Lightroom kopen

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Lightroom kopen

Bericht door JJG » do jul 18 2024 12:28 pm

Ik overweeg de nieuwste versie van Lightroom te kopen. Ik zie wel wat opties om dat te doen, zoals via deze https://licentiecode-deal.nl/index.php? ... 4f8a3f566c Maar is dat legaal?

Ik wil géén abbo, tenzij het niet echt anders kan.

Waar kan ik dus eenmalig een bedrag betalen voor de legale versie met licentiecode?

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Lightroom kopen

Bericht door MarcoEos70D » do jul 18 2024 12:37 pm

Ik zou zelf niet snel via dergelijke vaak redelijk vage sites kopen. Ik lees te vaak issues met (direct of na verloop van tijd) de juiste werking ervan. De vraag is ook hoe het zit compatibiliteit met nieuwe camera's (kun je je RAW's wel openen?), hoe het zit met updates en dergelijke. En, gewoon met gezond boerenverstand: hoe zou een wederverkoper iets legaal aan kunnen bieden wat Adobe zelf niet verkoopt?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

ReneG
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » do jul 18 2024 1:42 pm

JJG schreef:Waar kan ik dus eenmalig een bedrag betalen voor de legale versie met licentiecode?
Feitelijk nergens, want Adobe biedt Lightroom Classic, zoals hierboven al gezegd, alleen in abonnementsvorm aan. De enige manier om eraan te komen zijn bij mijn weten gehackte versies, die soms tegen betaling worden aangeboden. Voor de duidelijkheid, dat vind ik persoonlijk niet ok, dat is niet legaal.

Ga je verder kijken naar reviews van die site, dan vind je niets (wat opvallend is). Ga je kijken wie er achter die site zit via domeinregistratie, dan is de registrant zxcs. Zoek op trustpilot.com eens naar die partij, dan vind je reviews. Je mag geloof ik niet meer doorlinken naar reviews via ons forum, maar kijk op trustpilot en trek je eigen conclusie. :silent:
Spul waarmee je foto's maakt...

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jul 18 2024 1:54 pm

Je zou kunnen kijken of de laatste koop versie van Lightroom ik meen versie 6 je Coolpix A ondersteunt en of deze ergens legaal te koop is. Je mist dan wel de extra toeters en bellen van de latere abonnement versies. En mogelijkerwijs loop je op een gegeven moment aan tegen compatibiliteitsproblemen met het OS van je computer.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » do jul 18 2024 1:58 pm

Jelmer, of die partij solide is weet ik niet. Er zijn echter wel degelijk legale stand-alone versies tegen eenmalige betaling verkrijgbaar. Dat betreft o.a. niet-gebruikte/overbodige/opgedoekte bedrijfslicensies. Je kunt die maar op 1 device (laptop of desktop) installeren en je krijgt geen updates. Meestal zijn het iets oudere versies, bijvoorbeeld de laatste van 2023. Of een 2024-versie en zo ja, welke meest recente versie dan beschikbaar is, weet ik niet. Een versie voor de cloud ben ik nog nergens tegengekomen en ik denk dat die er ook niet is. Je kunt ook niet meerdere versies op hetzelfde device hebben staan, omdat dat botst en dan vastloopt. Dat geldt ook voor Adobe CC i.c.m. een standalone versie.

Van belang is in ieder geval dat je checkt of jouw camera door de desbetreffende versie herkend wordt. Adobe heeft een overzicht van versies waarin je kan checken of bestanden van jouw camera herkend en verwerkt worden. Bedenk dat wanneer je een nieuw type camera of lens koopt, deze niet door een oude(re) versie gelezen kunnen worden, omdat je geen updates krijgt.

Als je op de site kunt vinden dat het legale versies betreft, maak er dan een 'printscreen' van en sla die ergens op, zodat je daar op terug kunt vallen bij problemen.
Kun je dat niet vinden, dan zou ik dat expliciet per mail bij de aanbieder navragen, zodat je zwart op wit hebt, dat het een legale versie betreft.

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » do jul 18 2024 5:51 pm

Kijk eens naar Capture One.

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » do jul 18 2024 11:00 pm

De tegenhanger van Lightroom is Darktable. Dat is een gratis open source non-destructive raw-converter and photography workflow. Ontworpen door fotografen voor fotografen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar wel positieve reacties op vernomen.
Online is er meer informatie over te vinden. Misschien dat dat ook iets voor je kan zijn, Jelmer.

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » do jul 25 2024 4:08 pm

Dank allemaal voor de antwoorden.

Ik vond begin van de week Lightroom 3.2 hier bij mij thuis op DVD. Geen idee meer dat ik die had. Maar helaas ondersteunt deze niet m'n RAW bestanden van mijn Coolpix A. Dat is wel erg jammer.

Ik probeerde mijn Camera RAW te upgraden maar dat kan alleen nog wanneer je betalend lid bent van Adobe, denk ik te veronderstellen?

Karina2
Redactie NCN Magazine
Redactie NCN Magazine
Contacteer:

Bericht door Karina2 » do jul 25 2024 5:43 pm

Jelmer, vanaf welke Lightroom versie worden jouw camerabestanden wel ondersteund?
Ik meen nog ergens een oude standalone versie te hebben liggen. Dan kan ik kijken of dat nog een versie is waar je misschien wel iets aan hebt.

Bert vD
Nieuwsbrief Redactie
Nieuwsbrief Redactie

Bericht door Bert vD » di jul 30 2024 8:04 am

Ik werk hier met LR5 stand alone en importeer mijn foto’s met de DNG converter. Gaat (wat mij betreft) uitstekend. Was LR6 niet de laatste stand alone versie? Ik kon dat zo snel niet vinden. Als dat zo is en iemand heeft die nog liggen zijn Jelmer en ondergetekende dus geïnteresseerd in overname.
Groet Bert

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”