Een vraag gewoon uit pure nieuwsgierigheid.
Wat maakt die Voigtländer lenzen zo bijzonder?
Zf met Voigtländer 35 f2
- Thymen
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Zf met Voigtländer 35 f2
Martin schreef:Een vraag gewoon uit pure nieuwsgierigheid. Wat maakt die Voigtländer lenzen zo bijzonder?
"het is de kwaliteit die vroeger zo gewoon was..."

Zonder dollen... ze zijn mechanisch superieur aan de autofocus lenzen van vandaag aan de dag. Mijn 105 mm 2.5 AI heb ik 45 jaar in mijn bezit gehad, is de wereld met me over geweest, en had nog dezelfde 'look and feel' als toen deze nieuw uit doos kwam. De Voigtländers hebben dezelfde look and feel.
Daarnaast hebben de een optische kwaliteit die de perfectie benaderd. Mag ook wel, want ze zijn duur, en een groot gedeelte van de kostprijs gaat in het glas (en de mechanica) zitten, en niet in dure en gevoelige motoren en electronica.
Ze hebben een beperkt toepassingsgebied, maar in dat gebied steken ze boven de massa uit. Ja, 50 mm Z-lens is van een kwaliteit die voor het allergrootste deel van de gebruikers meer is dan ze ooit nodig hebben. Maar de 50 mm APO Lanthar geeft daarnaast nog een extra 'je ne sais quoi'. Kleur, contrast, scherpte... het is gewoon mooi.
Tenslotte: lenzen met een handmatige scherpstelling dwingen je tot een andere benadering. Geen snelle klik-klik met 20 frames poer seconde, maar eerst kijken. Bij het scherpstellen kies je meer bewust en zorgvuldig je scherpstelpunt, scherptediepte, kadrering en belichting.
Maar als er ooit een 600 mm Voigtländer zou komen - - - dan kies ik wel voor de 600 mm Z lens om vogeltjes mee te schieten! Heel ander toepassingsgebied.
Z8 / Zf - en wat leuk glaswerk