Corné,
Hier een overzicht van de D50/D80/D200 in vogelvlucht:
http://www.dpreview.com/reviews/compare ... 0&show=all
Door de hogere resolutie is de D200 in principe wat ruisgevoeliger dan de D50, door de hogere resolutie (pixelpeepers die we zijn) zien we die ruis ook eerder (druk een zelfde foto uit beide camera's op hetzelfde formaat af en je ziet dat niet) Het voordeel wat de D200 dan weer heeft is dat ie een half jaar nieuwer is en dat de techniek van de in-camera-processing dus ook een half jaar verder is. Verder is de basis ISO van de D200 100 en die van de D50 is 200, dus bij gelijke ISO waarde zit de D50 een stap dichter bij z'n minimale ruis.
Vergelijk de D80 met de D50 en hetzelfde geldt, maar dan met dit verschil dat de D80 anderhalf jaar nieuwer is dan de D50 en dus is de software ook verder geëvolueerd.
De D80 en D200 hebben hetzelfde AF sysyteem en dat is beter dan dat van de D50. Met de 50-500 (een HSM lens) heb je niks aan de sterkere AF-motor in de body van de D200.
Ik weet niet in hoeverre de hogere fps-rate van de D200 bij jouw hobby interessant is en wat de rest van de features van de D200 voor jou aan impact heeft kan ik ook niet inschatten.
De D80 is nieuw nog wel goedkoper dan een tweedehands D200 (Ik heb nog geen tweedehands D200 voor €730 weg zien gaan)
Voor de rest zou je op een clubdag (of ergens anders waaar je fotografen met D80/D200 rond ziet lopen) kunnen kijken of je de camera met jouw lens uit mag proberen. (Als je de foto's thuis wilt bekijken, dan moet je er wel rekening mee houden dat de D200 CF kaartjes gebruikt.)
Ik weet niet of je de camera van wildvreemden makkelijk kunt lenen, maar ik verwacht op een clubdag geen problemen als je dat even wilt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.