Vogels [verzamel]

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vogels [verzamel]

Bericht door Gemmageluk60 » di aug 22 2023 4:55 pm

Vooral die tweede foto vind ik goed geslaagd; fijne kleuren, goede scherpte en inderdaad zo lijkt het oogcontact met de vogel.
Wat is dat voor een gazen kooi in dat veld?
Bert, die ooievaar is ander al heel netjes!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door GTJ » wo aug 23 2023 11:06 am

Gemmageluk60 schreef:Wat is dat voor een gazen kooi in dat veld?
Dat is nest bescherming anders vretende vossen de jongen op...

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 23 2023 11:09 am

Terug van 2 weken Drenthe. Weekje werken en een weekje vakantie, lees; vogels fotograferen.
Samen met de nieuwe Z8, in dit geval een uitstekende reisgenoot. Het betekende wel voor mij een nieuwe manier van fotograferen.
Het is mijn eerste spiegelloze camera. Hoewel ik het eigenlijk geen camera meer vind maar een fotocomputer. En dat betekende dat ik me wel echt moest verdiepen in een nieuwe wereld. Het scala aan (voor)-instellingen is gigantisch. Maar om het optimale resultaat te behalen zul je je toch echt terdege moeten voorbereiden. Met behulp van het net en de reeds aanwezige kennis onder onze leden ben ik al wel een aardig eindje gekomen.
Een groot voordeel is dat ik al bijna 40 jaar uitsluitend met Nikon fotografeer. Bediening en de menustructuur komen voor een groot deel vertrouwd over. En ondertussen weet ik ook dat als een foto er niet uitkomt zoals ik die gewenst had dat dat dan vrijwel nooit aan de camera ligt maar aan mij.
De komende tijd zal ik in dit draadje het eea laten zien van mijn eerste Z8 resultaten.

Deze IJsvogel heb ik gefotografeerd vanuit de, openbare, hut in de Lettelbetterpetten;

1)
AfbeeldingIJsvogel (Alcedo atthis) 1 by Frans Martens, on Flickr

2)
AfbeeldingIJsvogel (Alcedo atthis) 2 by Frans Martens, on Flickr

3)
AfbeeldingIJsvogel (Alcedo atthis) 8 by Frans Martens, on Flickr

4)
AfbeeldingIJsvogel (Alcedo atthis) 9 by Frans Martens, on Flickr

5)
AfbeeldingIJsvogel (Alcedo atthis) 5 by Frans Martens, on Flickr

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » wo aug 23 2023 11:41 am

Fraaie serie Frans, de snelheid van die Z8 is fenomenaal hè!

Hier nog een serie van een prooi overdracht tussen de Grauwe Kiekendieven, nu iets minder dichtbij dan de vorige, maar wel met 3 jonge kieken die azen op een vliegende muis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een jong die me van heel dichtbij aankeek.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTJ op wo aug 23 2023 12:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gemmageluk60
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Gemmageluk60 » wo aug 23 2023 11:46 am

Eén muis en vier roofvogels, vast niet goed afgelopen. Wel bijzonder om te zien, Jeroen.
Je hebt de ijsvogels mooi in beeld gebracht, Frans, ondanks je nieuwe camera.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 23 2023 10:37 pm

Gemmageluk60 schreef:Eén muis en vier roofvogels, vast niet goed afgelopen. Wel bijzonder om te zien, Jeroen.
Je hebt de ijsvogels mooi in beeld gebracht, Frans, ondanks je nieuwe camera.
Dankjewel Gemma, maar het was niet ondanks maar dankzij m'n nieuwe camera.

@ Jeroen; de Kiekendieven doen het goed in het noorden, ik heb er heel wat gezien maar helaas niet goed genoeg kunnen fotograferen.
Die serie met die 3 jongen is foto-technisch misschien niet zo bijzonder maar het moment is dat natuurlijk absoluut wel. En het laatste portret is weer fraai.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » wo aug 23 2023 10:40 pm

Ook uit Drenthe (Matsloot) deze Witte kwikstaart. Redelijk makkelijk te fotograferen want bleef lekker rustig zitten;

AfbeeldingWitte kwikstaart (Motacilla alba) by Frans Martens, on Flickr

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » do aug 24 2023 9:45 am

Mooi! de onscherpte op de buis werkt lekker mee.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » do aug 24 2023 4:13 pm

MarcoEos70D schreef:Mooi! de onscherpte op de buis werkt lekker mee.
Dankjewel Marco.

Niet alleen maar kleine vogeltjes in Drenthe;

AfbeeldingBuizerd (Buteo buteo) 4 by Frans Martens, on Flickr

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do aug 24 2023 6:14 pm

Frans Martens schreef:Terug van 2 weken Drenthe. Weekje werken en een weekje vakantie, lees; vogels fotograferen.
Samen met de nieuwe Z8, in dit geval een uitstekende reisgenoot. Het betekende wel voor mij een nieuwe manier van fotograferen.
Het is mijn eerste spiegelloze camera. Hoewel ik het eigenlijk geen camera meer vind maar een fotocomputer. En dat betekende dat ik me wel echt moest verdiepen in een nieuwe wereld. Het scala aan (voor)-instellingen is gigantisch. Maar om het optimale resultaat te behalen zul je je toch echt terdege moeten voorbereiden. Met behulp van het net en de reeds aanwezige kennis onder onze leden ben ik al wel een aardig eindje gekomen.
Een groot voordeel is dat ik al bijna 40 jaar uitsluitend met Nikon fotografeer. Bediening en de menustructuur komen voor een groot deel vertrouwd over. En ondertussen weet ik ook dat als een foto er niet uitkomt zoals ik die gewenst had dat dat dan vrijwel nooit aan de camera ligt maar aan mij.
De komende tijd zal ik in dit draadje het eea laten zien van mijn eerste Z8 resultaten.

Deze IJsvogel heb ik gefotografeerd vanuit de, openbare, hut in de Lettelbetterpetten;
Zo te zien heb je je prima vermaakt (ik keek ook even op YouTube naar je andere foto's). Toen ik de ijsvogelfoto's voor het eerst zag was dat op mijn mobieltje. Foto 1&2 waren toen mijn favorieten. Maar op het grote beeldscherm stoort mij het totaal ontbreken van achtergrond. Dan ga ik toch voor de actie, foto's 3 en 4 dus.
Ik fotografeer, dus ik ben.

Ronald53
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Ronald53 » do aug 24 2023 6:17 pm

Frans Martens schreef:Ook uit Drenthe (Matsloot) deze Witte kwikstaart. Redelijk makkelijk te fotograferen want bleef lekker rustig zitten;

Mooi gelukt Frans, lekker sfeertje met die onscherpte en de match in tinten van vogel en buis. Maar is dit niet de rouwkwikstaart?
Ik fotografeer, dus ik ben.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » do aug 24 2023 9:22 pm

Ronald53 schreef:
Frans Martens schreef:Terug van 2 weken Drenthe. Weekje werken en een weekje vakantie, lees; vogels fotograferen.

Zo te zien heb je je prima vermaakt (ik keek ook even op YouTube naar je andere foto's). Toen ik de ijsvogelfoto's voor het eerst zag was dat op mijn mobieltje. Foto 1&2 waren toen mijn favorieten. Maar op het grote beeldscherm stoort mij het totaal ontbreken van achtergrond. Dan ga ik toch voor de actie, foto's 3 en 4 dus.
Inderdaad heel prima vermaakt en de Z8 voelt steeds vertrouwder. Op foto 1 en 2 zat de ijsvogel dichterbij en die zijn dan ook scherper dan 3 en 4. De reflectie van het licht op het water zorgde ervoor dat er eigenlijk niets te zien is.
Ik heb dat dus niet in PS gemanipuleerd. 3 en 4 zijn voor mij op de grens van het croppen, maar de actie is natuurlijk wel fijn dus ik snap je voorkeur volledig.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » do aug 24 2023 9:23 pm

Ronald53 schreef:
Frans Martens schreef:Ook uit Drenthe (Matsloot) deze Witte kwikstaart. Redelijk makkelijk te fotograferen want bleef lekker rustig zitten;

Mooi gelukt Frans, lekker sfeertje met die onscherpte en de match in tinten van vogel en buis. Maar is dit niet de rouwkwikstaart?
Ik durf het niet te zeggen Ronald, ik zal er hier in Den Haag nog es een vogeloog naar laten kijken.

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » do aug 24 2023 10:19 pm

Vanuit Drenthe ook een dagje Lauwersmeer gedaan. Zoals gebruikelijk heel veel vogels daar. Helaas de meeste ver weg en jammer genoeg ook weinig water. Weinig gefotografeerd maar wel met volle teugen genoten.
Slechts 1 foto geselecteerd.

AfbeeldingGrutto (Limosa limosa) by Frans Martens, on Flickr

Frans Martens
Clublid
Clublid

Bericht door Frans Martens » vr aug 25 2023 2:54 pm

Futen zie je regelmatig bovenkomen na een onderwaterjachtpartij met een vis in de snavel. Aalscholvers met een verse vangst daarentegen minder vaak, die eten hun prooi meestal meteen onder de waterspiegel op.
Dit was dus voor mij een leuke vangst;

AfbeeldingAalscolver (Phalacrocorax carbo) en Baars (Perca fluviatilis) 2 by Frans Martens, on Flickr

AfbeeldingAalscolver (Phalacrocorax carbo) en Baars (Perca fluviatilis) 3 by Frans Martens, on Flickr

AfbeeldingAalscolver (Phalacrocorax carbo) en Baars (Perca fluviatilis) 4,5 by Frans Martens, on Flickr

AfbeeldingAalscolver (Phalacrocorax carbo) en Baars (Perca fluviatilis) 4 by Frans Martens, on Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Dieren”