Tilt Shift Objectieven

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Karina2 » za dec 24 2022 3:36 pm

Interessante uiteenzetting
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor RVK » za dec 24 2022 3:57 pm

Ik heb een 9mm lens voor FX wat een grote beeldhoek geeft echter de vormvertekening is dusdanig groot dat het beeld bij onderwerpen met diepte sterk vertekende beelden geeft.
Er heeft een artikel in het NCN magazine gestaan die wat informatie hierover geeft
https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 426051.pdf
Ik moet nog ergens een zeer oude 35 mm shift lens hebben zal eens zoeken
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Vincent » za dec 24 2022 4:45 pm

Niet flauw bedoelt, zo vlak voor de kerst... maar het grote probleem is dat Ben42 bijna alle specifieke eigenschappen en voordelen van het gebruik van een tilt shift objectief totaal negeert, een simpele beeldhoek rekensom maakt, wat prijzen noemt, en daaruit concludeert dat een tilt shift, behalve wat wat extra scherpte en resolutie na, geen voordeel heeft.

En dat anderen dat blijkbaar een:

Karina2 schreef:Interessante uiteenzetting


vinden. Het is inhoudelijk gewoon zo onvolledig en onjuist dat ik niet denk dat er veel actieve users (want zoveel zijn er niet meer) zin hebben om daar inhoudelijk tegenin te gaan.

Dat dergelijke objectieven (net zoals bijvoorbeeld technische camera's in het bijzonder) voor veel hobby fotografen totaal overkill is, dat is natuurlijk evident. Maar er zijn gewoon fysieke verschillen in het beeld mogelijk die je niet even kunt afdoen met 'ik zet er een groothoek op'.

En zonder te overdrijven, misschien is dat wel een van de problemen op het forum de laatste tijd, ik lees wel meer inhoudelijke onjuistheden en foutieve informatie zonder dat iemand (mijzelf inclusief) de energie erin wil steken/de 'strijd' wil aangaan om er tegenin te gaan/het te corrigeren... :thumbdown:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » za dec 24 2022 6:30 pm

Ik schreef al dat ik misschien niet alles goed begreep. Dat houd ik nog maar even zo maar misschien is het een route om te bepalen wat het doel is en dan hoe je daar met div hulpmiddelen al dan niet digitaal kunt aan tegemoetkomen. Het kan zijn dat iets zo onzinnig is dat je er niets tegenin kunt brengen (zie social media) maar dat zal hier toch niet het geval zijn (hoop ik).
Overigens heb ik een tilt/shift balg waarmee ik met een 105 mm (vergrotings)objectief normaal foto's kan maken. Ik ben benieuwd of dat nog inzichten oplevert.

PS ik denk: ha fijn, weer eems een inhoudelijke discussie waar ik iets van kan leren. Als onze kennis-groep dan maar niet afhaakt!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » za dec 24 2022 7:22 pm

"Hoewel ik zelf niet beschik over FX of tilt shift, kan ik wel wat laten zien, maar dat moet ik nog even opzoeken."
Zoals beloofd, zie onder....

Ben

In de berichten:
Foto's van het Zuiderzeemuseum 6 april 2014

Staan een aantal foto's van diverse leden gemaakt met b.v. 20 mm op FX formaat. Puur toevallig heb ik op een aantal van die plaatsen op vrijwel dezelfde plek met de 8 mm gefotografeerd. B.v.
Afbeelding

Kijk in het oorspronkelijke bericht voor meer van die foto's. Ik weet ook niet helemaal zeker meer welke brandpunten (FX/DX) de andere leden hebben gebruikt maar de 20 mm was volgens mij een aantal keer vertegenwoordigd.
12 mm schuiven (met een tilt shift objectief) zou voor de binnen foto's betekenen dat ze 1/3 naar links of 1/3 naar rechts zouden verschuiven. Zoals een ieder zelf kan zien zal in een flink aantal gevallen dan de 'geschoven' foto nog steeds (bijna) binnen de foto gemaakt met de 8 mm vallen.

Zou je met een tilt-shift objectief in de breedte verschuiven, dan zou de onderkant en de bovenkant van de foto dezelfde begrenzing hebben en bij 12 mm zou de foto 1/3 opschuiven. Dat de foto's min of meer op dezelfde plek en in dezelfde richting gemaakt zijn is toeval, vaak zal het tijdstip veel eerder of veel later zijn geweest. Maar dit lijkt mij een aardige illustratie wat er zou kunnen met een 20 mm (of 19 mm) objectief dat je dan 12 mm kunt schuiven.

Zoals ik al schreef toeval, de foto's zijn ongeveer van dezelfde plek gemaakt maar de hoek waaronder verschilt hier en daar nogal. Dit is dan ook alleen maar als illustratie bedoelt.
(Als iemand mij een Z9 en de 19 mm beschikbaar stelt wil ik dit wel beter overdoen :D ).
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » za dec 24 2022 7:43 pm

Vincent schreef:...... en daaruit concludeert dat een tilt shift, behalve wat wat extra scherpte en resolutie na, geen voordeel heeft. ......
Die conclusie is beslist niet van mij, mijn berichtje is maar een berichtje en beslist geen volledig overzicht van alle eigenschappen, voors en tegens van de verschillende genoemde objecten.
Vincent schreef:Niet flauw bedoelt, zo vlak voor de kerst... ......
En zonder te overdrijven, misschien is dat wel een van de problemen op het forum de laatste tijd, ik lees wel meer inhoudelijke onjuistheden en foutieve informatie zonder dat iemand (mijzelf inclusief) de energie erin wil steken/de 'strijd' wil aangaan om er tegenin te gaan/het te corrigeren... :thumbdown:
Als ik inhoudelijke onjuistheden heb geschreven hoor ik graag welke inhoudelijke onjuistheden.
Als ik foutieve informatie heb geschreven hoor ik ook graag welke foute informatie.

Wat verschuiven van het scherptevlak, kan ik met mijn 8 mm vrijwel niets.
Wat kwaliteit betreft, dat heb ik al genoemd, dat is waarschijnlijk geen vergelijk.
Maar mijn bewering dat ik met de 8 mm hetzelfde in beeld**) kan brengen dan met de 19 mm Tilt shift, laat ik staan. (Marginaal is het een heel klein beetje minder als ik met de 8 mm maar 1 foto maak).

Mijn fouten hoeven niet gecorrigeerd te worden, maar dan wel graag aangeven wat er fout is.
Dank je wel voor je bericht.
Ben

**) Technisch gesproken dan, velen hier kunnen dingen veel beter in beeld brengen dan ik dat kan.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor jan24 » za dec 24 2022 8:00 pm

In de laatste Focus nieuwsbrief een artikel over een Chinese18mm lens met tiltoptie: ASTRHORI 18MM F8 SHIFT – SUPERGROOTHOEK MET SHIFTMOGELIJKHEID. (kopiëren en plakken, excuses voor de hoofdletters.)
Prijs 159 euro, geschikt voor de Z vatting.

https://focus-review.com/full-review-as ... 8afcab61ed
Laatst gewijzigd door jan24 op za dec 24 2022 8:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » za dec 24 2022 8:05 pm

Niet lang geleden gaf Tony Vingerhoets bij ons op de vereniging een lezing. Die ging voornamelijk over architectuur, vaak nog bij schemering, maar dat terzijde. Hij vergeleek op zeker moment ook het effect van een TS objectief met dat van een gekantelde camera met "normaal" objectief, die laatste optie dan wel met post processing voor (nou ja, tegen) perspectivische vertekening. Hoewel je met post-processing in deze setting veel recht kunt trekken, was er toch een verschil te zien met de TS lens. In het voordeel van de TS lens, wat mij betreft. Maar als je ze niet beide tegelijkertijd kunt zien, was de optie met post-processing heel behoorlijk. Ben24 heeft het over een 3e mogelijkheid: Croppen en post-processing alleen gebruiken voor correctie van de lensfouten. Die 3e optie in heb ik niet gezien in vergelijking met de 2 eerdere.

Dit lijkt me bijna een onderwerp voor een workshop! Gewoon een paar leden bij elkaar in Amsterdam-Zuid, en dan geen 2 opties, maar 3 tegen elkaar in de ring!

Prettige Kerst!
Groet,
Ronald

PS, onderstaande foto's zijn gemaakt met de optie van recht zetten met de software. Voor mij de meest logische als je geen TS + Statief bij je hebt.
Afbeelding
Hejduk Memorial Towers -1- by Ronald Mallant, on Flickr

Afbeelding
Facade Bremen Papenstraße by Ronald Mallant, on Flickr
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor EdvandeZilver » za dec 24 2022 8:37 pm

..maar een TS objectief is toch niet alleen gemaakt om perspectief te corrigeren? Je kunt er namelijk ook mooi de onscherpte of scherptediepte mee manipuleren.
Overigens vind ik het voorbeeld van Ronald met de recht gezette Memorial Towers onnatuurlijk aandoen, voor mijn "gevoel" neigt het aan de bovenkant breed uit te lopen. Dan vind ik een ongecorrigeerde afbeelding waar wat natuurlijk perspectief in zit lekkerder kijken. In het echt lopen de lijnen vanuit de aanschouwer ook weg in het perspectief, lees "naar elkaar toe".
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » za dec 24 2022 8:46 pm

Ja eens want ook in de hoogte moet je met een verdwijnpunt rekenen om een natuurlijk beeld te krijgen. Als je dat op oneindig zet (parallelle verticale lijnen), krijg je een onnatuurlijk beeld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » za dec 24 2022 9:16 pm

Volgens mij is dat met een TS objectief niet anders.... Ik kan in de software de verticale lijnen naar elkaar laten lopen, evenwijdig, of uit elkaar. Dat kan met een TS objectief ook. Dat je het niet natuurlijk vindt, is hier nu even niet aan de orde. De discussie hier is of je met of zonder TS objectief min of meer hetzelfde kunt bereiken.

En ja, een TS objectief heeft naast de Shift beweging ook een Tilt beweging. Ik denk dat daarop gedoeld wordt bij gebruik bij portretten, eerder in dit draadje, en niet op de shift functie, om de scherpte nog meer te lokaliseren.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor henkk » za dec 24 2022 9:35 pm

Misschien is mijn idee te simpel maar is de shift voor het perspectief en de tilt voor het verleggen van het scherptevlak. Of zijn er nog andere effecten, evt gecombineerd? Evt het beeld iets verbreden maar dat kan mi dan beter met een kleiner brandpuntsafstand of stitchen (maar moet toch ook met shift?)

PS en met tilt verander je ook het perspectief denk ik.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Richard » za dec 24 2022 10:34 pm

Tony Vingerhoets legde 24 oktober j.l. heel goed het verschil uit - viewtopic.php?f=40&t=74565

Dat vertel ik niet 1, 2, 3 na.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor Ronald53 » za dec 24 2022 11:16 pm

Tony liet de verschillen zien. En die zijn inderdaad wat moeilijk in woorden uit te drukken. Reden te meer om de verschillende opties eens naast elkaar te zetten, in Amsterdam.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tilt Shift Objectieven

Berichtdoor ben42 » za dec 24 2022 11:30 pm

henkk schreef:Misschien is mijn idee te simpel maar is de shift voor het perspectief en de tilt voor het verleggen van het scherptevlak. Of zijn er nog andere effecten, evt gecombineerd? Evt het beeld iets verbreden maar dat kan mi dan beter met een kleiner brandpuntsafstand of stitchen (maar moet toch ook met shift?)

PS en met tilt verander je ook het perspectief denk ik.
Volgens mij bepaald het opname standpunt het perspectief. Bij Tilt Shift objectieven zit het opname standpunt ergens voorin de lens, dus als je die op dezelfde plaats houd veranderd het perspectief niet. Achteraf kan van een opname (zonder flinke manipulatie) het perspectief niet veranderd worden. Dan kan alleen de projectie veranderd worden. Ook het brandpuntsafstand veranderd het perspectief niet.

Als we de lens op zijn plek houden en we passen Tilt toe (door de camera ten opzichte van de lens te draaien), dan veranderd het perspectief ook niet. Het scherptevlak veranderd wel. (En de uitsnede veranderd ook).

Door het geheel te verplaatsen (of het perspectiefpunt) dan veranderd het perspectief. Een camera naar b.v. links verplaatsen en een shift lens naar rechts verplaatsen, daarmee kunnen we b.v. voorkomen dat het beeld van de camera in een spiegel wordt gevangen. Eigenlijk stapt de camera buiten het beeld van een spiegel en dit is dan ook de bedoeling (een verandering van perspectief), terwijl dezelfde spiegel in beeld blijft.

Met b.v. software van Hugin kun je de projectie van een foto op vele manieren veranderen, maar het perspectief veranderen kan daarmee niet. Projecties van en naar fisheye, panorama en dergelijke zijn mogelijk, projectie naar b.v. little planet is mogelijk.

Een voorbeeld is hoge gebouwen. Staan we op een vaste plek en richten we de camera omhoog, dan 'vallen' de gebouwen om. Richten we omlaag dan lijken de gebouwen aan de bovenkant breder te worden. Richten we op de horizon, dan blijven vertikalen ook op de foto vertikaal. Maar alledrie de foto's hebben hetzelfde perspectief, achteraf kan dit met b.v. lightroom in elkaar worden omgezet.

VrGr.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z-vatting Objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast