. Maar goed, het laat dan weer wel zien hoe de onscherpte in die chaos is, die vraag wordt ook wel eens gesteld. Alle opnames zijn uit de hand gemaakt, VR stond aan, AF-C met kleinste scherpstelvak. Ik heb niets aan de foto's gedaan. Alleen importeren in DxO Photolab 5, daar wordt standaard een lenscorrectie uitgevoerd, en vervolgens zijn ze in vol formaat uitgevoerd. Alle opnames: Nikon Z 6,NIKKOR Z 24-120mm, 120 mm, ISO 125.
Afstand tot object: 67 cm, ƒ/9.0, 1/100s
DSC_7921 by
Ronald M., on Flickr
Afstand 60 cm, ƒ/4.0, 1/640 s
DSC_7926 by
Ronald M., on Flickr
Afstand 60 cm ƒ/8.0, 1/200 s
DSC_7930 by
Ronald M., on Flickr
Afstand 47 cm, ƒ/9.0, 1/160 s
DSC_7910 by
Ronald M., on Flickr
Afstand 33 cm, ƒ/9.0, 1/125 s
DSC_7920 by
Ronald M., on Flickr
Of je dit goed genoeg vindt om je macro thuis te laten op dagen dat je niet echt voor macro op pad gaat, moet je zelf bepalen.
Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.