Terug van weggeweest, nu analoog.
Beste fotografie liefhebbers,
Lange tijd geleden heb ik op dit forum rondgekeken en wat vragen gesteld, toen omdat ik in al mijn enthousiasme een Nikon D5200 heb gekocht. Echter... ondanks prachtige vakantiefoto's ermee te hebben gemaakt, 'voelde' ik het niet. De camera incl. Tamron objectief maken wel mooie foto's, maar ik al gauw verdween de Nikon in de kast.
Afgelopen jaar is mijn liefde voor fotografie (weer) aangewakkerd. Ooit een duik genomen in de analoge fotografie, maar nu is het menens. Het manueel fotograferen en niet weten wat ik heb geschoten, pas na het ontwikkelen prikkelde mij, tezamen met het feit dat ik alles zelf moest gaan doen.
Ik begon met een Pentax K1000, door naar de Canon AE-1, smaak te pakken gekregen. Vervolgens een Fed3 (meetzoeker) gekocht en deze tak van sport gaan ontdekken. Uiteindelijk blijven hangen bij de Pentax MX. Mijn liefde voor fotografie heeft een kickstart gekregen.
Niet meer over een Nikon nagedacht. Maar het is ergens op de achtergrond blijven 'jeuken'.
Ik ben op zoek gegaan naar een oude 'droom'. Ik wilde altijd wel een Nikon F2 of F3 hebben. Deze niet kunnen vinden, maar...
Onlangs heb ik bij iemand wat mooie toestellen gekocht, waaronder een Nikon F4(s). Wat een monster! (in positieve zin)
Zo klein als m'n rangefinder, zo groot is de F4s. Ik denk dat ik een jaar nodig ga hebben om alles te ontdekken en mijn eigen te maken.
Nu heb ik wel een aantal vragen aan de Nikon kenners... Deze camera zou geen lekkage in het lcd scherm van de zoeker hebben, maar eenmaal thuis en goed naar gekeken, is er toch wel een lek rechtsboven aanwezig. Niet heel groot, maar genoeg om mij te storen. Is er ergens een plek waar ik voor een schappelijke prijs een goede zoeker voor deze camera kan kopen buiten de gebruikelijke Ebay of MP?
Daarnaast heb ik begrepen dat het mooie aan de F4 is dat hij nagenoeg alle lenzen accepteert en de AF op de lenzen gewoon werkt, vanaf de eerste lenzen tot aan de laatste voor de spiegelreflex camera's. Alleen heeft mijn oude D5200 een Tamron (zoom) lens. Deze op de F4 gezet. Hij past, maar de AF werkt niet (schuifje staat op AF) Kan dit kloppen? Of doe ik iets fout?
Daarnaast... Is er ergens een lijst te vinden met alle compatible (AF)objectieven voor de F4.
Ik kijk uit naar een mooie, leerzame tijd op dit forum!
Enige wat ik nog op mijn verlanglijst blijf houden is de F3, maar voor nu wel even genoeg pegels uitgegeven en lekker de tijd nemen met mijn F4!
Groeten en alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!
Sebastian
Lange tijd geleden heb ik op dit forum rondgekeken en wat vragen gesteld, toen omdat ik in al mijn enthousiasme een Nikon D5200 heb gekocht. Echter... ondanks prachtige vakantiefoto's ermee te hebben gemaakt, 'voelde' ik het niet. De camera incl. Tamron objectief maken wel mooie foto's, maar ik al gauw verdween de Nikon in de kast.
Afgelopen jaar is mijn liefde voor fotografie (weer) aangewakkerd. Ooit een duik genomen in de analoge fotografie, maar nu is het menens. Het manueel fotograferen en niet weten wat ik heb geschoten, pas na het ontwikkelen prikkelde mij, tezamen met het feit dat ik alles zelf moest gaan doen.
Ik begon met een Pentax K1000, door naar de Canon AE-1, smaak te pakken gekregen. Vervolgens een Fed3 (meetzoeker) gekocht en deze tak van sport gaan ontdekken. Uiteindelijk blijven hangen bij de Pentax MX. Mijn liefde voor fotografie heeft een kickstart gekregen.
Niet meer over een Nikon nagedacht. Maar het is ergens op de achtergrond blijven 'jeuken'.
Ik ben op zoek gegaan naar een oude 'droom'. Ik wilde altijd wel een Nikon F2 of F3 hebben. Deze niet kunnen vinden, maar...
Onlangs heb ik bij iemand wat mooie toestellen gekocht, waaronder een Nikon F4(s). Wat een monster! (in positieve zin)
Zo klein als m'n rangefinder, zo groot is de F4s. Ik denk dat ik een jaar nodig ga hebben om alles te ontdekken en mijn eigen te maken.
Nu heb ik wel een aantal vragen aan de Nikon kenners... Deze camera zou geen lekkage in het lcd scherm van de zoeker hebben, maar eenmaal thuis en goed naar gekeken, is er toch wel een lek rechtsboven aanwezig. Niet heel groot, maar genoeg om mij te storen. Is er ergens een plek waar ik voor een schappelijke prijs een goede zoeker voor deze camera kan kopen buiten de gebruikelijke Ebay of MP?
Daarnaast heb ik begrepen dat het mooie aan de F4 is dat hij nagenoeg alle lenzen accepteert en de AF op de lenzen gewoon werkt, vanaf de eerste lenzen tot aan de laatste voor de spiegelreflex camera's. Alleen heeft mijn oude D5200 een Tamron (zoom) lens. Deze op de F4 gezet. Hij past, maar de AF werkt niet (schuifje staat op AF) Kan dit kloppen? Of doe ik iets fout?
Daarnaast... Is er ergens een lijst te vinden met alle compatible (AF)objectieven voor de F4.
Ik kijk uit naar een mooie, leerzame tijd op dit forum!
Enige wat ik nog op mijn verlanglijst blijf houden is de F3, maar voor nu wel even genoeg pegels uitgegeven en lekker de tijd nemen met mijn F4!
Groeten en alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!
Sebastian
- Bert vD
- Nieuwsbrief Redactie
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Welkom. En Wat leuk! Analoog. Sinds maart jl. maak ik ook het proces van het herontdekken van de analoge fotografie door. Het fotograferen én ontwikkelen van de film maken me rustig en zen (in nogal hectische tijden). Klinkt wat soft, maar het is zoals het is. Je maakt naar eer en geweten een foto en ziet later wel of het wat geworden is. Zo ja, fijn. Zo nee, evt nog eens over doen. Ken je het YT-kanaal van Shoot Film Like a Boss? Veel informatieve en inspirerende filmpjes. Overigens blijf ik ook wel digitaal fotograferen. Het gemak daarvan komt nogal eens goed uit.
Groet Bert
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Terug van weggeweest, nu analoog.
Die lekkage in de lcd's blijven zichtbaar bij een ander prisma. De lcd's zitten namelijk in de body.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Pakweg 2 jaar geleden heb ik ook een tijdje analoog gewerkt. Setje Nikkors 20/28/50/105 en 180mm met een F2. En als je 3 filmpjes tegelijkertijd ontwikkelt dan gaat dat ook wel weer snel.
Maar, ik ben er toch mee gestopt. Hoe fijn het ook is om een 'echte' camera in je handen te hebben.
Het lukte mij niet om de beperkingen van de film creatief te gebruiken. Dus ik werk weer digitaal en kijk af en toe naar mijn F2.
Maar, ik ben er toch mee gestopt. Hoe fijn het ook is om een 'echte' camera in je handen te hebben.
Het lukte mij niet om de beperkingen van de film creatief te gebruiken. Dus ik werk weer digitaal en kijk af en toe naar mijn F2.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Welkom terug! Mooie camera. Hier is er ook nog één. Binnenkort maar weer eens gebruiken maar hij concurreert met een FA.
Ik vraag me af of G-lenzen erop werken. Ik kan het niet testen want hij doet niks zonder film erin (ook niet met alleen een patroon; heel goed beveiligd tegen fouten). Want ik zou niet weten hoe je dan het diafragma moet bedienen. Misschien werkt het wel in P- en S-stand. Met AF(-D) lenzen moet hij in elk geval wel werken qua AF want die 'horen' erbij.
Die Tamron is waarschijnlijk een DX-lens. Dat levert in dat geval geen beeldvullende afbeelding op.
Ik vraag me af of G-lenzen erop werken. Ik kan het niet testen want hij doet niks zonder film erin (ook niet met alleen een patroon; heel goed beveiligd tegen fouten). Want ik zou niet weten hoe je dan het diafragma moet bedienen. Misschien werkt het wel in P- en S-stand. Met AF(-D) lenzen moet hij in elk geval wel werken qua AF want die 'horen' erbij.
Die Tamron is waarschijnlijk een DX-lens. Dat levert in dat geval geen beeldvullende afbeelding op.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb even google gebruikt. Er zijn heel veel lijstjes beschikbaar!Is er ergens een lijst te vinden met alle compatible (AF)objectieven voor de F4.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit een Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
Ik zal morgen eens kijken, maar ik heb in de standaard heupzoeker geen vkek gezien (nadat ik de prismazoeker ad heb gehaald)...AntoineS schreef:Die lekkage in de lcd's blijven zichtbaar bij een ander prisma. De lcd's zitten namelijk in de body.
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
- Ed Post
- Clublid
G lenzen werken alleen in P en S mode.
Leuke tip: Verdiep je ook eens in de Nikon AF Teleconverter TC-16A.
https://www.mir.com.my/rb/photography/c ... /index.htm
Leuke tip: Verdiep je ook eens in de Nikon AF Teleconverter TC-16A.
https://www.mir.com.my/rb/photography/c ... /index.htm
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
-
- Clublid
Welkom! Ook hier nog de F3 sinds een half jaar weer in gebruik. De combinatie digitaal en analoog is toch lastig. Digitaal is zo verleidelijk,je zit op je luie k… gelikte plaatjes te “ontwikkelen “ en dat is het dan.
Analoog vind ik echt werken en tot slot moet je nog afwassen ook. Niet voor watjes…
Maar toch veel plezier hier.
Analoog vind ik echt werken en tot slot moet je nog afwassen ook. Niet voor watjes…
Maar toch veel plezier hier.
Ik heb het gezien inderdaad. Het is een heel klein displaytje (als ik de zoeker eraf haal rechtsboven als ik er boven sta).AntoineS schreef:Die lekkage in de lcd's blijven zichtbaar bij een ander prisma. De lcd's zitten namelijk in de body.
Nu dan natuurlijk mijn vervolgvraag.... is dat onderdeel waar die displays aan vast zitten te vervangen en hoe heet dat?
Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk